Jävla trams, rent ut sagt.

Philosophia

Trådstartare
Jag har haft inne min mac på service medan jag var bortrest då datorn hade spruckit. Jag lämnade in den den 24 juli. Jag fick meddelande om att garantin skulle gälla eftersom det var ett känt fel och att de skulle ringa när datorn var färdig. Det skulle ta två max tre dagar att fixa.

Av en händelse tittade jag på min reservmejl som jag aldrig använder. Av någon anledning hade de skickat ett mejl dit att garantin inte gällde eftersom skadan inte skulle kunna orsakas av annat än yttre åverkan (vilket är skitsnack eftersom datorn inte lämnat skrivbordet). Dessutom hade de skickat mejlet den 25:e och inte ringt.

Så nu har man väntat på datorn i tre veckor utan att de har gjort ett skit på den. Vad är det för jävla trams?

Någon som har varit med om liknande?

Sv: Jävla trams, rent ut sagt.

Tyvärr är vissa Mac-verkstäder (om man nu kan kalla dem så) riktigt kinkiga medans andra (som t.ex. min) är väldigt frikostiga.

Jag skulle kontakta Apple direkt, det brukar bli fart om teknikerna får skäll "uppifrån".

Fast det är inte det som jag är mest irriterad på (även om också det är en källa till irritation). Det är att de mejlar mig och inte ringer. Tomtarna sitter ju för böveln på datorn :idea:. Hur tänkte man här liksom? Det påminner mig om när mitt lås till dörren hade gått sönder och jag inte kunde komma in i lägenheten (detta var före mobilernas allmänna intåg) och jag via en telefonkiosk ringer bostadsbolaget och berättar om mitt problem och de säger: "Vi har ju ditt hemnummer och ringer när vi vet att låssmeden kan komma!" Jomenvisst, gör det...

Särskilt irriterande är det eftersom jag inte hade angett någon e-postadress på serviceordern, utan enbart telefonnummer. De sa explicit att de skulle ringa om det var något eller när datorn var klar. Här har jag suttit i tre veckor helt ovetandes om att de inte rör datorn förrän jag hör av mig. Hade de sagt att de hade min mejladress och att de skulle mejla, ja, då hade jag kollat mejlen.

Splendid! Nu får jag sparka igång min gamla Acer som tjuter som en stucken gris när man startar den och som tar en halvtimme på sig att vakna.

Jag är så upprörd att jag nästan hoppar upp och ner.

Någon som förresten vet hur man stänger av signalen för tangentbordsfel på en PC (Acer Travelmate) eller om det ens går?

Mitt raljerande inlägg är naturligtvis inte menat att vara raljerande över ditt inlägg Tassetass. När jag läste det igen så såg jag att man kan få den uppfattningen eftersom jag satte in en :idea:, osv. Jag raljerar över einsteinarna på servicestället.

Jag ville bara lägga till det så du inte feltolkar mig. :)

Nu gillar jag Apple igen!

Ahh! Efter en timme och fyrtio minuter med många samtal med många trevliga personer (jag var beredd på strid, men avväpnades av deras trevlighet) så är saken biff.

Tydligen var det så att Apple hävdar att bottom caset inte ska kunna spricka utan yttre åverkan och omfattas därför inte normalt av garantin. Undantag kan dock göras om det inte finns några tecken på yttre åverkan, men ett godkännande måste inhämtas från Apple. Det var ett sådant godkännande som servicestället ville att jag skulle skaffa (därav deras mejl).

Nu har Apple i varje fall gett klartecken och min dator ska bli fixad. Men jag är fortfarande lite sur över att man mejlar sådan viktig information istället för att ringa (och jag undrar varför de själva inte kunde kontalta Apple). Har man lämnat bort datorn så är ju chansen stor att man inte läser sina mejl - eller åtminstone inte lika ofta som vanligt. Så lite sur över det är jag fortfarande. Men det är inget att göra åt nu och de lovade att jobba med expressfart! :bow:

Sv: Nu gillar jag Apple igen!

Gossarna som jobbar på sådana ställen är ibland mer än lovligt "blonda".

Jag lämnade in min telefon för reparation, fick mitt SIM-kort men ingen lånetelefon.
Det var överenskommet att de skulle ringa min jobbmobil (fastmonterad i lastbilen) när min telefon var klar.
De SMS-ade till mitt privata nr :confused:
När jag väntat några dagar mer än överenskommen tid så ringde jag dom och frågade, då hade telefonen varit klar sedan dagen efter jag lämnade in den.

Jag frågade faktiskt rent ut om den som skickat SMS:et till mig var dum i huvudet på något vis.
Om det utryckligen står på arbetsordern att kunden ska meddelas via samtal till 070-987 65 41 så skickar man väl inte ett SMS till 070-123 45 67 heller?

Dålig kvalitet i kombination med värme, spänningar och att man lutar handlederna mot dem när man skriver kanske? Jag vet inte, men det är ett väldigt vanligt problem på macbooken som har ett hårt och väldigt plastigt chassi.

Väldigt vanligt är väl att ta i, du är den enda jag känner som råkat ut för det. Men det är däremot ett av de vanligare felen på MacBookarna, men felen i sig är ganska få.

Nja. Googla på macbook spricka eller macbook crack så kommer det upp en uppsjö med exempel.

När jag lämnade in datorn så sa de dessutom att eftersom det är ett konstruktionsfel (och så vanligt) så fixar de oftast ett nytt topcase gratis även om garantin har gått ut.

Nu hade ju även bottomcaset spruckit hos mig och det är tydligen inte lika vanligt. Men att de spricker får nog betraktas som väldigt vanligt (eller kanske förvånansvärt vanligt).

Som du säger så ÄR det ett rätt vanligt fel att top caset får tunna sprickor och det byts utan problem även om garantitiden är utgången. Bottomcase har vi hos oss bara fått in 2 stycken med sprickor i, och eftersom det normalt sett inte är en "garantidel" så krävs det att Apple godkänt det bytet innan "vi i verkstaden" kan byta det på garantin.
Jag håller med dig om att de borde ha ringt dig och inte mailat.

Pooh som jobbar i Appleverkstad. :)

...eftersom det normalt sett inte är en "garantidel" så krävs det att Apple godkänt det bytet innan "vi i verkstaden" kan byta det på garantin.

Precis. Det var det som krävdes. :)

Men en liten fråga (nu vet jag att du inte kan svara för alla serviceställen och jag avser inte hålla dig ansvarig på något sätt :D): Varför kan inte servicestället själva ta kontakten med Apple för att få klartecken att få göra bytet på garantin?

Det blev ju jättebökigt när jag ringde till Apple med den information jag hade fått i mejlet och Apple inte förstod vad jag menade. Då fick ju jag ringa tillbaka till servicestället och fråga vad som menades mer exakt och därefter igen ringa tillbaka till Apple.

Idag har jag förresten varit och hämtat min älskade macbook. Det gick verkligen undan sedan verkstaden fick ett OK. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Tillbaka