Hundgårdar

1628058588431.png


Inte världens bästa bild men den jag kom åt från jobbet :p
Vi har 3 hundgårdar. Från början var där typ gräs/ogräsbeklädd ojämn mark, så vi har grävt ur och lagt på 2 olika sorters grus, jag kan dock så dåligt vad de heter men det är lite finare i hundgårdarna än på parkeringen bredvid. Vi la inte markduk pga han som grävde påstod att vi inte behövde det, inte heller armeringsnät vilket jag ville ha men dum som vi var så lyssnade vi på honom.
Sektionerna är delvis köpta begagnade och några är nya från Lundhs. Hundhuset är en barack som varit omklädningsrum som vi byggt om. Dessvärre tappades den ner av företaget som skulle frakta hit den så golvet gick sönder och maken har gjort sitt bästa efter våra förutsättningar för att laga det, dvs det är inte helt rakt och svajar lite när man går men hundarna klagar ju inte iallafall.
Inne i hundhuset är det 3 boxar i olika storlek, 2 stycken som jag kan ha 2 av mina i, och en för en hund. Tanken var att bygga 3 stora boxar från början men insåg att jag ville ha förvaringsutrymme också.
Just nu har vi inte el men det ska dras in. Har el via skarvsladd nu bara.
Vi skall fortsätta med fasaden och göra färdigt den. Eventuellt blir det ett tak med lutning på själva huset också för att slippa skotta. Har även lite små planer på att bygga delvis tak över gårdarna.
Vi har lyaluckan och det funkar jättebra!
På sommaren har vi solsegel och silverduk som solskydd men tar ner det på vintern!
 
  • Storlek? Hur stora/många hundar? Har ni minimått för storleken/antal hundar eller större?
  • Användning? Heltid eller deltid?
  • Hundgårdssektioner eller stängsel? Vilken sort/märke? För- och nackdelar?
  • Underlag och markarbete? Har ni grävt ur? Eller har ni träram? Dränering, markduk, grävskydd? Hur valde ni underlag?
  • Hundkoja eller hundhus? Hur är det inrett inne? Typ av hundlucka?
  • Berikning? Vad för upphöjd liggplats? Tak över hundgården?
  • Ungefärlig kostnad för er hundgård?
  • Saker ni vill dela med er av som ni slagits av under tiden ni byggde och/eller använder hundgården? Saker som var onödiga eller saker ni ångrar att ni inte byggde? Nånting ni är extra nöjda med?
Dela jättegärna med er av massa bilder också!
Min är på 50 kvm, vilket är det dubbla mot minimum mått för två beaglar.
Den används på dagarna, sover inne nätterna.
Använder sektioner, betydligt enklare att skriva upp och ner, enkelt att utöka vid behov. Använder De**x. Är nöjd med mina som jag köpte för två år sen, men köpte nya nu för att bygga en mindre hundgård i jaktkojan, tyckte kvalitén var sämre nu men okej. Dörrarna med upphöjning är guldvärt när man bor i snörikt landskap.

Inget underlag, blir lerigt på hösten/våren men vill att de ska kunna gräva om dom vill. Gräver de längs med kanterna lägger jag dit stenar eller plattor.

Har stor hundkoja med två rum, isolerad, hundlucka utifrån men inget mellan rummen. Element anpassade för hundar så de ja ligga mot dom varje rum, används när det är över -15 ute. Första rummet är det filtar i (sen drar hundarna det emellan rummen) andra rummet träull.
Tre upphöjda platser, altanen som de gärna solar på, en bänk med gångbrädor till för att spana längs med vägen. Sen en upphöjd plats under tak, men den är inte så populär. Den kan de gräva som de vill, tillgång till ben och godissök osv.

Hundkojan blev gratis från pappa, annars ligger en ny sån på ca. 8-10.000 kr exkl. Element osv. 15 sektioner gick på 8000 kr (höjt nu med ca 2000 kr), jag har utnyttjat 8 m av husets kortsida. Någon 1000 lapp för virke till syllen och altan, resten är byggt på återanvänt virke, 3000 kr för elementen och luckan. Så ca 12.000 kr om man räknar bort hundkojan.

Ska köpa en eluppvärmd vattenkopp också, guldvärt när det är minus här uppe =)
 

Bifogade filer

  • 20210830_112619.jpg
    20210830_112619.jpg
    605,1 KB · Visningar: 56

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på om jag skulle bygga en hundgård åt hundarna och använda friggeboden som hundkoja åt dem? Jag har den bara som förråd så...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: Mia_R
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 233
Hundhälsa Ja, vi har insett att det nog blir vårt nästa projekt, så vad ska man tänka på? Själva storleken och riktlinjer från Jordbruksverket har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
15 162
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp