Jag jobbade tidigare som ekonomiassistent/junior accountant och nuvarande tjänst är både det och lite annat gällande administration.
Den tidigare tjänsten fick jag då jag hade praktikplats genom AF på det företaget och jag hade tur då tjänsterna skulle ändras lite och jag blev erbjuden den ena. Jag hade bara gymnasieutbildning innan och mycket av det praktiska lärde jag mig genom att vara kassör i en förening med en gammal duktig ekonom som upplärare. Hon gjorde så att polletten med bokföring trillade ner och jag blev fast

Jag har mycket att tacka henne för

Lönen var en rätt låg ingångslön och jag var mest glad att få in en fot och få jobba med det jag ville äntligen. Jag var 21 år då och haft jobb inom handels och äldrevård innan.
Jag lärde mig otroligt mycket på de åren jag jobbade på det företaget och även fast det ofta var slitigt så gjorde det mig otroligt självständig och gav mig god självkänsla för jag visste att jag kan det här! Pga ändringar inom personalen och mina närmaste chefer byttes titt som tätt så fick jag lära mig mycket själv genom att kolla tillbaka hur det gjorts tidigare osv, fick liksom se till att lösa det på något sätt. Fick göra allt möjligt och känner mig trygg med olika sorters uppgifter inom redovisningen. Fick upp lönen 4500 kr totalt under de 6 år jag var där men låg fortfarande lågt. Jobbade 8-17 utan några värre förmåner. Man skulle vara på plats, punkt. Ingen flex eller liknande.
Sen blev jag headhuntad till mitt nuvarande jobb och höjde lönen 3000 kr direkt. Litet företag med god lönsamhet där de flesta har hemmakontor runt om i Sverige och Norge. Mycket eget ansvar och flexibla arbetstider (frihet under ansvar). Vi är nu två ekonomer som har delat upp arbetsuppgifterna mellan oss plus att jag styr runt jobben och administrerar vår konstruktionsavdelning. Har höjt lönen 1500 kr ytterligare sen jag började för 3 år sen. Trivs jättebra med mina ansvarsområden och hur jobbet är uppbyggt med hemmakontor och frihet under ansvar (fantastiskt när man har småbarn och djur). Men detta vet jag är väldigt ovanligt och folk höjer alltid på ögonbrynen när jag säger att jag jobbar hemifrån jämt, det är väldigt ovanligt där jag bor (Värmland). Jag jobbar dock i regel mellan 8 och 16-17 med en timmes lunch mitt på dagen. Frångår jag det så är det oftast något med barnen, t.ex sjuka eller ska till doktorn osv.
Min erfarenhet är att det underlättar att ha lite förkunskaper inom redovisning annars blir det rätt svårt. Jag skulle lära upp en vikarie till mig då jag skulle gå på föräldraledighet och hon hade inga som helst kunskaper innan och hade det kämpigt. Nu hade hon ingen värre datorkunskap och kunde inte kopiera en excelfil och skapa en ny mapp att lägga den i heller. Så det blev så mycket mer än själva redovisningsjobbet att lära henne.