Julklappsspel på Facebook *scam*

escodobe

Trådstartare
Nu tror jag att jag tappar det snart, hur kan flera av mina normalt sett vettiga och kloka vänner och bekanta fått för sig att dela "Secret sister" julklappspelet?
https://www.independent.co.uk/life-...am-gift-exchange-christmas-2020-b1724918.html

Det är ju så uppenbart ett pyramidspel om man bara läser texten
Jag har klippt bort lullullet i början och slutet i citatet

"Jag letar 6 eller fler väninnor som vill vara med och byta julklappar. Spelar ingen roll var du bor - du är välkommen att vara med.
Du behöver bara köpa EN julklapp för max 100kr och skicka till en hemlig väninna. Och DU kan få 6-36 julklappar själv.
Detta är jättekul, tänk vad roligt att skicka till någon du inte känner och få från folk du inte känner. Det gör så många glada. "

Har folk helt tappat förståndet???
 
Nu tror jag att jag tappar det snart, hur kan flera av mina normalt sett vettiga och kloka vänner och bekanta fått för sig att dela "Secret sister" julklappspelet?
https://www.independent.co.uk/life-...am-gift-exchange-christmas-2020-b1724918.html

Det är ju så uppenbart ett pyramidspel om man bara läser texten
Jag har klippt bort lullullet i början och slutet i citatet

"Jag letar 6 eller fler väninnor som vill vara med och byta julklappar. Spelar ingen roll var du bor - du är välkommen att vara med.
Du behöver bara köpa EN julklapp för max 100kr och skicka till en hemlig väninna. Och DU kan få 6-36 julklappar själv.
Detta är jättekul, tänk vad roligt att skicka till någon du inte känner och få från folk du inte känner. Det gör så många glada. "

Har folk helt tappat förståndet???
Japp folk har tappat det!
 
När jag läste det första gången rynkade jag pannan och funderade på om någon glömt matten i skolan. Hur kan man få mer än man ger om alla ger en? Då betyder det att det måste vara med folk som ger men inte får en enda.

Så jag beslutade mig för att det var knäppt och scrollade vidare. Och hoppas på att mina barn kommer i håg mig i år i alla fall! :o
 
När jag läste det första gången rynkade jag pannan och funderade på om någon glömt matten i skolan. Hur kan man få mer än man ger om alla ger en? Då betyder det att det måste vara med folk som ger men inte får en enda.

Så jag beslutade mig för att det var knäppt och scrollade vidare. Och hoppas på att mina barn kommer i håg mig i år i alla fall! :o
Man ska skicka till en som är ett/flera steg bakom en själv i pyramiden. Eftersom man skickar brev till flera personer så blir det fler bakom en och alla skickar en sak så ska det bli ”många” saker till en person.

Jag fick för läääänge sen ett pyramidspel där man skulle skicka ett par sockar till den som var några steg bakom en i spelet men jag gjorde inte det, läste om pyramidspel nånstans och fattade att det är bara de i början som tjänar på det.
Har även fått ett där man skulle ge en flaska vin. Sket i det också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp