Jobba på annan ort - erfarenheter?

C

cafu

Vet inte om jag lägger denna tråd rätt, i så fall får den väl flyttas.

Har fått erbjudande om ett drömjobb på annan ort, vilket troligen skulle innebära att jag skulle behöva veckopendla, dock med möjlighet till distansarbete hemifrån när arbetssituationen medger det.

Hade det faktiskt så för ett år sedan, det löste sig genom att vi byggde ett provisoriskt lösdriftsstall som gjorde att sambon enkelt kunde vattna och fodra och se till hästarna under veckorna. Hade då en avställd pensionär som sällskap och en 2-åring som jag då endast körde lite hantering, miljöträning och promenader med under helgerna.

Under den tid jag bott hemma har pensionären blivit lite försiktigt igångsatt för skogsridning och 2-åringen en inkörd 3-åring i behov av lite mer regelbunden och tätare träning. Jag hoppas kunna få hjälp av någon som kan motionera hästarna 1-2 ggr under veckorna men funderar ändå på hur/om det kommer att fungera att vara borta såpass mycket från dem, främst om något skulle hända - vi har dock hästkunniga grannar som förhoppningsvis kan hjälpa till.

Vore intressant hur någon med erfarenhet av ett liknande upplägg löste situationen och hur ni tyckte att det fungerade (om ni tycker att detta att jobba borta några dagar i veckan är helt förkastligt och något ni aldrig skulle tänka er behöver ni däremot inte skriva det - naturligtvis önskar jag i första hand att jag kunde få jobb där jag bor, men tyvärr är det inte så lätt).

Kan tillägga att jag inte tidigare haft medryttare eller delat på en häst med någon annan så det skulle vara en ovan situation att ta hjälp överhuvudtaget, men ska jag vara borta flera dagar i veckan känns det nästan nödvändigt.....

Sv: Jobba på annan ort - erfarenheter?

Ingen som har erfarenheter eller tips?

Jag har veckopendlat i många år, men jag har sån tur att jag och min mor har hästarna tillsammans.

Men hon hinner inte rida mer än sin egen under arbetsveckorna vilket innebär att mina inte rids annat än fredag, lördag och söndag. Det är ingen optimal situation, men för att ha råd att leva och ha häst måste jag jobba och jag tycker om mitt jobb och det är välbetalt tack vare traktamentet. Att hitta ett liknande jobb på min hemort är bara att glömma.

Min mor har en väninna som har ridit på ridskola i många år men nu slutat pga av att hon tröttnat på att harva runt i ett ridhus och hon törs inte rida ut på ridskolehästarna för de är så hispiga när de kommer ut "i verkligheten". I alla fall så har hon följt med min mor ut på lite skogsturer på min valack som visserligen bara är 7 år men väldigt cool och det har gått jättebra! Han är visserligen klockren i gångarterna så hon kan inte förstöra någonting, men det är ju jättebra att han har kunnat få lite extra konditionsträning ibland! Jag har heller aldrig haft medryttare förut, men är helt klart positiv till det på rätt häst.

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta någon som du litar på som kan motionera dina hästar 1-2 ggr per vecka!

Du skriver att du har en sambo som ställer upp med vattning och fodring under arbetsveckorna, det är ju jättebra!!! Om din sambo ser att det är något på tok med dina hästar kan han ju fråga både era hästkunniga grannar och personen du har som medryttare. Är det något allvarligare som de inte kan klara av med gemensamma krafter får du väl vackert sätta dig och åka hem? Så har vi det hemma. Jag får även ta nån semesterdag om det är dags för hästarna att gå till tandläkaren eller kiropraktorn eller vad det nu kan vara som står på schemat. Men eftersom vi jobbar in varje fredag brukar det ofta gå att förlägga såna aktiviteter till den dagen.

Så tveka inte att ta ditt drömjobb, men förvarna chefen om att det kan uppstå situationer hemma som kräver din närvaro!

Tack så jättemycket för ditt svar! :)

Det gav lite hopp även om det förstås innebär mycket oro att lämna över ansvaret för sina djur så stor del av ens tid som det innebär att jobba borta några dagar i veckan.

Jo, jag resonerar som du att jag måste ju jobba för att ha häst och även om det inte är optimalt att vara borta så mycket från dem så kan det nog med rätt hjälp ändå bli en bra lösning!

Hoppas kunna jobba hemifrån åtminstone varje fredag och händer det något allvarligt så räknar jag också med att kunna åka hem vid andra tillfällen!

Fler veckopendlare med goda/dåliga erfarenheter?

Tja..eller så kan man flytta och låta sambon pendla:devil:
(förstå att detta troligen inte är något alternativ)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: seahawk
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 511
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 453
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka