Kalaskonflikt

turbofling

Trådstartare
Det har uppstatt en jobbig situation bland mina barns kompisar (eller mest föräldrarna), hur skulle ni ha gjort?

För ngr dagar sen startade en mamma till en kindergartenkompis en whatsup-grupp om din dotters födelsedagskalas med fraga om vilken dag som passade alla bäst. Den 18:de passade bäst med en tydlig inbjudan har mamman aldrig skrivit men ngr sa att deras barn skulle komma.

Igar kom en inbjudan till en annan kompis som ska ha kalas samma dag (födelsedagsbarnen har inte bjudit varandra).

Problemet som upptatt är nu att flera av barnen sagt nej till kalas 1 för att ga pa kalas 2 istället. Mamma1 är väldigt besviken för hennes inbjudan kom först och är ledsen för sitt barns skull och vet inte vad hon ska säga till sitt barn att kompisen nu inte kommer för hon vill hellre ga till kompis2 pa kalas.

Barn1 har en lättare utvecklingsstörning och kan ibland uppfattas som lite jobbig av dom andra barnen da hon kan vara ganska "pa" dom andra barnen och inte förstar när dom inte vill. Medan barn2 är populär och leker med alla.
Gruppen överlag är väldigt harmonisk och alla leker med alla.

Hur tycker ni, hur skulle ni gjort för erat barn? (barnen är 4-6 ar).
 
För att bada är envisa och ingen vill ändra. Kompis1 tycker att hon var ju först (fast hon har inte sagt ngn tid än och det är en lördag sa hon borde ju kunna ta förmiddagen tex), Kompis2 fyller ar precis den dagen och vill därför inte ändra (hennes kalas är 14.30-17.30).
 
Jag tycker att har man tackat ja till ett kalas och barnet vet att det ska ga dit pa kalas sa gar man ocksa dit. Barn maste ocksa lära sig att det inte gar att ändra sig för ngt man bestämmt för att ngt bättre/roligare dök upp, framförallt inte när det är andra som kan bli ledsna om man ändrar sig.

Min vän vars barn ocksa är bjudet till bada kalasen ser det annorlunda, hon har tackat ja till kalas1 och fragat vad barn1 önskar sig i present osv. Nu vill hennes barn hellre ga till kalas2 och min vän tycker att hennes barn ska fa välja sig, hon kan inte tvinga sitt barn att ga pa ett kalas om hon inte vill.

Jag hade inte hunnit berätta för mina barn om kalas1 och inte heller lämnat ngt besked. Äldsta dottern kom sen med inbjudan till kalas2 och vill ga dit. Da har jag svart att säga nej, vi ska till kalas1. Nu blir det sa att äldsta dottern gar pa kalas2 och mellandottern till kalas1 och det var ok för kalasmamma1.

Men hade mina barn vetat om att vi var bjudna till kalas1 och vi tackat ja hade jag direkt sagt när hon kom med inbjudningen till kalas2 att vi inte kan da för vi ska till kalas1 och sa var det inte mer att prata om.
 
Hade det gällt min unge så hade jag gått på din linje; har man tackat ja till ett kalas så får man vackert gå om man inte har laga förfall.

Vidare så hade jag nog inte kunnat låta bli att säga åt det respektive föräldrarna toll barn 1 och 2 att kamma till sig och bete sig som de vuxna de faktiskt är. Så himla löjligt att låta det här gå ut över barnen när det finns exakt noll anledning...
 
Alltså vilka barnsliga föräldrar!! Be dem prata med varandra - det ska väl för 17 inte behöva gå prestige i barnkalas- och hitta olika dagar ( o kanske barnen vill gå till varandras kalas oxå?), de förstör ju bara för sina egna barn. Här har det hänt ett par ggr att folk ändrat datum för att barnen har delvis samma kompisar. Inga bekymmer! Ett alt är ju att de har kalaset tillsammans, så har vi gjort nån gång oxå.

Och måste man välja går man snällt på kalas 1 om man tackat ja. Har man inte gjort det är det ju faktiskt ett val man måste göra. Tycker du tänkt rätt där, bra att det var ok att dela på tjejerna!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 544
Senast: YaHilweh
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 854
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 585
Senast: Zewz
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 124
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp