Bukefalos 28 år!

Kan det vara livmoderinflammation?

Philosophia

Trådstartare
Jag har en tik på 15 år som de senaste två dagarna har kissat enorma mängder. Jag har dock inte tyckt att hon har druckit mer än vanligt, men som sagt det kommer oändligt mycket urin (känns det som). Tyvärr kommer det en del inomhus eftersom hon inte hinner säga till när hon blir nödig.

Hon har precis löpt - är inne på de sista dagarna nu. Innan dess har hon inte löpt på 1,5 år, troligen på grund av en hormonproducerande cysta (ultraljudades för 1,5 år sedan då jag var orolig för livmoderinflammation).

Hon har ingen feber och är inte alls trött. Löpningen har varit blodigare än tidigare löpningar och de har precis börjat avta. Vad ska man tro? Livmoderinflammation? Operation är ju uteslutet med tanke på åldern, hur mycket jag än älskar denna lilla hund så skulle en sådan operation vara mer för mig än för hunden - inte acceptabelt alltså. Någon med erfarenhet av antibiotikabehandling?

Alexandra_W: Om du läser det här så är jag nyfiken på dina synpunkter. Du skrev i en mycket gammal tråd (http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-540488.html) om din tik som fick livmoderinflammation i samband med löp och att du då tyckte att tiken blödde längre och mer än normalt. Jag upplever faktiskt samma sak här. Det har varit två mycket slabbiga veckor sedan hon började löpa och det är nu när blödandet precis har avtagit som hon har börjat kissa så enormt mycket.

Njursvikt annars? Hon står på Rimadyl. Dessa värden var dock bra för en månad sedan, men sådant kan ju gå fort.

Usch, detta är inte roligt. :( Jag är orolig för hunden och sambon är arg för att hunden kissar i sängen. Jag blir i min tur arg på sambon för att han inte visar större förståelse för hunden.
 
Sv: Kan det vara livmoderinflammation?

Jag har haft 2 hundar med livmodersinfl. den ena fick antibiotika vid 4 tillfällen hon var lite till åren och svärmor som ägde henne ville inte operera.. Inflamationen läkte ut vid alla tillfällena men det blir tydligen lättare för dem att få tillbaka vid nästa löpperiod.
Hund nr2 opererade jag vid 9 års ålder, när vi kom till djursjukhuset tyckte vetrinären att jag hade fel diagnos men efter röntgen gav hon med sig och höll med mig.. bägge tikarna har fått i samband med löp och symtomerna har varit, mkt dricka, MKT tvättning, " lite hängig", sur doft från slidan och om du står ovanför hunden och för händerna från framben över sidorna till bakben och hunden "Kutar" och stönar brukar vara ett tecken..

Lycka till och hoppas att allt går bra:)
 
Sv: Kan det vara livmoderinflammation?

Det kan wara en liwmoderinflammation, men äwen urinwägsinfektion, njurbeswär m fl orsaker. Ta tiken till wet imorgon och kolla!
 
Sv: Kan det vara livmoderinflammation?

Tack båda två för svar. Veterinären tyckte att jag kunde avvakta efter att hon faktiskt har kissat normalt under dagen och hon visar inga andra symptom. Min sambo uppmärksammade mig (a.k.a hönset) på att hon faktiskt fått burkmat under helgen* och i burkmat så finns det mycket vätska, plus att hon alltid "diskar" skålen genom att dricka vatten och tvätta bort alla rester när hon fått burkmat. Så jag är lite lugnare nu.

*Maten (Hills L/D) tog slut i fredags kväll så hon fick Pedigree Pal på burk fram till igår då vi kunde åka och handla ny L/D.
 
Sv: Kan det vara livmoderinflammation?

Men har hon redan bekräftat lewerproblem så är ju det i sig en anledning till ökad törst och dito urinawgång. Hur fungerar det med Rimadyl då?
 
Sv: Kan det vara livmoderinflammation?

Jag missade visst ditt senaste svar, TantEster. Du har absolut rätt i att även leverproblem kunde vara en tänkbar orsak. Den här gången hade dock sambon rätt (som tur var) och jag var hönsig. Så snart hon gick på sitt torrfoder igen så började hon kissa normala mängder igen. Hon är ju en gammal hund och hon står på Rimadyl för sin artros vilket kan påverka såväl lever som njurar, så jag tycker ändå inte att jag gör fel i att vara ett höns.

Angående din fråga om hur det fungerar med Rimadyl. Hon får den mot sin karpalledsartros. Hennes levervärden har legat något i överkant sedan vi började med det, men det har inte varit någon källa till oro. Eller snarare så har det varit så att eftersom hon har svarat så bra på Rimadyl, inte fått problem med mage/tarm så har risken för skadlig leverpåverkan fått vägas mot livskvaliteten. Eftersom det är en så pigg och fräsch hund i övrigt så har det känts rätt att ge henne en möjligheten till en kropp som klarar av att hänga med sinnet och viljan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 244
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 528
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
4 178
Senast: mysboll
·
Hundhälsa Jag är lite orolig för Nora, som den senaste tiden inte riktigt varit sig själv. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp