Kalla matlådor till barn?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta!
(både barn som äter grönsaker och barn som inte äter grönsaker...)

Bakgrund till detta är att mina tre äldsta barn ska iväg på årets skolresa i morgon. Skolan skickar med en pasta-kycklingsallad, men problemet är att en av mina sötnosar inte ens smakar på den. Och just den lilla sötnosen är både extremt kräsen och extremt blodsockerkänslig, så sötnosen ifråga kan få ganska ordentliga vredesutbrott om något går emot henoms planer om blodsockret är lågt. Alltså ligger det i allas intresse att hen får med sig något som hen verkligen äter av. (och tyvärr är skolkökspersonalen förbjuden att göra specialmat utöver det som är till allergiker)
Vid förra veckans utflykt (skolan är med i nåt internationellt teknikprojekt) hade hen med sig en rejäl balja risgrynsgröt och jordgubbssylt (som en gigantisk risifrutti, typ) och inför morgondagen har hen hävdat att risgrynsgröt är det enda som hen kan äta kallt. Men jag har i alla fall hittat en sak till som hen förhoppningsvis äter - kalla pannkakor.
Fast det hade ju varit trevligt att kunna ge sötnosen något annat än mjölkbaserad föda, så ge mig era tips!
(några av tipsen kanske också kan komma till nytta när vi är iväg på friidrottstävlingar...)
 
När jag var yngre hade jag alltid med stallmat. Ibland kall och ibland möjlig att värma.

Lite av vad jag åt, nu har jag alltid vart ett barn som ätit allt. Men det kanske ger något tips.

* Pannkakor alt. crepes
* Wraps, fyllda med pålägg och sallad som jag gillade
* Jag åt gärna sallad, men utan pasta och gärna med vattenmelon i.
* Jag hade alltid morots och gurkstavar med mig
* Potatissallad med skinka
* Kokta ägg
* Grillad kyckling, sådan färdiggrillad i butik åt den utan något till eller vitlökssås
* Keso blandat med majs och tonfisk
* Kall pizza (jag är fortfarande en sucker för det, kan beställa pizza bara för att äta dagen efter)
* Matmuffins
* Tacos med nachochips (bör funka med pulled pork oxå?)
 
Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta!
(både barn som äter grönsaker och barn som inte äter grönsaker...)

Bakgrund till detta är att mina tre äldsta barn ska iväg på årets skolresa i morgon. Skolan skickar med en pasta-kycklingsallad, men problemet är att en av mina sötnosar inte ens smakar på den. Och just den lilla sötnosen är både extremt kräsen och extremt blodsockerkänslig, så sötnosen ifråga kan få ganska ordentliga vredesutbrott om något går emot henoms planer om blodsockret är lågt. Alltså ligger det i allas intresse att hen får med sig något som hen verkligen äter av. (och tyvärr är skolkökspersonalen förbjuden att göra specialmat utöver det som är till allergiker)
Vid förra veckans utflykt (skolan är med i nåt internationellt teknikprojekt) hade hen med sig en rejäl balja risgrynsgröt och jordgubbssylt (som en gigantisk risifrutti, typ) och inför morgondagen har hen hävdat att risgrynsgröt är det enda som hen kan äta kallt. Men jag har i alla fall hittat en sak till som hen förhoppningsvis äter - kalla pannkakor.
Fast det hade ju varit trevligt att kunna ge sötnosen något annat än mjölkbaserad föda, så ge mig era tips!
(några av tipsen kanske också kan komma till nytta när vi är iväg på friidrottstävlingar...)

Grillade kycklinglår ( om det är salladen som är problemet?), toast med tonfiskröra, soppa i termos
 
*baguette med nån röra till (finns röror i små plastbunkar att köpa)
*wraps med tex pannbiffar i för matigare känsla.
*plockmat tex kallskuret, oliver, bröd m.m

Annars kan du ge sötnosen en variant på jätterisifruttin. Koka risgrynsgröten på cocosmjölk och servera med mixad mango/ananas/melon för lite variation och tropisk känsla :d
 
Ägg, både kokt och stekt ägg! Min kinkiga unge här hemma kan man nästan alltid få i stekt ägg och falukorv, vilket mättar rätt bra! :D Har man mindre kinkiga barn så kan man kanske även stoppa in bröd under ägget och falukorven... ;)
 
Jag tycker att både Ravioli och fiskbullar direkt ur burken är förbannat gott. :angel: :o

Revbensspjäll är ju också himla trevligt att äta kalla. :d
 
Min mamma gjorde rissallad när jag var liten. Hon tog kokt kallt ris, gurktärningar, ärtor-majs-blandning, och tärnad kassler.
Det tyckte jag var gott. Ev kan man ta med en liten burk med dressing, men det tycker jag inte behövs.
 
Min mamma gjorde rissallad när jag var liten. Hon tog kokt kallt ris, gurktärningar, ärtor-majs-blandning, och tärnad kassler.
Det tyckte jag var gott. Ev kan man ta med en liten burk med dressing, men det tycker jag inte behövs.
ÅHHH jaaa det där är så himla gott, spec om man blandar det med creme fraiche med smak av chili. Hallelujah! :love: :d
 
Extremt kräsen då jag var liten
det jag brukade ha med mig var i stil med;
Tunnbrörullar med gurka, ost och skinka.
Tunnbrörullar med ägg och kaviar.
kycklingspett,
Kycklingklubbor
Pasta sallad med kyckling eller kassler, bacon, gurka och majs.
Ballerina kakor eller brago kex :D

Allt detta är gott att äta kallt/sådär fesljummet som maten blir efter en halv dag ute :p.
--------------------
Kräsna mellanstadie buck lägger till;
Pannkakor är :yuck: att äta kallt, blir alldeles för mycket ägg smak.
Stekt Kall Korv får en sån där äcklig fett hinna på sig, bröd med ost blir hemskt då osten smälter.

Har och hade sjukt svårt för konstig konsistens på maten innan, (så att tex äta en bit ost som gurkan gjort vattnig var det inte tal om).
Så delade upp grönsaker och såser i var sin bytta så att allt höll sig fräscht :)
 
Här hemma är det också kräset minst sagt. Pannkakor KANSKE skulle kunna gå om mitt barn var väldigt hungrig (varma skulle fungera, det är jag ganska säker på). Ska det vara kallt är jag hänvisad till smörgås (i vårt fall på ett visst bröd och enbart med smör på).

Nu har jag hittat en jättebra mattermos. Lite sent påtänkt för dig, men för annat tillfälle kan jag rekommendera Lunchbots (finns t.ex på naturkompaniet). Numera äter min dotter varm mat (makaroner/köttbullar ).
 
Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta!
(både barn som äter grönsaker och barn som inte äter grönsaker...)

Bakgrund till detta är att mina tre äldsta barn ska iväg på årets skolresa i morgon. Skolan skickar med en pasta-kycklingsallad, men problemet är att en av mina sötnosar inte ens smakar på den. Och just den lilla sötnosen är både extremt kräsen och extremt blodsockerkänslig, så sötnosen ifråga kan få ganska ordentliga vredesutbrott om något går emot henoms planer om blodsockret är lågt. Alltså ligger det i allas intresse att hen får med sig något som hen verkligen äter av. (och tyvärr är skolkökspersonalen förbjuden att göra specialmat utöver det som är till allergiker)
Vid förra veckans utflykt (skolan är med i nåt internationellt teknikprojekt) hade hen med sig en rejäl balja risgrynsgröt och jordgubbssylt (som en gigantisk risifrutti, typ) och inför morgondagen har hen hävdat att risgrynsgröt är det enda som hen kan äta kallt. Men jag har i alla fall hittat en sak till som hen förhoppningsvis äter - kalla pannkakor.
Fast det hade ju varit trevligt att kunna ge sötnosen något annat än mjölkbaserad föda, så ge mig era tips!
(några av tipsen kanske också kan komma till nytta när vi är iväg på friidrottstävlingar...)
Jag brukar göra köttbullssmörgåsar.
 
Här hemma är det också kräset minst sagt. Pannkakor KANSKE skulle kunna gå om mitt barn var väldigt hungrig (varma skulle fungera, det är jag ganska säker på). Ska det vara kallt är jag hänvisad till smörgås (i vårt fall på ett visst bröd och enbart med smör på).

Nu har jag hittat en jättebra mattermos. Lite sent påtänkt för dig, men för annat tillfälle kan jag rekommendera Lunchbots (finns t.ex på naturkompaniet). Numera äter min dotter varm mat (makaroner/köttbullar ).
Ha ha ha! Här är det precis tvärtom. Min äldste vill att allt skall vara kallt. Hade det gått hade han helst ätit frysta köttbullar :D
 
Tänkte också slå ett slag för hemmagjorda piroger. Fyll med sötnosens favorit"röra"/gårdagens rester (köttfärssås, currygryta, linsröra, ost och skinka, etc) och eventuellt lite ris.
 
den här utflykten blev det pannkakor, de var redan färdigstekta när tråden skapades. Och barnet hade godkänt i förväg.

Det var mer "till nästa gång" jag skapade tråden, för att jag är så less på att försöka hitta på något när det oftast ändå inte duger.

Jag tackar för alla tips. De flesta ratas direkt av barnet, men de kanske kan komma till nytta för någon annan...
 
den här utflykten blev det pannkakor, de var redan färdigstekta när tråden skapades. Och barnet hade godkänt i förväg.

Det var mer "till nästa gång" jag skapade tråden, för att jag är så less på att försöka hitta på något när det oftast ändå inte duger.

Jag tackar för alla tips. De flesta ratas direkt av barnet, men de kanske kan komma till nytta för någon annan...
Det är aldrig fel med pannkakor :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp