Bukefalos 28 år!

Käkrem håller på att gå av - laga?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har ett gammalt remontträns som jag använt väldigt mycket, och som väl inte var av högsta kvalité från början heller (milt uttryckt).
Men iaf. Nu är det så att käkremmen redan i grunden var väldigt smal. Och nu är den bara en hårsmån från att gå av. Kommer att ske vilken dag som helst om jag använder det tränset något mer. Någon som vet hur man ska gå tillväga för att laga det på ett snyggt och hållbart sett?
Dessutom börjar nosgrimman så sakta att ge upp också. Alltså själva "framsidan" ser fortfarande helt ok ut, men hålen på remmen som går runt själva mulen har töjts ut så mycket att de snart spricker upp och går in i varandra. Hur stävjar man att det ska hända, utom det mest uppenbara att inte använda tränset mer? :)
 
Har ett gammalt remontträns som jag använt väldigt mycket, och som väl inte var av högsta kvalité från början heller (milt uttryckt).
Men iaf. Nu är det så att käkremmen redan i grunden var väldigt smal. Och nu är den bara en hårsmån från att gå av. Kommer att ske vilken dag som helst om jag använder det tränset något mer. Någon som vet hur man ska gå tillväga för att laga det på ett snyggt och hållbart sett?
Dessutom börjar nosgrimman så sakta att ge upp också. Alltså själva "framsidan" ser fortfarande helt ok ut, men hålen på remmen som går runt själva mulen har töjts ut så mycket att de snart spricker upp och går in i varandra. Hur stävjar man att det ska hända, utom det mest uppenbara att inte använda tränset mer? :)

Annars går det att lämna in till någon som kan laga, sadelmakare t.ex

Köpte ett schockemöhle som blivit lagat för en billig peng :)
 
Eller köp ett nytt nackstycke :p
Remmen till remonten får du nog lämna till en sadelmakare, de syr enkelt ihop den eller byter till en ny om tränset är värt att kosta på. Annars - köp ett nytt!
 
Spänner du verkligen käkremmen så hårt att tränset inte går att dra av? De flesta gör inte det, de flesta har en plats för en knuten näve mellan käkremmen och ganaschen och då hjälper det inte.

Nja. Jag spänner så att jag får in min lilla knytnäve. Den motsvarar drygt ½ "normalstor" dito. Men jag trodde det räckte för att man inte skulle få av tränset?! :eek: Så är jag lärd iaf...
 
Nja. Jag spänner så att jag får in min lilla knytnäve. Den motsvarar drygt ½ "normalstor" dito. Men jag trodde det räckte för att man inte skulle få av tränset?! :eek: Så är jag lärd iaf...
käkremmen måste vara så spänd att den är ovanför ganaschens bulligaste punkt för attgöra nytta. Många har den hängandes "under" ganaschen, ner på underkäken och där hjälper den knappast alls. Knytnäve eller ej säger inte så mkt om effekt utan man får se till anatomin. Käkrem + nackstycke måste vara mindre än at det går att dra över öron+ganasch. Annars kan man likabra rida utan. :)
 
Min upplevelse är att käkremmarna alltid är så extremt långa på alla mina träns jag haft :crazy: eller så har anatomin på mina hästar varit galen :p
 
Käkrem kan du vara utan, om du inte planerar att ramla av hästen mitt ute i skogen.
Vad gäller remontremmen kan du använda en aachenrem och trä igenom/under istället o klippa bort befintliga om de är dåliga, och förlänga livslängden på tränset ytterligare lite till (konstigt nog finns det sådana remmar liggandes i högar i min källare iaf, vem fan har dumpat dem där?)

Är det ett gammalt, slitet träns av tveksam kvalitet så blir det nog billigare att köpa in ett nytt billigt än att lämna in det för lagning. Så nu får du en god anledning att shoppa träns! :idea:
 
Nja. Jag spänner så att jag får in min lilla knytnäve. Den motsvarar drygt ½ "normalstor" dito. Men jag trodde det räckte för att man inte skulle få av tränset?! :eek: Så är jag lärd iaf...
Prova ta av tränset tränsen utan att knäppa upp käkremmen :D
Har glömt det nån gång och det går att ta av tränset så lätt så jag inte ens vet att käkremmen varit knäppt förrän jag ska tränsa igen :angel:
 
visst kan man laga tränset, bara att byta ut remmen på nosgrimman, klippa av käkremmen så att den är lika lång som stroppen med hål på andra sidan och sen sätta en ny käkrem med spännen på båda sidorna.

frågan är om det är värt att laga det, jag lagar ofta hellre än köper helt nytt. även om det var en halvdassig nosgrimma för 50kr. tycker man om ett träns och vill behålla så är det, i alla fall för mig som har läder och syr om själv.. hade aldrig lämnat in till sadelmakare dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp