Kämpiga valp promenader

Trodde det var någon gammal skröna???

Mina kelpievalpar har gått/sprungit någon km i den åldern utan problem. I varierande tempo och underlag såklart och mestadels lösa. De behöver bygga upp sina kroppar sakta men säkert.
Jag hade mycket aktiv jack russel när jag skaffade shiban - bor ensam och hade inte hundvakt. Shibavalpen var med ut från dag ett. Hon fick gå lös för det mesta och jag hade en väska att pula ned henne i när hon blev trött bara.
 
Klart valpar behöver komma ut!
Men regelrätta koppelpromenader behöver den väl inte? Man kan ta med sig valpen utan att den går i koppel dit.

Unga djur leker och busar. de springer, stannar, vänder och springer åt andra hållet. sätter sig ner och funderar. Kliar sig lite, nosar på nåt kul och springer igen. Att traska i samma tempo rakt fram nöter. Men får den själv bestämma takten orkar den massor.
Fast flera tipsar ju om att hålla sig runt hemmet?
Är hunden så orolig att den tycker det är jobbigt att gå för långt från huset så handlar det ju inte om att promenaden är för lång ren fysiskt liksom. Det är ju en valp av draghundras - den borde ju vilja röra sig mycket.

Sen, beroende hur man bor - ska hunden med någonstans så måste den ju vara okej med att gå i koppel i lagom mängd. Svårt att miljöträna i stan om den bara vill vara lös..
Jag ser inte koppelPROMENAD som något viktigt eller nödvändigt, men det finns ju en hel del runt det som är bra att kunna.
 
Jag skulle nog bära med mig hunden en period och sätta ner den lite då och då på ställen där den hade känt sig hyfsat trygg. Hade det inte försvunnit på några dagar hade jag lämnat tillbaka valpen faktiskt. Att leva med en osäker hund kan ta mycket extra energi. En valp bör enligt min mening vara nyfiken på omvärlden.
 
Jag skulle nog bära med mig hunden en period och sätta ner den lite då och då på ställen där den hade känt sig hyfsat trygg. Hade det inte försvunnit på några dagar hade jag lämnat tillbaka valpen faktiskt. Att leva med en osäker hund kan ta mycket extra energi. En valp bör enligt min mening vara nyfiken på omvärlden.
Min var rätt rädd. Jag promenerade någon timme varje dag. Hunden satt i ryggsäck på magen då det var mycket trafik. På lugna skogsvägsr sprang hon lös. Korta stunder i koppel. Så jag röstar också för utflykter eller andra sätt att se världen än att gå runt på asfalt i koppel.
 
Jag hade en hund som jag fick vid 13 veckors ålder och som då var ganska rädd. Hon kom från en stor kennel och hade aldrig varit utanför den, aldrig varit i stan osv. Vi satte upp en hage på vår uteplats och där fick hon gå ut som hon ville, vilket innebar att hon gjorde ifrån sig där (hon var faktiskt rumsren när hon kom). Sen bar jag henne ut på promenad och vi gick till olika ställen där vi bara satt och tittade på saker som hände. Sen gjorde vi någon liten runda med koppel och därefter gick vi hem. Ofta bar jag valpen även en del av hemvägen. Varje dag gjorde vi olika rundor och kollade in nya saker.

Med tiden blev valpen säkrare och kunde börja gå på promenad. Som vuxen var hon helt normal och inte alls någon rädd hund. I många situationer var hon snarare framåt - ibland lite väl framåt och skulle kolla in ALLT.

Så även jag tror på att ta med valpen på utflykter. Koppelträningen kan ske där valpen är trygg.
 
Jag håller med dem som tycker att det är viktigt att valpen redan från början får(och vill) hänga med till alla möjliga ställen och upptäcka världen.

I många fall är det för långt för att promenera, i synnerhet med en valp, för att man ska komma till nya och spännande ställen. Om det bara är precis runt hemmet som promenaderna inte fungerar skulle jag nog se till att göra många sådana utflykter, så att koppelpromenader förknippades med något roligt och spännande. Men om valpen var lika osäker oavsett var den var utanför hemmet, eller om den osäkerhet som fanns hemmavid inte snabbt försvann, skulle jag ta en seriös fundering på om jag skulle behålla den.
 
Den är 10 veckor gammal den vet inte vad ”går en promenad ” är för något ännu.
Förstår inte problemet ta med lite gott godis ut och gå lite kravlösa svängar kring huset?
Eller ännu bättre skogen utan koppel, mina hundar har inte koppel på sig alls första halvåret Men det beror ju på hur man bor.
 
Den är 10 veckor gammal den vet inte vad ”går en promenad ” är för något ännu.
Förstår inte problemet ta med lite gott godis ut och gå lite kravlösa svängar kring huset?
Eller ännu bättre skogen utan koppel, mina hundar har inte koppel på sig alls första halvåret Men det beror ju på hur man bor.
Och vilken tid på året det är.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 420
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 546
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp