Jobba som ekonomiassistent

machafuko

Trådstartare
Är lite nyfiken på om någon här inne jobbar som ekonomiassistent och framförallt om ni inte är utbildade ekonomer.

Hur fick ni tjänsten? Hur länge har ni arbetat, var det svårt att lära sig uppgifterna även in ni inte var utbildade inom ekonomi?

Vad har ni för lön/förmåner? Vill veta det mesta. Dela gärna med er. Var i Sverige ni jobbar kan vara intressant att få veta också.

Är lite nyfiken på om någon här inne jobbar som ekonomiassistent och framförallt om ni inte är utbildade ekonomer.

Hur fick ni tjänsten? Hur länge har ni arbetat, var det svårt att lära sig uppgifterna även in ni inte var utbildade inom ekonomi?

Vad har ni för lön/förmåner? Vill veta det mesta. Dela gärna med er. Var i Sverige ni jobbar kan vara intressant att få veta också.
Jag arbetar som ekonomiassistent/bokföringsassistent eller vad man ska kalla min tjänst på en liten bokföringsbyrå i Skaraborg och har gjort sedan 2010. Är arbetsplatsutbildad och inte högskoleutbildad, dock hade jag lite förkunskaper inom bokföring då vi har eget företag där jag och maken hjälps åt med fakturering och bokföring (den som har tid för stunden utför det typ) Jag har väldigt lätt för siffror överlag och är intresserad av ekonomi och det underlättar nog väldigt när man ska arbeta med det.

Tjänsten fick jag genom att knalla in på arbetsförmedlingen och fråga efter arbetsplatsutbildning och blev skickad vidare till det som skulle bli min arbetsplats 3mån senare.

Lönen kunde väl varit bättre, men ligger på median och det är jag rätt nöjd med. Förmåner är det lite snålt med utöver semester, men å andra sidan är det en liten firma och jag har väldigt fritt med att ta komp/flexa min arbetstid bara jag utför det som ligger på mitt bord.

Jag har jobbat som ekonomiassistent på såväl globala företag som små familjeföretag och det är (förutom att det är siffror) väldigt olika att jobba för olika företag. På vissa stållen gör en typ allt som assistent (inte boksluten och rapporteringen till skatteverket kanske) medans det på andra ställe bara är en enda liten del av ekonomin som en sköter (typ bara registrera fakturor, skicka fakturor osv). Det gör att det är olika svårt, tycker jag, att lära sig jobbet. Handlar det bara om att matcha fakturor mot ordrar så kan en lätt lära sig det utan några som helat förkunskaper typ. Jobbar en mer med löner, bokslut eller typ uppdaterar triljarder lagerartiklar i tungjobbade system så kan det vara en fördel att ha utbildning och en grund inom ekonomi eftersom det är en del att hålla reda på. :) Men med lite tid och bra arbetsplats går det ju såklart att fixa sånt med

Det enklaste sättet att hitta sådana jobb, för mig, har varit genom bemanningsföretag, kontakter och att helt enkelt ringa runt och fråga :)

Och angående löner och förmåner har der varit väldigt varierat men generellt ganska ”snålt” så att säga. Mycket av jobbet jag gjort har inneburit att jag behövt vara på plats 8-16 för att svara i telefon gällande fakturor och betalningar och då har det inte direkt funnits möjligheter att flexa eller ta ledigt hur som helst. Sommarsemestrar har också planerats utifrån vad som behöva göras. Enklast och bäst sett till förmåner var det när jag bara hade hand en pytteliten del i leverantörsfakturorna på ett globalt företag. Dels är jag hyffsat effektiv och kunde jobba ikapp det jag missat och dels har det här företaget galet fördelaktiga avtal med sina leverantörer så när jag var ledig påverkade det inte någonting och jag kunde ta semester när jag ville på sommaren osv utan att behöva ta hänsyn till arbetsuppgifterna. Där kunde jag även flexa in/ut bara jag var på plats vissa timmar/dag samt att jag kunde jobba ihop timmar och kompa ut.

Gällande lön så påverkar ju såklart anställningsformen - som anställd via bemanningsföretag låg den i nederkant och på andra ställen har den legat någonstans i mitten. Sen är jag sämst på att löneförhandla så det hade säkert kunnat bli en bättre lön på vissa ställen.

Jag jobbade tidigare som ekonomiassistent/junior accountant och nuvarande tjänst är både det och lite annat gällande administration.

Den tidigare tjänsten fick jag då jag hade praktikplats genom AF på det företaget och jag hade tur då tjänsterna skulle ändras lite och jag blev erbjuden den ena. Jag hade bara gymnasieutbildning innan och mycket av det praktiska lärde jag mig genom att vara kassör i en förening med en gammal duktig ekonom som upplärare. Hon gjorde så att polletten med bokföring trillade ner och jag blev fast :p Jag har mycket att tacka henne för :love: Lönen var en rätt låg ingångslön och jag var mest glad att få in en fot och få jobba med det jag ville äntligen. Jag var 21 år då och haft jobb inom handels och äldrevård innan.

Jag lärde mig otroligt mycket på de åren jag jobbade på det företaget och även fast det ofta var slitigt så gjorde det mig otroligt självständig och gav mig god självkänsla för jag visste att jag kan det här! Pga ändringar inom personalen och mina närmaste chefer byttes titt som tätt så fick jag lära mig mycket själv genom att kolla tillbaka hur det gjorts tidigare osv, fick liksom se till att lösa det på något sätt. Fick göra allt möjligt och känner mig trygg med olika sorters uppgifter inom redovisningen. Fick upp lönen 4500 kr totalt under de 6 år jag var där men låg fortfarande lågt. Jobbade 8-17 utan några värre förmåner. Man skulle vara på plats, punkt. Ingen flex eller liknande.

Sen blev jag headhuntad till mitt nuvarande jobb och höjde lönen 3000 kr direkt. Litet företag med god lönsamhet där de flesta har hemmakontor runt om i Sverige och Norge. Mycket eget ansvar och flexibla arbetstider (frihet under ansvar). Vi är nu två ekonomer som har delat upp arbetsuppgifterna mellan oss plus att jag styr runt jobben och administrerar vår konstruktionsavdelning. Har höjt lönen 1500 kr ytterligare sen jag började för 3 år sen. Trivs jättebra med mina ansvarsområden och hur jobbet är uppbyggt med hemmakontor och frihet under ansvar (fantastiskt när man har småbarn och djur). Men detta vet jag är väldigt ovanligt och folk höjer alltid på ögonbrynen när jag säger att jag jobbar hemifrån jämt, det är väldigt ovanligt där jag bor (Värmland). Jag jobbar dock i regel mellan 8 och 16-17 med en timmes lunch mitt på dagen. Frångår jag det så är det oftast något med barnen, t.ex sjuka eller ska till doktorn osv.

Min erfarenhet är att det underlättar att ha lite förkunskaper inom redovisning annars blir det rätt svårt. Jag skulle lära upp en vikarie till mig då jag skulle gå på föräldraledighet och hon hade inga som helst kunskaper innan och hade det kämpigt. Nu hade hon ingen värre datorkunskap och kunde inte kopiera en excelfil och skapa en ny mapp att lägga den i heller. Så det blev så mycket mer än själva redovisningsjobbet att lära henne.

Tack för samtliga svar!

Jag har sökt några tjänster här i stan (Stockholm) nämligen och fått komma på intervju trots att de egentligen söker någon utbildad ekonom.

Har stort intresse för ekonomi sen innan men aldrig jobbat med bokföring etc.

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning vad lönerna ligger på, för när jag googlar så står det verkligen helt olika på olika sidor typ. Så vad ni refererar till som median eller medel säger mig inte så mycket. Men ska försöka fortsätta att titta runt för att skapa en uppfattning. :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 260
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
789
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka