Bukefalos 28 år!

"kamphundar" ganska lång

W

walles_fis

nu kommer säkerligen många spotta å fräsa på mig med de bryr ja mej inte så mycket om! men ja tänkta JAG personligen har inget emot pitbull amstaff engstaff å allt, men ja vet också att det ofta är "fel" människor som äger såna hundar, å ja menar är det inte bättre att för att ha en vassare ras eller hund överhuvudtaget att man måste göra ett lämplighetstest? eller vad som helst för att förebygga att en sådan ras kommer i fel händer?

för som sagt ja har en kompis med en "engstaff" å de finns fan inge ont i den hunden, så ja tycker de e fel att trycka ner en sån ras för nåt människor har uppfunnit eller va man ska säga de e ju inte dom själva som vill slåss eller bita folk utan dom gör ju de för dom har blivit tränade av sina ägare!! så tryck ner människor som inte kan ta hand om hundar istället för "kamphundarna" nu e det mycket svammel men ja hoppas att ni förstår va ja menar?? e riktigt kass att förklara med ord

å ska de spottas å fräsas att ja e dum i huvet eller nå så kan man lika gärna gå ut från tråden! de här är vad JAG TYCKER
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

Varför skapar du en ny tråd om ett så väldiskuterat ämne istället för att uttrycka din åsikt i någon av trådarna som redan finns?

Jag hittar fö inte nånting i ditt inlägg som tyder på att du vill diskutera vidare om ämnet.
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

ja håller me dig, ofta har hundarna avlivas bara fördom har bitit nån annan när dom är tränad till att hugga andra....

folk använder hundarna till att låta dom slåss för dom själv inte vågar
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

men ååååhhh, orka... jag har själv amstaff och jag orkar inte se dessa trådar.. :cool:
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

ja men ja tror inte att du har din hund i syfte att han ska hugga å va aggressiv:(
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

ja men ja tror inte att du har din hund i syfte att han ska hugga å va aggressiv:(

nej det har jag inte - men det startas sånna här trådar varje vecka och det är bara konstatera att det finns tre läger på buke angående så kallade kamphundar - som tydligen ska vara lika med amstaff/pitbull;

  • de som älskar dessa djur och accepterar de för vad de är och arbetar med dem
  • de som gillar dessa hundar och försvarar dem till döden men inte vet vad de pratar om
  • de som tycker att dessa hundar är skadedjur och borde utrotas

dehär kommer aldrig att ändras på hur mycket nån än här vill. alla sitter i sitt hörn och ingen kan påverka nån.

punkt.
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

nej det har jag inte - men det startas sånna här trådar varje vecka och det är bara konstatera att det finns tre läger på buke angående så kallade kamphundar - som tydligen ska vara lika med amstaff/pitbull;

  • de som älskar dessa djur och accepterar de för vad de är och arbetar med dem
  • de som gillar dessa hundar och försvarar dem till döden men inte vet vad de pratar om
  • de som tycker att dessa hundar är skadedjur och borde utrotas

dehär kommer aldrig att ändras på hur mycket nån än här vill. alla sitter i sitt hörn och ingen kan påverka nån.

punkt.


:bow:

Knapplån

En hund är en hund är en hund.

Vissa borde ha, vissa inte.

Olika raser har olika syften, olika hundar i olika raser har olika beteenden, Människan är boven till de flesta Trauman.


Köper man en Amstaff eller en Engelsk Staff eller vad som får man också vänta sig att den precis vid "Rätt" (För oss oftast fel såklart) tillfälle kan uppvisa sin egen ras egenskaper och instinkter.

Det är upp till Människan att välja om hon kan tänka sig att bli satt i en sådan situation och det är upp till människan att undvika detta genom att inte trycka på dessa triggerpunkter i hundens vardag.

Även gulliga Amstaffen pelle kan bli ett monster ÄVEN om han legat i soffan och varit endast gullig i hela sitt liv.

Folk glömmer bort INSTINKTERNA hos hundar som alltid visar sig vid som sagt "Rätt" tillfälle.

Köper man en dylik ras ch sen blir förvånad eller besviken för att ett trauma uppstår borde man inte ha hund från första början.
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

Köper man en dylik ras ch sen blir förvånad eller besviken för att ett trauma uppstår borde man inte ha hund från första början.

Det är just det som är grejen!
Dom är ju så himla söta och underbara och eftersom det kan ta flera år innan hunden "mognat" och en situation ens uppkommer är det väl självklart att man blir både förvånad och besviken att ens lilla bebis plötsligt kan gå från Dr Jekyll till Mr Hyde på två röda???

ALLA som känner min hund kan intyga utan överdrift att det är världens snällaste och mest lätthanterliga vovve i alla situationer. Inga problem med NÅGONTING, vare sig barn, veterinärer, katter, smådjur - you name it!

Såklart blev vi mycket förvånade när han i tvåårsåldern började visa tendenser på att vilja äta upp andra hanhundar :crazy:
Men så är det. Trots att staffen är världens underbaraste ras måste man komma ihåg vad som finns i andra änden av kopplet, annars kan man få ett chockartat uppvaknande när man minst anar det. Man tänker ju "andras missanpassade kamphundar...aldrig min mysgris".

/Linda - SBT ägare sen dryga 10 år som gick på att hunden till 100% blir vad man gör den till :grin:
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

Såklart blev vi mycket förvånade när han i tvåårsåldern började visa tendenser på att vilja äta upp andra hanhundar :crazy:

Många (alla?) hanhundar/unghundar försöker klättra på rangskalan vid 1,5 -2 års ålder. Det är också naturligt. Däremot gäller det ju att som förare vara observant på detta.

Kolla på blocket m fl sidor så ser du att omplaceringar ofta är i den här "slyngelåldern".
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

en jakt hund har instinkt att jaga, en vallhund instinkt att valla o en kamphund instinkt att kampa.. de ligger i deras psyke o för att en hund ska få rätt stimulans o må så bra som möjligt så ska man se till att hunden får följa sina instinkter men när de gäller pitbull, amstaff osv så kan man kanske fundera på VARFÖR man ska skaffa en sådan hund när de finns bra mkt "tuffare" hundar.. vakthundar vaktar ju som instinkt, bil, båt, hem o som alla raser i sig, sin husse o matte... ngn som misstycker om detta är inte lämpliga att ha hund pga av för lite kunnande.... Sorry alla "kamp" fans. Jag älskar hundar som pitbull för deras utseende o sin iver.. men o skaffa en sådan i detta land är inte ens att tänka på.. det jobbas med att avla bort kamp instinkten i många såna här kennlar runt om i världen o ex på en stabil före detta kamphund skulle vara, Stafford schire bullterrier från den engelska tavlan som hittils inte har några missar i sin "bort" avel med kampen....
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

fast om de har kamplust så betyder de inte att de måste bitas. :cool: man kan ju träna WP eller låta dem kampa i leksaker som belöning. WP tillfredsställer dem orehört bra. de har inte behov i att bitas - utan att få kämpa och jobba för allt de är värda - och det finns det tuuusen saker man kan låta dem få göra i. ;)
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

Äsch, jag har hemska kamphundar hemma och dom varken kampar med andra hundar eller på människor. Dom biter i sina bildäck, dragtränar, tränar lydnad, ställs ut, är med i stallet, leker med min son, sover i sängen, leker med bollen... Ja, dom gör allt som vilken hund som helst gör.
Fast dessa hundar är intensivare än någon annan hund(ras) jag haft innan, och orkar mycket mer.

Så jag har inte upplevt några problem med att ha Amstaff i detta land. Vad nu Sverige är så himla speciellt för.
 
Sv: "kamphundar" ganska lång

Förstår inte riktigt diskutionämnet här, men kan iaf säga vad jag tycker om kamphundar och dessa raser.

Har ingenting emot dem. Olika raser, ger olika temperament.
Det är väldigt synd att kamphundsraser har blivit utpekad som "ond ras".. Det kommer ju an på att allt för ofta händer det saker med dessa hundraser, och vilka är det som för det mesta har dem? (iaf vad jag sett) Kriminella som gör upp via hunden. Och vad händer? Det hamnar i tidningen att kamphund slagit till igen blabla.. MEN för det är det absolut inte HUNDENS FEL utan ägaren. Finns såklart massa andra hundraser som hamnar hos fel ägare, men kamphundsraser är de som fått skiten.

Och jag tycker absolut det är okej att man har kamphundar, bara man uppfostrar dem, precis som alla andra hundraser ska få en bra uppfostran.

Allt hänger på ägaren, inte på hunden, spelar ingen roll vad för ras det är. En liten chihuahua kan ju vara skvatt galen och bitas..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 642
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 297
Senast: Ponnyfoton
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 651
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp