Kalvskinn, nästan som mocka

EnPerson

Trådstartare
Fick hem en ny sadel igår i kalvskinn. Lädret känns nästan som att det går lite åt mockahållet. Hur sköter man det? Känns som att fetta och sånt skulle förstöra det. Men jag har kanske fel, tacksam för svar!

MVH Lina

Sv: Kalvskinn, nästan som mocka

Är det kalvskinn ska du smörja/olja det som vanligt. Använd märkets egna produkter om de har några. (har de inga hade jag använt läderbalsam istället för olja)
Är det mocka ska du inte smörja det på den borstade ytan, smörj isf på ytan som är slät.
Vad är det för sadel du har köpt?

Ok. Jo, använder i princip bara läderbalsam, inte olja.
Den är beställd som kalvskinn så ska ju vara det ;).

Det är en Tolga :)

Dåså, då är det kalvskinn och inte mocka ;) Smörj den som Tolga har angivit (om du har fått med någon lapp) eller gör bara "som vanligt".
Tänk bara på att inte fetta in den för mkt när du smörjer den, för då töjer sig lädret. Bättre att göra det lite oftare och använda mindre fett.

Samma som jag har då!! Fats jag har utan kalvskinn, det kändes så onödigt att betala flera tusen extra för att få en sadel som kanske bara passar i ett halvår. Den jag har nu är lätt begagnad!

Diana

Ok. Tyckte det verkade vara en bra sadel för en billig peng och behövde en till, blir lite tajt med alla sadelbyten på tävling ibland ;). Blev lite billigare för jag slipper ju moms

Kan kolla stiglädrena sen, fick dom av en kompis för dom inte matchade hennes nya sadel tror jag det var.

Trivs du med din då? Har inte ridit i min än. Vill inte byta så nära viktiga tävlingar så får vänta till efter helsingborg v.15 för den är för rak för den hästen som inte ska med tyvärr ;).

Jag brukar smörja min Tolga med Cwd krämen eller med Butets smörjor, har funkat bra!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: Guldaskig
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 972
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 804
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka