Kära buke, guida mig i lagens namn

Sablar22

Trådstartare
Om ett dödsbo innehåller ett aktiebolag tex.
Kan man då försätta bolaget i konkurs, men inte dödsboet?
Om skulderna överstiger tillgångarna i aktiebolaget, måste då dödsboet gå in och betala resten?
Kan delägarna i dödsboet bli återbetalningsskyldig om konkursförvaltaren anser att förskottsutbetalning
till delägarna?

Jag blir så snurrig av allt det här:crazy:
 
Om ett dödsbo innehåller ett aktiebolag tex.
Kan man då försätta bolaget i konkurs, men inte dödsboet?
Om skulderna överstiger tillgångarna i aktiebolaget, måste då dödsboet gå in och betala resten?
Kan delägarna i dödsboet bli återbetalningsskyldig om konkursförvaltaren anser att förskottsutbetalning
till delägarna?

Jag blir så snurrig av allt det här:crazy:
På rak arm skulle jag säga nej, dödsboet är skyddat och det ekonomiska ansvaret begränsat till aktievärdet men sen finns det olika typer av aktiebolag som exv. fåmansbolag och aktieägare kan också under vissa speciella förutsättningar bli personligt ansvariga även om det är ett aktiebolag.

Så summa summarum - det är snårigt och jag kan inte reglerna helt :)
 
På rak arm skulle jag säga nej, dödsboet är skyddat och det ekonomiska ansvaret begränsat till aktievärdet men sen finns det olika typer av aktiebolag som exv. fåmansbolag och aktieägare kan också under vissa speciella förutsättningar bli personligt ansvariga även om det är ett aktiebolag.

Så summa summarum - det är snårigt och jag kan inte reglerna helt :)
Ja nog är det snårigt alltid, och jag känner mig lite korkad:angel:
 
Ja nog är det snårigt alltid, och jag känner mig lite korkad:angel:
Jag tror du får börja med att precisera hur ägarförhållandet sett ut, vilka skulder det rör sig om (leverantörsskulder, skatteskulder etc.) osv. och sedan försöka bena upp det från det :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp