Jordfelsbrytaren slår av

sky_fly

Trådstartare
Postar detta på Senior då jag tor att jag får bättre svar. ;)

Jag bor i en studentlägenhet som har två spisplattor i själva diskbänken. Använde den som vanligt igår, båda plattorna.
Idag när jag skulle sätta på den lilla så slocknar hela min lilla lägenhet. Min första tanke var att det blev för mycket på en gång varpå jag drar ur kontakter och stänger av teven. Ska kanske tillägga att jag brukar ha mer inkopplat och igång än jag hade idag.
Jag lyckas lokalisera jordfelsbrytaren och drar upp den igen, allt hoppar igång. Ska sedan dra på plattan igen och samma sak händer. Börjar om men tar denna gång den stora plattan och det funkar fint.

Är det fel på den lilla plattan, och isf vad kan vara felet?
Självklart händer allt på fredagar och precis runt kontorsstängning. :mad:
Är det något farligt, kommer jag dö om jag tar i diskbänken eller kan jag vänta och ringa tills på måndag?

Sv: Jordfelsbrytaren slår av

Postar detta på Senior då jag tor att jag får bättre svar. ;)

Jag bor i en studentlägenhet som har två spisplattor i själva diskbänken. Använde den som vanligt igår, båda plattorna.
Idag när jag skulle sätta på den lilla så slocknar hela min lilla lägenhet. Min första tanke var att det blev för mycket på en gång varpå jag drar ur kontakter och stänger av teven. Ska kanske tillägga att jag brukar ha mer inkopplat och igång än jag hade idag.
Jag lyckas lokalisera jordfelsbrytaren och drar upp den igen, allt hoppar igång. Ska sedan dra på plattan igen och samma sak händer. Börjar om men tar denna gång den stora plattan och det funkar fint.

Är det fel på den lilla plattan, och isf vad kan vara felet?
Självklart händer allt på fredagar och precis runt kontorsstängning. :mad:
Är det något farligt, kommer jag dö om jag tar i diskbänken eller kan jag vänta och ringa tills på måndag?

du klarar dig nog eftersom du har en jordfelsbrytare, men byt när det passar eftersom du förmodligen har ett fel i den plattan.

Är du HELT SÄKER på att det är en jordfelsbrytare som slår av i din studentlägenhet?
Så att det inte är en vanlig automatsäkring?

Kommit in fukt i plattan låter det som.

Låt bli att använda den platta som utlöser problemet, eller kryp in under eller bakom och dra ut kontakten och använd inte alls tills det är fixat.

Ptr

Kommit in fukt i plattan låter det som.

Låt bli att använda den platta som utlöser problemet, eller kryp in under eller bakom och dra ut kontakten och använd inte alls tills det är fixat.

Ptr

Plattorna är nedsänkta i diskbänken som i sin tur sitter fast i väggen. ;)

Provade använda plattan igår och då fungerade den, tills jag stängde av och allt slocknade.
Jag antar att det är jordfelsbrytaren då det står JFB eller liknande (orkar inte gå upp ur sängen just nu) precis ovanför den.

Ska prova en sista gång imorgon och fungerar den inte då så blir det att ringa. Superdrygt med bara en megastor platta.. speciellt till den lilla nudelkastrullen. :laugh:

Så var vår gamla spis också, hela huset släcktes ner. Du har nog en gammal spis där det skyddande vad-det-nu-kallas nere under plattan inte är tiptop längre. Du behöver en ny spis, vet inte om man kan byta platta bara?

Det är nog en himla tur att jordfelsbrytaren funkar :nailbiting:

Fast det är inga gamla spisar heller (antar jag) då dessa studentlägenheter byggdes om ifrån kontor 2001. Fast sedan så vet jag ju inte heller när en spis anses som gammal. :p

Men det verkar som att det är ett stort problem här då det står inskrivet i faktabladet man fick när man flyttade in, att det är många som 'förstör' sina plattor genom att ställa disk ovanpå utan droppskydd.
Kan ha varit något sådant som hänt här med, trots att jag är noga med att ha handduk under. Ska införskaffa en bricka eller liknande!

I skrivande stund så står det kokande vatten på plattan. Den fungerar och jag har ström kvar i lägenheten. Tänkte att det kanske var bra att köra på en stund så eventuell fukt försvinner när plattan får stå på en stund.

Det är så j*vla krångligt att felanmäla något då det går till tredje part och det är Securitas Jour, knepigt nog. Det känns så fel och skumt att ringa dit för en spisplatta.. :cautious:

Hade också kokplattor i diskbänken i vår sista studentlägenhet.

Vi ringde och felanmälde samma sak, då det upprepade sig. Vi väntade till normal øppningstid.
Elektrikern hittade inget fel, men vi kunde själv se att det var när vi hade diskat som det blev fel. Hade inget vått ovanpå, men det blir fuktigt när man inte har mer än 25-30 cm från kran till spisplatta Lyckades desvärre inte få ny spis, men hade iaf anmält felen om det nu skulle bli något värre av det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: svea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 085
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 272
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 570
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka