Bukefalos 28 år!

Kan "alla" hundar trivas i hundgård?

Japp, det blir lera ÖVERALLT när man har hundlucka in i öppet hus. Rekommenderas inte :p
Jag har 3 hundar med blandade pälskvalitéer och det är inte speciellt lerigt inne, kan bero på att de inte går ut om de slipper 🤣 De får ju sina promenader ändå liksom.
 
Våra två hundar är i hundgården när vi arbetar. Barnen tar in dem när de kommer hem från skolan så i praktiken är de där mellan 8-15 ca. Den är 6x6 m, har en hundkoja, en upphöjd liggplats och en lucka in till garaget där det är ett uppvärmt utrymme på 4x4 m halva hundgården har tak för skydd mot både regn och sol. Jag upplever att de uppskattar att vara där, de kan titta på grannarna, känna dofter i vinden etc. Ingen av hundarna skäller, utan de vaktar bara om någon kommer in på vår tomt, vilket är skönt.
 
Om hunden inte har problem med separationsångest tror jag att det går att lära de flesta. Det är nog enklare att lära dem från att de är valpar dock.

Mina tre är i hundgårdarna när vi är på jobbet. De trivs bra där ute, och springer dit när de släpps ut på morgnarna :) vårens projekt är att försöka få till lite mera aktivering för dem, men jag är egentligen tveksam till om de kommer vara så aktiva i hundgården ändå. Just nu verkar de mest hålla span och sova :laugh:
De får ibland frukost i aktivitetsleksaker i hundgården, det brukar vara uppskattat.

Mina har 24kvm hundgård var, tillsammans med 6-8kvm box inne i ett hundhus med golvvärme. Det är två golvvärmeslingor i hundhuset, en under boxarna och en i det övriga, så att de inte ska behöva ligga på jättevarma golv bara för att det ska vara varmt i hundhuset.
Ute har de upphöjda liggplatser och inne har de ”don efter person”. Prinsessan har en stor madrass, Floyd har en ryamatta med en sarg som håller den på plats och Finn har en kurandasäng :p

Älskar vårt hundhus, hade nästan velat bo där själv :D
Jag föredrar hundhus framför hundrum, men det är nog en smaksak.
 
Så länge hunden inte har separationsångest och funkar i det klimat hundgården med tillhörande koja/hus erbjuder.

Mina hundar var vuxna när vi flyttade till hus och byggde hundgård. Inga problem att skola in den där. Den äldre då 4,5 år gammal (numera avliden) älskade hundgården. Han kunde gå ut och lägga sig där även när vi var hemma. Han hade små egengjorda "gropar/kojjor". Den yngre accepterade hundgården utan problem men är helst med oss. Dock så var de sällan i hundgården då vi har en daghusse men det var inga problem de halv- och heldagar de fick vara där. Vi har en kamera så vi kan se hundgården i telefonen när vi är på jobbet eller annan plats.

Våran hundgård är en del av trädgården som vi kan stänga av. 70-80 kvadrat med mest gräsmatta men även grus. Uppvärmd kojja och ett vind/solskydd.
 
Tror min vuxna corgi skulle helt klart uppskatta en hundgård och även corgivalpen utan nån större tillvänjning, de skulle nog gärna bo utomhus helt om de fick. Blandisen är en frusen diva, med uppvärmt hund hus så skulle hon troligen ligga där men inte vara nöjd, masen är också gärna inne men skulle nog vara okej med hundgård bara kompisarna också var med.
 
Värt att tänka på med "lucka in i huset" är att vara noga med att ha den till separat rum. Har man en större hund och därmed större lucka så kan det gå lätt för en eventuell tjuv att ta sig in där och tja, det är ju inte sådär jättelyckat kanske...
Jag har funderat på det också, men resonerar så att vill de ta sig in så är det bara att knacka in ett fönster, eller en av glasdörrararna.
 
Så som vi bor hade vi i längden inte kunnat ha hund om vi inte hade hundgård. Hunddagiset på orten är ingen höjdare, skulle använda mig av det i absoluta nödfall bara. Sambon har en jaktlabbe och jag hade innan en borzoi (och kommer ha igen). Hundgård funkar utmärkt. Hundarna har det lugnt och skönt i hemmamiljö, de kan välja om de vill ligga ute och spana/sola eller vara inne i hundhusen. Inne i hundhusen är det isolerat, tjockt med halm och på vintern element som håller det lagom varmt, köldridå för ingången.

Alla hundar är absolut inte lämpade för hundgård, men det beror i första han på hunden som individ. Hundar med grav separationsångest är svårast. Det är mycket en vanesak och ju yngre hunden är när den introduceras till hundgård desto bättre. Min borzoi var van att vara själv sedan innan så han tyckte bara det var lyx att kunna vara utomhus, sambons labbe var van att ligga på soffan och bli uppassad av svärmor på dagarna så hon var svårare att lära.
 
Min flatte är i hundgård när jag jobbar. Han började med detta för ett halvår sen och han är sju år så jag var lite nervös att han inte skulle acceptera det. Det gick superbra, han verkar trivas, ligger ofta i sin isolerade koja eller står på sitt bord och spanar.
 
Vi har ett hundhus med fyra hundgårdar. Inomhus håller vi ca 15 grader på vintern. På sommaren blir det tyvärr varmare men det brukar kännas ganska svalt där inne jämfört med utanför.
Två av våra hundar bor där dygnet runt, en är ute på dagarna och sover inne på nätterna och våra pensionärer bor inne på heltid. Alla trivs dock bra ute i hundhuset/hundgårdarna förutom vår äldsta hund som blir orolig och skäller mycket. Han var inte sådan när han var yngre utan det har kommit med åldern.
20190528_151007.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 195
Övr. Hund Om ett halvår kommer generationsskiftet :cry: i min hundfamilj vara genomfört och vi har förmodligen fått hem vår nya hund av en mera...
Svar
12
· Visningar
3 647
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp