Jordbruks sele

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Caarleen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 332
C

Caarleen

Håller på med ett projekt i slöjden där jag ska göra en jordbruks sele. Någon som är haj på selar och har en bra bild på hur de kan se ut? Jag har letat runt på google, men inte hittat någon passande sele.

Otroligt tacksam för hjälp! :)

Sv: Jordbruks sele

Om du ska göra en är det väl en bra början att veta vad den heter? ;) Och hur ska du lyckas med det?! En hel komplett sele?

Kul projekt! Jag varnar dock för att det är ett stort projekt, som jag inte skulle ge mig på utan att ha en selkunnig sadelmakare vid min sida som lärare/mentor. Iaf om den slutliga produkten ska gå att använda i praktiken också :D

En snabb googling på loksele ger ungefär hur mycket bilder osm helst, både detaljer och mer överblickande.

Sicken spydig kommentar!

Förstår nog att det ska läsas i all välmening, men man kan ju hoppa högt för mindre!

Ptr

Nog tror jag det ska vara en riktig selmakare, de är som sadelmakare men rynkar inte lika illa på näsan åt lite grövre matrial.

Men det borde väl gå med ett allmänt upprop?

Ptr

Vore ett sätt inte vara att få tag på en äldre sele och renovera? är är massa spännande med det, olika traditioner i olika delar av landet och olika lösningar hos de olika tillverkarna. Kanske om det går att få tag i en som hör hemma där du kommer ifrån?

Ptr

rynkar inte lika illa på näsan åt lite grövre matrial.

Det finns det många sadelmakare som inte gör heller ;) Men summan av kardemumman: någon som är kunnig och kan guida så att det blir rätt även hantverksmässigt :laugh:

Det är väl bra att TS har höga ambitioner. Men det kanske är att ta sig vatten över huvudet om TS inte vet selens riktiga namn. :) Inget illa menat.

Förstår nog att det var så det var menat, men jag hoppade högt först!

Ptr

Oj, jag glömde av att skriva att den ska göras i miniatyr på en liten trähäst. Det kommer säkert bli väldigt pilligt och svårt, men jag gillar utmaningar! Nu är min slöjdlärare tyvärr ingen selkunnig sadelmakare, men hon har haft en del nordsvenskar ;) Roligt med så många svar och namnet "loksele" var verkligen en underlättning för mitt google-sökande :D
Jag får väll lägga upp en bild här när projektet är klart!

Men jahaaaaa! Jag trodde verkligen att du skulle göra en i fullstorlek, till en "riktig" häst (himla kul projekt isf som sagt - men stort och attans dyrt räknat i jobb och material). Men vad roligt projekt, du får hålla oss lite uppdaterade allteftersom så att vi får se resultatet! :laugh:

Å andra sidan så går där att spara mycket på materialet då det inte ska hålla för last i verkligheten, tunn spallt i selen, och bara enkla lager. Då slipper du mängder med söm. Så rörnitar i stället för riktiga järnnitar. Järnförstärkningar på bogträn kan vara ditmålade och öglor kan vara istoppade med en liten dubb på baksidan.

Ptr

Liknande trådar

Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 357
Senast: fixi
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka