Jättehäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jessicaann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 474
J

jessicaann

Hej, försöker hitta optimalt släp till min jättehäst som är drygt 180 cm och väger strax över 800 kg. Han vill ha högt i tak och behöver såklart en lite extra lång transport pga storleken. Min bil får dra 1460 kg på B-körkort och 1600 på BE. Hade gärna hittat transport som man kan klara på B-körkort för att möjliggöra att fler än jag kan köra honom. Det behöver aldig rymmas två hästar, så en-hästars tranport kan fungera. Några tips?

mvh storhästchauffören

Sv: Jättehäst

Har Thule Horseliner till syrrans häst på 180, men han väger dock "bara" 730-740 kg på våg och är kort/högställd.
Släpet väger totalt 1500 och lastar 780 kg, så det blir för lite för dig i alla fall om din häst väger över 800 kg. Svårt (omöjligt?) att hitta någon högre lastvikt på B-kort?

Letade rätt mkt för att hitta ett bra släp (boggie/tandem), som samtidigt var tillräckligt rymligt och hög lastvikt för jättehästen och detta var det bästa vi kunde få fram. Det är jätterymligt både upp och åt sidorna, och hästens giraffhals får gott om plats framför bommen med.

Sv: Jättehäst

Vi kör med Christe Champion, men med förstärkt axel(2600kg total vikt). Klarar 2 st stora hästar. Hästarna är ca 180cm

Liknande trådar

Utrustning Ja, hur ser det generellt ut på mackar och liknande uthyrningsfirmor i Sverige, är det möjligt att kunna hyra ett hästsläp med en...
Svar
4
· Visningar
1 166
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·
Utrustning Funderar på att byta till en 1,5-hästars släp istället för min Apollo, men jag vet att diskussionerna har varit en del om just...
Svar
12
· Visningar
1 336
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Jag planerar att skaffa ny transport, och önskar en större vagn, gärna för tre hästar (vet att det finns modeller där hästarna åker...
Svar
4
· Visningar
1 890
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur