Sv: Jourfamilj
Vi är kontrakterad jourfamilj.Vi skrev kontrakt med en grannkommun i somras.Jag vill inte vara åt den kommun där jag jobbar för jag har så mycket med soc att göra i jobbet,så det skulle bli svårt med rollerna.
Vi anmälde oss och fick svara på några frågor på telefon,sedan kom de på ett hembesök.Efter det gjordes en utredning och sedan fick vi gå en utbildning som heter Foster Pride.Det är inte alla kommuner som kör med det för det tar rätt så mycket resurser.Vi var på kurs 6 halvdagar och mellan varje gjorde de ett hembesök.Sedan gjorde vi något de kallar livsböcker, man beskriver sig själv och sin person,ideologier etc.Och det är de man går igenom på hembesöken.
Innan detta system körde den här kommunen med djupintervjuer men de tyckte inte att det var så bra.
Det var bra tycker jag att det tog lång tid att bli godkänd,för då hann man fundera och prata mycket hemma.
Vi har en pojke hos oss som ev blir uppväxtplacerad hos oss.Vi kommer då att fortsätta som jourfamilj med en plats.
Det är jättekul.Det tar enormt med tid och för oss är det en förutsättning att en av oss är hemma på dagarna.Det som är jobbigast är inte barnet

utan alla möten.....Det är tre möten i veckan.Så jag har blivit skitbra på att baka kaffebröd.Det har också varit ett rännande till olika vårdinrättningar och ett tandläkarbesök i veckan.
Man får 3 olika ersättningar.Ett arvode som ska skattas,ett omkostnadsbidrag till mat kläder hygien mm Och så får man ersättning i efterhand om man handlar lite större saker som barnet behöver och bensin och sånt.Man måste ha en buffert för när barnet kommer kan det bli jättedyrt ( vi handlade för 10 kakor första veckan...) och man får pengar den 25 månaden efter.
Om man är en stabil familj och tycker det är roligt med barn OCH deras föräldrar så kan jag VARMT rekomendera detta!!!!
// Åsa