Bukefalos 28 år!

Kalcium/Fosfor halt

A

Almeloue

Hur räknar man ut kalcium/fosfor halten mellan havre och betfor?
Om man tex ger ½skopa havre hur mycket betfor (uppblött) ska man då ge?
Ni får gärna berätta hur man räknar ut en bra foderstat till olika hästar :)

//Tack på förhand
 
Sv: Kalcium/Fosfor halt

Finns väl ingen anledning att räkna kalcium/fosforkvot på bara havre och betfor, hästen måste väl äta mer än det som innehåller kalcium och fosfor!

½ skopa är inget man kan utgå från om man inte vet storleken (volymen) på skopan, volymen kan ge ett ungefärligt värde på mängden, men helst ska man väga. Uppblött betfor är inget att räkna på heller, man måste veta hur mycket torr betfor man blötlägger om man ska kunna räkna på det!

För att ändå svara på din fråga så om du ger 0,5 kg havre (ca 1 liter), så behöver du ge 0,3 kg torr betfor (ca 1 liter)(uppblött ca 2,5-3 liter), för att få en bra kalcium/fosfor kvot, ca 1,4 i detta fall. (3 gram kalcium och 2 gram fosfor blir det)

Rekommenderar dig att köpa tex "Hästens näringsbehov och utfordring" om du vill lära dig mer!
 
Sv: Kalcium/Fosfor halt

Som Natasja säger så hjälper det inte dig att räkna ut kalcium/fosfor halten mellan betfor o havre. För det säger dig ingenting om helheten i foderstaten, om nu inte hästen endast lever på havre o betfor o ingenting annat men det tror jag ju inte;)

För hästen måste ju få nåt grovfoder? Vad är det för analys på grovfodret? Först när du har analysen på ditt grovfoder kan du räkna ut en bra kvot mellan kalcium och fosfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 243
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 757
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp