Bukefalos 28 år!

Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Och ägaren fick bara en lista med vad som skall åtgärdas????!!!:eek:
Samt eventuellt djurförbud....jag visste att djurskyddet var värdelöst men int trodde jag att det var såhär illa.
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Vilken jävla idiot säger jag bara:devil: som tex låter åsnans hovar växa så där mycket! Det är djur plågeri!!! Han ska inte få äga nå djur!!!:devil:
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

ännu ett exempel på sveriges tandlösa så kallade "djurskyddslagar"..

nationellt djurförbud säger jag..
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

(Skånskan)
Djurskyddsinspektörerna i Sjöbo har hittat mycket allvarliga brister på en gård i kommunen. På gården fanns bland annat en häst som en veterinär rekommenderat skulle avlivas redan 1994. De hittade även kadaver efter får och större boskap.

http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080319/NYHETER/291185241




:mad: helt jävla sjukt hur folk får behandla djur. han ska ha djurförbud på en gång!!!!!!!!!!!!!:mad:
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Vore det inte läge med ett djurförbud i en sådan här situation på stubben, istället för 11 punkter som ska åtgärdas! :confused: Helt vettlöst!

Kicki :)
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

djurförbud? :crazy:

gör samma sak med människan som gjort det mot djuren.
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Finns inte ord för sånna här människor! J-vla id--ter... inte ens det räcker! Man blir så less på samhället!! Borde finnas fängelsestraff för detta... visst de kan få förbud till att få skaffa djur igen men läst många fall där de har lyckats skaffa djur igen genom att gömma djuren eller skriva de på en familjemedlem eller liknande..

De borde räknas som häxor o brännas på bål nu under påsken;)
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Ja,,, så här "bra" är dagens djurskyddslag. Jag förstår inte varför ni blir upprörda,, jag har försökt förklara detta många ggr tidigare och grunden till att lagen för dagen är som den är kan vi tacka Djurskydds myndigheten.
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Nån som inte kan sköta djur ska INGA ha,man måste väl ha ÖGON o se me. Har man inte SKÖTT djuren kommer man INTE göra d sen heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Man ska inte behöva be nån göra åtgärder då anser jag att d redan gått för långt o e olämpliga o ha djur.:devil::devil::devil::devil::devil:
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Man måste ju ge alla en chans (ironi) Visst alla gör inte allt efter alla konstens regler men hovarna borde man ju fatta annars är man ju inte klok.
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

11 punkter, herregud, och hur lång tid får ägaren på sig??? Och hur kollar dom att detta funkar??? Djuren borde ha omhändertagits omedelbart!!!! Djurskyddslagen är bra, den är till för DJUREN, och enligt den borde dom här djuren omhändertagits omedelbart. Sen är det kommunernas inspektörer som fegar ur och tar alltför stor hänsyn till ångestfyllda djurägare och känsliga lokala (politiska) hänsyn. Människorna får kyrkan och socialen ta hand om - djurskyddsinspektörerna MÅSTE SÄTTA DJURET FÖRST. Det är väl den insikten som en del saknar- Lagen är det inget fel på egentligen.
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Ja,,, så här "bra" är dagens djurskyddslag. Jag förstår inte varför ni blir upprörda,, jag har försökt förklara detta många ggr tidigare och grunden till att lagen för dagen är som den är kan vi tacka Djurskydds myndigheten.

Vad menar du med det? Den gällande Djurskyddslagen började gälla 1988, och då fanns inte Djurskyddsmyndigheten.

I a f, jag kände mig tvungen att läsa i lagen för att se vad som står angående tillsynsmyndighetens påverkansmöjligheter.

"Förelägganden, förbud och rättelse

26 § Utöver vad som följer av de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen eller vad som särskilt anges i 24 e § får en kontrollmyndighet meddela de förelägganden och förbud som behövs för att lagen, de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen, de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen och de beslut som har meddelats med stöd av EG-bestämmelserna skall följas.
Förelägganden och förbud enligt första stycket eller enligt de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen får förenas med vite, dock inte i fall som avses i 29 §.
Om någon inte rättar sig efter lagen, de föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen eller de beslut som har meddelats med stöd av EG-bestämmelserna, får kontrollmyndigheten besluta om rättelse på hans eller hennes bekostnad. I brådskande fall får ett sådant beslut meddelas utan föregående föreläggande. Lag (2006:809).[B/]

...

Förbud att ha hand om djur

29 § Länsstyrelsen skall meddela förbud att ha hand om djur eller ett visst slag av djur för den som
1. inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat enligt 26 § och som är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
2. allvarligt har försummat tillsynen eller vården av ett djur,
3. har misshandlat ett djur,
4. har dömts för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, eller
5. vid upprepade tillfällen dömts för brott enligt 36 eller 36 a § eller vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut enligt 26 §.
Förbud skall inte meddelas, om det är uppenbart att ett upprepande inte kommer att inträffa.
Om den mot vilken förbudet riktas är ägare av djuret, får länsstyrelsen dessutom ålägga honom att göra sig av med det och förbjuda honom att skaffa djur över huvud taget eller ett visst slag av djur.
Förbudet kan avse viss tid eller gälla tills vidare. Lag (2006:809).

Omhändertagande av djur m.m.

30 § Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i brådskande fall någon annan genast avliva djuret.
Den som har avlivat djuret skall underrätta ägaren eller innehavaren av djuret om detta. Om detta inte kan ske, skall polismyndigheten underrättas.

31 § Länsstyrelsen skall besluta att ett djur skall tas om hand genom polismyndighetens försorg om
1. djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte rättas till efter tillsägelse av kontrollmyndigheten,
2. ett beslut som meddelats enligt 26 § inte följs och beslutet är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
3. ett beslut som meddelats enligt 29 § inte följs,
4. den som har djuret i sin vård har dömts för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, eller
5. den som har djuret i sin vård vid upprepade tillfällen dömts för brott enligt 36 eller 36 a § eller vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut enligt 26 §. Lag (2006:809).

32 § Utan hinder av vad i 31 § 1 föreskrivs om tillsägelse och rättelse skall länsstyrelsen, en kontrollmyndighet eller polismyndigheten besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart skall omhändertas om
1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt,
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller
3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt.
Om beslutet har meddelats av någon annan än länsstyrelsen, skall beslutet underställas länsstyrelsen, som snarast skall avgöra om det skall fortsätta att gälla.
Omhändertagandet skall ske genom polismyndighetens försorg. Lag (2006:809).

33 § Beslut enligt 31 eller 32 § omfattar också avkomma som det omhändertagna djuret föder under omhändertagandet.
Sedan ett djur har omhändertagits får ägaren inte förfoga över djuret eller avkomma som omfattas av omhändertagandet utan tillstånd av länsstyrelsen. Lag (2003:52).

34 § När länsstyrelsen beslutar om omhändertagande av djur, skall länsstyrelsen snarast fastställa om djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas.
Om länsstyrelsen har beslutat att djuret skall säljas eller överlåtas på annat sätt och om det visar sig att beslutet inte kan verkställas, får länsstyrelsen i stället besluta att djuret skall avlivas.
Djuret skall säljas, överlåtas på annat sätt eller avlivas genom polismyndighetens försorg. Lag (2002:550).

35 § Kostnader som uppkommer på grund av åtgärder enligt 31 eller 32 § får förskotteras av allmänna medel.
Om ett djur omhändertas enligt 31 eller 32 §, skall kostnaden slutligt betalas av den mot vilken åtgärden har riktats, om det inte finns särskilda skäl till annat.
Om ett omhändertaget djur har sålts genom polismyndighetens försorg, får kostnad som slutligt skall betalas av ägaren tas ut ur köpesumman.

Straffbestämmelser

36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot 3, 5, 6, 8-11, 13, 14, 16-19 a eller 21 §,
2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag, eller
3. underlåter att följa ett sådant föreläggande eller bryter mot ett sådant förbud som avses i 29 §.
Om brottet har begåtts med uppsåt och avsett en förpliktelse av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, döms till fängelse i högst två år.
Om gärningen är att anse som ringa skall inte dömas till ansvar.
Till ansvar enligt denna paragraf döms inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken. Lag (2002:550).

36 a § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot skyldigheter, villkor eller förbud som finns i de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen. Detta gäller dock inte, om överträdelsen avser bestämmelser om myndighetsutövning.
Om brottet har begåtts med uppsåt och avsett en förpliktelse av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, döms till fängelse i högst två år.
Om gärningen är att anse som ringa skall inte dömas till ansvar.
Till ansvar enligt denna paragraf döms inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken. Lag (2006:809)."
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Jag e trött på svenska lagar, alla e så jäkla snälla, shit gör man så mot djur, ska du inte ha fler chanser för vi djurvänner vet att man inte gör så. Det tycker man alla borde veta.

Djurförbud direkt säger jag....
 
Sv: Kadaver och sjuka djur hittades på gård i Sjöbo

Ehm.. Ja, åsnans fötter var inte direkt vackra. Jag som får dåligt samvete när mina hästars fötter växer ut så man måste klippa en cm från dem :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I fredags hittades ett 20-tal svårt vanvårdade djur av polis och djurskyddsinspektörer på en gård i Arvika kommun. Bland...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: NikkiSixx
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Trots ett par års planering av ridleder i kommunen har ännu ingenting hänt. – Orsaken är att vissa markägare inte vill...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Lihna
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) De flesta dressyrryttarna väljer gärna stora pampiga hästar. Men Mattias Jansson, 34, från Hviderup, föredrar ädla...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: mik
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Lomma Ridklubb får anstånd med amorteringen till kommunen och klarar nu att fortsätta sin verksamhet utan de 200000 kronor...
Svar
0
· Visningar
601
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp