Java (+ Firefox?) får datorn att hänga sig. [Hjälp mig innan jag kastar den i väggen]

Riley

Trådstartare
Varje gång jag startar datorn har jag börjat få upp ett felmeddelande om att Java, eller mer exakt jusched.exe, inte är kompatibelt med det här operativsystemet. Har aldrig haft det här problemet förut och inte gjort någon uppdatering som borde kunnat trigga igång det, så jag vet inte varför det dykt upp.

Jag kan i alla fall välja på att söka efter lösningar online (hittar inget av värde), köra programmet ändå eller avbryta. Det spelar ingen roll vad jag väljer eller gör, för oavsett vilket kommer datorn att hänga sig. Den arbetar hela tiden och går från att sega lite lätt, till att ta 5-10 minuter på sig att reagera på att man flyttar muspekaren, och då är det bara att dra ur kontakten. Kör jag den i felsäkert läge går det bra, men det är ju liksom inget alternativ i längden.

Det jag testat är:

* Uppdatera Java, av- och ominstallera. Har redan den senaste versionen. Ingen verkan.
* Gått in i about:config i webläsaren och ändrat talet i dom.max_script_run_time (något jag googlat mig fram till). Ingen verkan.
* Ta bort jusched.exe från autostart. Ingen verkan.
* Kört webläsaren utan tillägg. Ingen verkan, och dessutom spelar det ingen roll om jag kör igång webläsaren överhuvudtaget, den hänger sig ändå.
* Återställt datorn till fabriksinställningarna. Det gick bra fram till dess att jag installerade Firefox. Sedan var det igång igen.

Min väldigt "enkla" fråga är alltså: Vad i helvete är det som felar och framför allt, vad gör jag åt det?

Jag har googlat ihjäl mig men blir inte ett dugg klokare av det.

Är typ beredd att sälja min själ och mer därtill till den som kan hjälpa mig, innan jag slänger något (lämpligtvis datorn) i väggen eller dör av högt blodtryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Java (+ Firefox?) får datorn att hänga sig. [Hjälp mig innan jag kastar den i väg

jusched.exe är programmet för att uppdatera Java, och borde inte alls ha något med Firefox att göra.

Om det funkar i felsäkert läge, så bör det i Kontrollpanelen finnas ett alternativ "Java", iaf om du har Windows XP (har inte tillgång till annan dator just nu). Men iaf, öppnar du den, finns där en flik "Uppdatera". Om du avmarkerar "Sök efter uppdateringar automatiskt", ska den inte köra jusched nåt mer.
 
Sv: Java (+ Firefox?) får datorn att hänga sig. [Hjälp mig innan jag kastar den i väg

Den ikonen finns tyvärr inte där i felsäkert läge (kör Vista), och nu när jag tänker efter är jag rätt säker på att jag avmarkerade uppdateringssöket när det krånglade. Ska dock testa en gång till för säkerhets skull.
 
Sv: Java (+ Firefox?) får datorn att hänga sig. [Hjälp mig innan jag kastar den i väg

Nix, det hjälpte tyvärr inte. Kör i normalt läge nu, rutan var redan avbockad och det började ändå krångla i samma sekund som datorn startades upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp