Jul och Klimat

MJLee

Trådstartare
Nu går den här tråden in i andra trådar och om en mod vill flytta så. Men! Just julen är väl den tid när svenskar (liksom andra länder) har störst klimatpåverkan. Inte bara för att vi äter livsmedel vi annars skulle undvika - importerat kött (gris) rödlistad fisk (ål) och även apelsiner och annan frukt som transporterats från andra världsdelar.

Men ffa konsumerar vi mycket, mycket mer.

https://www.expressen.se/dinapengar/svenskar-spenderar-mest-pa-julklappar-i-norden/

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6njxpe/sa-mycket-spenderar-vi-pa-julklappar-i-ar

Varje år brukar dessutom julhandeln slå rekord. Vi importerar också alltfler av vår julklappar vilket ytterligt påverkar miljön. Plus att mycket av det julgodis vi älskar ytterligare påverkar miljön som vi i vanliga fall undviker. https://www.expressen.se/nyheter/klimat/populara-julgodiset-som-innehaller-palmolja/

De som inte orkar med hela julen flyger ofta utomlands för att slippa den.

Det här är ingen julshaming, utan mer en fundering om varför vi miljömedvetna svenskar glömmer allt vid julen.
 
Vi ska försöka göra lokalt julbord i år. Inte för att jag inbillar mig att det är någon gigantisk skillnad i miljöpåverkan just i vårt fall men om inget annat så kan det bli roligt. Vi är inte heller de som är extrema med vad som ska finnas på julbordet traditionsmässigt utan det är rätt flytande.
 
Jaa.. jag julklappsprotesterar och därmed vägrar att joina partner och barn till ena firandet. Har köpt en julklapp på Tradera till familjen. Paketet är ett spel vi kanske kan roa oss med på julafton, tydligen inköpt av nuvarande ägare för hela 20 år sedan :p

Maten har vi inte kommit till men det mesta är nog producerat i Sverige i alla fall.
 
Jag tror att många (inklusive jag) tycker att traditionen jul är mysig och det är fantastiskt att samlas, äta gott, umgås och ge presenter till barn som blir så himla glada.

På min sida av familjen har vi sagt att vi enbart köper julklappar till barnen.

Jag fick barn för nåt år sen och vi har sagt att vi ska inte köpa så mycket men det är svårt! Jättesvårt! Dels är det svårt för jag hittar så mycket saker jag tror hon skulle bli glad över men dels även för att jag ser ju hur mycket andra barn får och jag vill helt enkelt inte att hon ska få mindre. Det låter ju helskumt när jag skriver det men så känner jag.

Jag vet inte, jag förstår att det inte är hållbart att konsumera så mycket men det är inte kul att vara det enda barnet som inte blir överröst av julklappar..
 
Nu går den här tråden in i andra trådar och om en mod vill flytta så. Men! Just julen är väl den tid när svenskar (liksom andra länder) har störst klimatpåverkan. Inte bara för att vi äter livsmedel vi annars skulle undvika - importerat kött (gris) rödlistad fisk (ål) och även apelsiner och annan frukt som transporterats från andra världsdelar.

Men ffa konsumerar vi mycket, mycket mer.

https://www.expressen.se/dinapengar/svenskar-spenderar-mest-pa-julklappar-i-norden/

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/6njxpe/sa-mycket-spenderar-vi-pa-julklappar-i-ar

Varje år brukar dessutom julhandeln slå rekord. Vi importerar också alltfler av vår julklappar vilket ytterligt påverkar miljön. Plus att mycket av det julgodis vi älskar ytterligare påverkar miljön som vi i vanliga fall undviker. https://www.expressen.se/nyheter/klimat/populara-julgodiset-som-innehaller-palmolja/

De som inte orkar med hela julen flyger ofta utomlands för att slippa den.

Det här är ingen julshaming, utan mer en fundering om varför vi miljömedvetna svenskar glömmer allt vid julen.
Det kanske vi inte gör? Jag tycker jag brukar försöka komma ihåg och mamma brukar åka omvägar för att få tag i extra trevligt uppfödd julskinka (i år har vi det lokalt på Saluhallen så hon slipper byta stad).

Att julhandeln varje år slår rekord är egentligen inte konstigare än att för att spendera lika mycket måste handeln slå rekord om det finns någon som helst inflation i landet.

Men jag håller med om att lite förvånad blir man när man hör alla hålla igen på julklappar och så handlas det ändå lika många i landet i slutänden.

Sedan brukar väl vi (folk i allmänhet) hålla på konsumtion till jul och födelsedagar. Dvs om man vill ha någonting så får man -önska sig det i julklapp. Så då blir det ju självklart mer köpt på julen...

Om det är någonting som sticker ut är det ju snarare det att folk numera handlar allt de vill ha omedelbums och blir förbannade om de får julklappar eller födelsedagspresenter med prylar -eftersom de redan har alla prylar de behöver och någonsin önskat sig. Vilket de inte skulle haft om de låtit bli att köpa dem... ;)

Jag envisas totalt med julklappar till alla. Jag gillar inte anblicken av en hög barn som sliter upp högar med paket medan de vuxna dricker glögg i andra änden av rummet och ignorerar dem. Jag gillade känslan av att jag, Badger 8 år gammal, har gett farmor en julklapp och nu öppnar hon den. Jag GER julklappar när jag är barn och jag Får julklappar, alla får julklappar, några stycken. Och är det någonting jag minns från när jag var liten var det att Farmor alltid fick julklappar och hon tyckte om julklappar.

Fokus på julen i Petter och Lottas jul är att de GER julklappar och gör julklappar, inte att de får julklappar. (Och att ens barn står och hoppar när pappa öppnar julklappen han valt/tillverkat är liksom en av de finare sakerna på julen tycker jag.)
 
Senast ändrad:
Jag tror att många (inklusive jag) tycker att traditionen jul är mysig och det är fantastiskt att samlas, äta gott, umgås och ge presenter till barn som blir så himla glada.

På min sida av familjen har vi sagt att vi enbart köper julklappar till barnen.

Jag fick barn för nåt år sen och vi har sagt att vi ska inte köpa så mycket men det är svårt! Jättesvårt! Dels är det svårt för jag hittar så mycket saker jag tror hon skulle bli glad över men dels även för att jag ser ju hur mycket andra barn får och jag vill helt enkelt inte att hon ska få mindre. Det låter ju helskumt när jag skriver det men så känner jag.

Jag vet inte, jag förstår att det inte är hållbart att konsumera så mycket men det är inte kul att vara det enda barnet som inte blir överröst av julklappar..
Fast jag upplevde att vårt barn blev i det närmsta ledsen efter ett visst antal julklappar. Speciellt när han var liten, några var underbart, men man vill ju börja bygga det där legot och sedan slippa öppna mer.

Det är värre när andra barn är med tycker jag, vet inte vad vi ska göra om vi firar jul med kusinerna igen. De körde att de vuxna sitter och fnyser och dricker vin i soffan med ryggarna till barnen som sliter upp paketet, i högar. (bortsett från att vårt inte fick högar då och också får pyjamas och sådant)
 
@Emtherlia Men "nått år sen"? Ditt barn är alltså cirka ett? Tror du att ungen ens uppfattar att hon skulle få mindre saker än andra barn?

Nej det tror jag inte (när hon blir äldre och jämför med andra, ja), men jag känner mig dålig som inte ger henne lika mycket som kanske andra får i vår närhet. Jag säger inte att det är rimligt att känna så men jag får en känsla av att vara snål/dålig/icke omtänksam.

Det är ju inte logiskt överhuvudtaget att känna så, undra var ifrån jag har fått den känslan?
 
undra var ifrån jag har fått den känslan?

Det är ju jättevanligt att koppla ihop prylar och känslor, vårt samhälle bygger ju i stort sätt på det. Så att du har den känslan är inte märkligt, däremot kan man ju välja om man vill föra vidare den känslan till sina barn eller ta tag i det redan nu och låta barnen slippa det?

Jag ÄLSKAR julklappar, jag vill ha ALLA JULKLAPPAR, men ändå så är det presenter eller gåvor jag fått som är handgjorda/upplevelser eller något som mer handlar om vår relation som betyder något för mig i slutändan, därför kan jag välja bort att få så mycket som möjligt och försöka hitta det som betyder något för mig och andra.
 
Nej det tror jag inte (när hon blir äldre och jämför med andra, ja), men jag känner mig dålig som inte ger henne lika mycket som kanske andra får i vår närhet. Jag säger inte att det är rimligt att känna så men jag får en känsla av att vara snål/dålig/icke omtänksam.

Det är ju inte logiskt överhuvudtaget att känna så, undra var ifrån jag har fått den känslan?

Som @Hazel skrivit. Nu som vuxna har vi ju möjligheten att tänka mer rationellt. Jag förstår ju förstås vad du menar, men det är ju inte alla sakerna i sig som skänker glädje. Tvärtom är de ju bara roliga en mycket kort stund? Medan miljöavtrycket dröjer kvar betydligt längre.

Mina syskonbarn, 6 och 11 år, har tidigare också blivit överrösta. Men i år ska vi dra ner på det - vi är alla i familjen överens om att bara köper sådant som de faktiskt önskat sig, inom rimliga gränser. Och det är förvånansvärt få saker! 11-åringen har en lista på fyra saker. :D Så uppenbarligen är det ju inte antalet som styr, utan vad de faktiskt får.
 
Fast jag upplevde att vårt barn blev i det närmsta ledsen efter ett visst antal julklappar. Speciellt när han var liten, några var underbart, men man vill ju börja bygga det där legot och sedan slippa öppna mer.

Det är värre när andra barn är med tycker jag, vet inte vad vi ska göra om vi firar jul med kusinerna igen. De körde att de vuxna sitter och fnyser och dricker vin i soffan med ryggarna till barnen som sliter upp paketet, i högar. (bortsett från att vårt inte fick högar då och också får pyjamas och sådant)
Ja jag tänkte på det med när @Emtherlia berättade om sina tankar. Alla barn jag själv mött under julklappsutdelningen tycker att det blir trist efter en stund. Man hinner inte öppna allt för man vill titta och undersöka det man har fått också. Mina barn var på julfirande för ett par år sedan. Eller om det var 1 år. De fick ett mycket litet antal julklappar, tror inte ens det var 5 st, och vi satt och lekte med detta medan resterande delen av barnen hade tråkigt vid utdelningen och var lite allmänt griniga.
 
Nej det tror jag inte (när hon blir äldre och jämför med andra, ja), men jag känner mig dålig som inte ger henne lika mycket som kanske andra får i vår närhet. Jag säger inte att det är rimligt att känna så men jag får en känsla av att vara snål/dålig/icke omtänksam.

Det är ju inte logiskt överhuvudtaget att känna så, undra var ifrån jag har fått den känslan?
Köp några få saker då som är trippelt så dyra som det de andra barnen får, om de är på samma ställe. Då är du inte snål, men har inte heller konsumerat så mycket ;). Fårskinnstofflor, handstickad mössa från hantverksX, morgonrock från Lexington :p iofs lika stor impact på själva rekordsumman julhandel i landet.

Men om du faktiskt menar att ni firar jul tillsammans så är det ett reellt problem och spelar nästan ingen roll. Som sagt vi blev "lovade" att kusinerna skulle få få julklappar. Så vi körde på vårt vanliga trots att jag var stressad och tyckte -kanske ska vi ta med morfars klappar (vilket gjordes och gömdes men plockades fram när vi såg högen), kanske ska vi köpa ngt litet paket till. Det blev en gråtande julafton, för antal är mycket för en 5 åring. Även om det var ett par saker som kostade mer. Men om barnet bara är ett år så märker det nog inte det. Och att vi ger kläder, många andra ger bara leksaker.
 
Senast ändrad:
Ja jag tänkte på det med när @Emtherlia berättade om sina tankar. Alla barn jag själv mött under julklappsutdelningen tycker att det blir trist efter en stund. Man hinner inte öppna allt för man vill titta och undersöka det man har fått också. Mina barn var på julfirande för ett par år sedan. Eller om det var 1 år. De fick ett mycket litet antal julklappar, tror inte ens det var 5 st, och vi satt och lekte med detta medan resterande delen av barnen hade tråkigt vid utdelningen och var lite allmänt griniga.
Vi hade en julafton en gång hemma hos farmor där de fick typ tre klappar var (som var leksaker) och var så himla nöjda, de var två år gamla. (Sedan fick han av mormor också senare)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp