Bukefalos 28 år!

Kan det påverka framtida anställning inom vården om man varit inlagd på psykakuten?

Vitavi

Trådstartare
Jag har flera gånger fått åka akut till psykakuten pga mångårig problematik med ångest, depression ETC. '
Har länge varit sugen på att läsa till usk, SSK eller läkare beroende på vad jag kommer in på) och är nu rädd att mina besök på psykakuten ska kunna "synas" hos framtida arbetsgivare och att jag ska ha svårt att få jobb. HUr fungerar det? Mina journaler får väl inte läsas av eventuella arbetsgivare?
Kan även tillägga att jag åkt in på vanliga akuten en gång för magpumpning efter självmordsförsök (som dock aldrig behövdes göras då jag kräktes innan). Kan detta påverka?'
Mina frågor är säkert jättedumma då jag är medvetna om sekretess osv inom vården. Men tänkte att de som anställer kanske vill kolla upp att den läkare eller sköterska de anställer är psykiskt stabil, vad vet jag.
 
Arbetsgivare har ingen som helst rätt att kolla upp presumtiva anställdas journaler. Vem som får läsa journaler är strängt reglerat, så om framtida arbetsgivare följer lagen har du absolut ingenting att oroa dig för.

Kan tillägga att det är patientdatalagen som reglerar sådana här saker, och så här står det i 4 kap 1 §:

Den som arbetar hos en vårdgivare får ta del av dokumenterade uppgifter om en patient endast om han eller hon deltar i vården av patienten eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården.
 
Det går utmärkt och i vissa fall ses det till och med som en merit. Att ha tagit del av vården kan absolut göra att man är bättre lämpad för jobbet. Det är iaf vad jag hört från folk som jobbar inom hälsa sjukvård och även jobbar en del med rekrytering.
 
Arbetsgivare får absolut inte läsa, eller begära sådana journaler som grund för anställning. Om arbetsgivare inom vården går in i dina journaler (Aldrig befogat att de gör det öht!!!) så åker de dit för dataintrång. Inte ens polis, kommun eller socialtjänst har rätt att läsa journalerna.

Så med andra ord, det finns ingen som har rätt att läsa, och i förlängningen heller ej att använda sig av den info som står i dina journaler när det gäller Jobb.

Fördelen med den erfarenhet du själv haft är att du har mycket god uppfattning och insikt i hur det är att vara patient, och säkerligen kan använda det till att ge dina framtida patienter ett gott och respektfullt bemötande. Förståelse. Nackdelen är att det kan vara tungt att spegla sig själv varje dag, maktlösheten i att veta men inte kunna agera. Påminnelser om de känslor du själv upplevt, som du vill lägga bakom dig.
 
@Vitavi;
Jag har en rejäl vända med utmattningsdepression i bagaget som jag är helt ärlig med när jag söker jobb. Utan den hade jag inte haft det lugn och den prioriteringsförmåga som jag har idag. Känner även igen en depression på mils avstånd och därför organiserar jag mig långt innan. Hade jag inte haft den så hade jag aldrig klarat av mitt mentala jag när jag fick cancer.

När jag är färdig med mitt lilla utlägg så brukar folk nästan sitta och önska sig en depression för det verkar ju enbart komma positiva saker ur den ( är en makalös säljare får be att tilläggas)

Allt elände (nästan) går att vända till något positivt. Detta inlägg svarar ju inte på din fråga för fem ören men är ett gott debattinlägg i varje fall!
 
Intressant @Maqurell att kunna vända det på så vis. Har också depression i bagaget, jag brukar tiga som muren om det men ibland tänkt att det är synd eftersom det lärt mig så otroligt mycket och gjort mig till en bättre människa.
 
Det kan absolut vara en resurs att veta "hur det känns", och också hur man vill bli bemött som patient.

Och nej, ingen har rätt till att kolla dina papper. Dock kan det ju vara att en i teamet känner till dig från förut, men dessa har ändå tystnadsplikt.
 
Jag försöker också tänka så- att de saker som man ofta ser som sina nackdelar oh brister istället kan vändas till fördelar.
Tex i mitt fall mina sjukdomar, att istället se att det har gjort att jag har en förståelse för andra människor som jag inte annars skulle ha.
 
Tack för alla svar, skönt att inte behöva ha ångest över det iaf. För jag vill så gärna utbilda mig och hjälpa andra så fort jag börjar må bättre själv :)
 
Det går utmärkt och i vissa fall ses det till och med som en merit. Att ha tagit del av vården kan absolut göra att man är bättre lämpad för jobbet. Det är iaf vad jag hört från folk som jobbar inom hälsa sjukvård och även jobbar en del med rekrytering.
Tyvärr har vi problem med praktikanter/elever inom psykvården, de är inte sällan sjukare än våra patienter. Genomgången/bearbetad problematik kan vara en tillgång, men inte om den är pågående.
 
Det är sant @vallhund . Därför tycker jag också att det KAN vara en resurs, men givetvis också en nackdel. För att det ska vara en resurs krävs det nog att man har sjukdomen bakom sig/under kontroll.

Jag har också stött på studeranden som visat sig vara psykiskt sjuka, ha missbruksproblem el. dyl., men också på vårdare som tidigare i sitt liv använt droger men helt ändrat livsstil. DE är en resurs, speciellt på vissa avdelningar där det är mycket drogproblem bland patienterna. Dessa vårdare känner ju igen så många tecken, vet hur det känns o.s.v.

Efter som ts inte mår så bra just nu är det det som ska ordnas först. Att må dåligt själv funkar inte inom vården.
 
Jag har flera gånger fått åka akut till psykakuten pga mångårig problematik med ångest, depression ETC. '
Har länge varit sugen på att läsa till usk, SSK eller läkare beroende på vad jag kommer in på) och är nu rädd att mina besök på psykakuten ska kunna "synas" hos framtida arbetsgivare och att jag ska ha svårt att få jobb. HUr fungerar det? Mina journaler får väl inte läsas av eventuella arbetsgivare?
Kan även tillägga att jag åkt in på vanliga akuten en gång för magpumpning efter självmordsförsök (som dock aldrig behövdes göras då jag kräktes innan). Kan detta påverka?'
Mina frågor är säkert jättedumma då jag är medvetna om sekretess osv inom vården. Men tänkte att de som anställer kanske vill kolla upp att den läkare eller sköterska de anställer är psykiskt stabil, vad vet jag.

Nä, var inte orolig! :)

Jag har just fått jobb, mitt första på 10 år. Har varit sjuk 8 av dem och student i 2 (till arbetsterapeut). Jag har alltid varit superärlig med att jag varit sjuk och har inte mötts av någon kritik eller onda ögat på något sätt.

Jag håller helt med @Maqurell. Jag har alltid vänt min utmattningsdepression till något bra. För det är en j-vligt bra sak att ha med sig. :) Utan den hade jag inte varit den jag är idag..o den jag är idag är fullständigt fantastisk.
 

Liknande trådar

Äldre Jag är medveten om att fler kommer vara fullt medvetna om vem jag är, och det gör mig helt detsamma, jag vill bara inte ha den här...
2
Svar
32
· Visningar
4 789
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp