Bukefalos 28 år!

Jobbannons där man bara söker det ena könet

sockerdricka

Trådstartare
Hur funkar sånt lagligt?

Sökte nämligen en tjänst där de efterlyste killar men jag sökte ändå. Ringde för att höra hur processen gick och då gjorde arbetsgivaren klart för mig att det var ju kört då de sökte killar. Haha.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Tror inte det är okej.
Fick i alla fall höra av min jobbcoach att restauranger var tvungna att skriva att de sökte både servitör & servitris för att det inte ska vara diskriminerande sen kan de ju så klart välja endast kvinnor ändå...
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Nä precis tycker att det var lite lurigt. Detta är en byrå inom mediebranschen, när jag ringde och pratade med personen så sa han att de redan valt att gå vidare med två killar.

Fick även svar från honom nu per mail där han berömde för att jag ringde upp och följde upp ansökan samt gav lite feedback på mitt CV. Kändes dock som att det var lite av ett försök att vara trevlig kanske för att inte trycka på att de bara sökte killar, men jag vet inte.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

https://www.arbetsformedlingen.se/open/diskriminering

Kortfattat är det lagligt om man har väldigt goda skäl, t ex personlig assistans där brukarens intressen väger tyngre.

Att hänvisa till saker som det ena eller andra könet fungerar bäst i gruppdynamiken på arbetsplatsen eller att det är ett tungt arbete (inte ovanligt med annonser där de söker män på den premissen) är inte lagligt.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Vad gav personen för motivering då?

Jag har svårt att tänka mig att det där har gått lagligt till.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Deras skäl var "att få en bättre balans", som arbetsgivare kan jag förstå det här men inte som arbetssökande ;).
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Början på svarsmailet löd: "Hej!
Som sagt går vi vidare med andra sökande, dessvärre, främst på grund av att vi måste få en bättre balans mellan killar och tjejer på kontoret. Vill dock gärna ge dig lite feedback inför framtida jobb du ska söka, hoppas ok med dig."

Har lust att svara kaxigt och länka länken du gav! haha.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

En kompis informerade mig om att det finns tydligen någon jämställdshetsförordning, så antar att de får söka så :).
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Det beror på hur de har gjort det. Det är inte tillåtet att helt rikta sig till ett kön och utesluta det andra. T ex genom att specifikt annonsera efter killar eller att nobba dig enbart med hänvisning till att du inte är kille.

Däremot får man arbeta mot en jämnare könsfördelning genom positiv särbehandling, dvs att efter att ha tittat på meriter i första hand väljer ett visst kön.

Alltså, om det stod i jobbannonsen "vi söker män" = olagligt. Stod det "vi eftersträvar en jämnare könsfördelning och ser därför gärna att män söker" = lagligt.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Som Trani skriver så kan det förekomma positiv särbehandling, för att öka på könsfördelningen på arbetsplatsen, typ att försöka få in kvinnor på en mansdominerad industri eller anställa män inom vården. Men då måste de förklara det i sin annons.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Två exempel:
Personlig assistent (länk till ams.se, inte alltid de fungerar)
Du ska vara tjej mellan 20-30 år gamal. Fysisk stark samt inneha körkort, tillgång till egen bil är inget krav. Gärna en aktiv person som gillar att hitta på mycket saker med mig och vara initiativrik. Krav att du bor i Karlstad.
Den annonsen är laglig eftersom brukarens behov och integritet smäller högst.

Fönsterputsare
Jag letar efter en nogrann och pålitlig KILLE som kan arbeta själv. (tung stege behöver hanteras, därför passar inte jobbet kvinnor)
Ca: 20 timmar hemstädning per vecka sedan fönsterputsning enligt säsongen.
Den annonsen är olaglig eftersom annonsören bara är en misogyn skitstövel.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Alltså den annonsen om fönsterputsare, vad i helvete? :banghead:
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Jag såg en gång en annons där det förmodligen rörde sig om ett förtäckt försök till könsdiskriminering - arbetsgivaren krävde att sökande hade betyg från lumpen. Militär erfarenhet hade över huvud taget inget med arbetsuppgifterna att göra. Det här var 15 år sedan men även då fanns ju tjejer som gjorde lumpen, jag önskade nästan att någon sådan skulle söka jobbet...
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Som fan. "Försteg" är såvitt jag vet en hifi-term.

"KÖRKORT defeinitivt behövs" - blev blind nu. :cool:

"som kan inte tänka sig själv att jobba bakom en dator hela dagen"

"löna sig i långsiktet" - känns som norrländskt uttryck för "teleobjektiv". ;)
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Jag såg en gång en annons där det förmodligen rörde sig om ett förtäckt försök till könsdiskriminering - arbetsgivaren krävde att sökande hade betyg från lumpen. Militär erfarenhet hade över huvud taget inget med arbetsuppgifterna att göra. Det här var 15 år sedan men även då fanns ju tjejer som gjorde lumpen, jag önskade nästan att någon sådan skulle söka jobbet...

När min kusin för två år sedan gick in på arbetsförmedlingen och sa att hon ville ha information om lumpen och att just lumpen var hennes plan för det kommande halvåret fick hon ett par spydiga svar från den manlige arbetsförmedlaren som innehöll ord om att honom veterligt kunde inte tjejer göra lumpen hursomhelst.
:banghead:
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Ingen aning om det är lagligt, men det händer ju hela tiden. Egentligen kan jag ha förståelse för det. Tex blev jag bortsållad från ett pr jobb inom modebranschen då de ville ha en kille. Vilket jag förstår då de just höll på att öka sin avdelning designers som gjorde just killkläder.
Trist för mig såklart, men antar att byrån tjänar på att ha en kille som pr-kontakt just i det fallet helt enkelt! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 768
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 079
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp