Kaffemaskin

athena

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en kaffemaskin till maken i födelsedagspresent. Inte en sån med kapslar utan med hela bönor som enkelt gör en kopp kaffe. Upplever att vi brygger massor av kaffe som vi häller bort och vill råda bot på det! Det är sällan "vi" är mer än en i taget som dricker kaffe.

Går det att hitta en sån för hemmabruk till vettigt pris? Jag har googlat lite och de verkar ohemult dyra.

Vad har ni, vad vet ni?
 
Jag funderar på att köpa en kaffemaskin till maken i födelsedagspresent. Inte en sån med kapslar utan med hela bönor som enkelt gör en kopp kaffe. Upplever att vi brygger massor av kaffe som vi häller bort och vill råda bot på det! Det är sällan "vi" är mer än en i taget som dricker kaffe.

Går det att hitta en sån för hemmabruk till vettigt pris? Jag har googlat lite och de verkar ohemult dyra.

Vad har ni, vad vet ni?

Jag köpte den billigaste och enklaste som fanns på marknaden, Caffeo Solo från Melitta. Gör gott kaffe men saknar mjölkskumnings-funktion. Kostade kring 2500 kr (finns dock en snäppet dyrare variant med mjölkbehållare). Är väldigt nöjd! Ensamhushåll och dricker 2-3 koppar utspritt över dagen.
 
Jag funderar på att köpa en kaffemaskin till maken i födelsedagspresent. Inte en sån med kapslar utan med hela bönor som enkelt gör en kopp kaffe. Upplever att vi brygger massor av kaffe som vi häller bort och vill råda bot på det! Det är sällan "vi" är mer än en i taget som dricker kaffe.

Går det att hitta en sån för hemmabruk till vettigt pris? Jag har googlat lite och de verkar ohemult dyra.

Vad har ni, vad vet ni?
Jag har en presso, minsta modellen. En sån kostar väl 150 kr ungefär, beroende på märke. Perfekt när man vill brygga enstaka koppar, och kaffet blir gott. Funkar med vanligt färdigmalet bryggmalet, eller så kör jag bönor i kaffekvarnen om jag vill ha lyxkaffe.
 
Vad är vettigt pris?
Vi har en Siemens som nu är närmare 10 år gammal. Tror vi gav runt 5000 kr för den. Med tanke på hur bra och länge den hållit trots daglig användning så måste jag säga att den var väl värd sitt pris. Det enda vi gjort är att rengöra den emellanåt när servicelampan börjat lysa :)
 
Jag funderar på att köpa en kaffemaskin till maken i födelsedagspresent. Inte en sån med kapslar utan med hela bönor som enkelt gör en kopp kaffe. Upplever att vi brygger massor av kaffe som vi häller bort och vill råda bot på det! Det är sällan "vi" är mer än en i taget som dricker kaffe.

Går det att hitta en sån för hemmabruk till vettigt pris? Jag har googlat lite och de verkar ohemult dyra.

Vad har ni, vad vet ni?

Jag brygger i en tratt direkt i muggen. Melitta har en bryggtratt som man ska ställa över en mugg eller kanna och som passar deras kaffefilter. Ställ tratten på muggen, sätt i filter och kaffe, häll på kokande vatten. Blir jättegott, tratten kostar typ ingenting och det är lätt att dosera rätt mängd. Jag tycker det blir godare än både press- och bryggkaffe.

Typ en sån här
https://www.icahemma.se/bryggtratt-1x234-nordiska-plast-p-42703-c-1909.aspx
 
Jag brygger i en tratt direkt i muggen. Melitta har en bryggtratt som man ska ställa över en mugg eller kanna och som passar deras kaffefilter. Ställ tratten på muggen, sätt i filter och kaffe, häll på kokande vatten. Blir jättegott, tratten kostar typ ingenting och det är lätt att dosera rätt mängd. Jag tycker det blir godare än både press- och bryggkaffe.

Typ en sån här
https://www.icahemma.se/bryggtratt-1x234-nordiska-plast-p-42703-c-1909.aspx
Gör likadant och känner att det är den optimal lösningen för att få i min mun gott kaffe.

Men sedan jag bytte från Melitta till Hario har jag ytterligare förfinat min kaffesmak.

pour-over-kit-1-1.jpg
 
Jag funderar på att köpa en kaffemaskin till maken i födelsedagspresent. Inte en sån med kapslar utan med hela bönor som enkelt gör en kopp kaffe. Upplever att vi brygger massor av kaffe som vi häller bort och vill råda bot på det! Det är sällan "vi" är mer än en i taget som dricker kaffe.

Går det att hitta en sån för hemmabruk till vettigt pris? Jag har googlat lite och de verkar ohemult dyra.

Vad har ni, vad vet ni?

Vi funderar med på att köpa en. Just nu lutar det åt en Philips. Den vann danska motsvarigheten till
Råd och röns test.
Efter att jag googlat runt så har jag bestämt mig för att en keramisk kvarn är ett måste, gör tillräckligt varmt kaffe och enkel rengöring.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en gammal Nespressomaskin som är 7 år gammal nu, och funderar på att köpa någonting nytt eftersom jag helt enkelt inte tycker...
2
Svar
21
· Visningar
1 702
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp