Kan en häst bli mörkerdeprimerad

Shaggy

Trådstartare
Min häst som är trevllig och go under vår, sommar och tidig höst blir ett monster någongång i mitten på september. Om man umgås med henne dagtid så är hon ungefär som sommartid men träffar man henne på kvällen så är det huggande tänder och lyfta bakfötter som gäller. Hon är dessutom mycket labil i psyket nu och kan vara kelen och go ena sekunden för att förvandlas till en eldsprutande drake på 0,1s. Om jag håller mig en bit ifrån henne så blir hon sur för att matte inte håller på med henne. Jag tror inte att ilskan beror på ändrade rutiner eftersom vi har exakt samma rutiner nu som i sommras, hon har dessutom precis samma hagkompisar (som hon trivs med). I hagen har hon fri tillgång till hö och inne står hon på halm så hon har alltid nåt att tugga på.
Det här med maten är också en skillnad mot tidigare hon tuggar ungefär dubbelt så fort nu som hon gjorde i sommras (i samma hastighet som förra vintern) och verkligen trycker in maten i munnen.
Så jag börjar fundera på om en häst kan bli så här personlighetsförändrad pga mörker :confused:
 
Jag tycker mer att det låter som att hon är stressad, hon kanske inte gillar när det är mörkt och ruggigt. Depression är ju mer att man blir apatisk, alltså trött, ointresserad av allt och äter dåligt. :(
Fluff
 
Du har rätt egentligen menar jag nog stressad men så tog jag bara den vanliga vintertermen :D.
 
du borde försöka fixa så hon får komma till nån som har sånt där hästsolarium, de kan man ställa in på solljus så då kanske hästen blir gladare.
har hört att just ston har vanligare för att bli "deppade" under vintern pga. brunst å sånt.
kanske ska kolla hennes tänder oxå? även om de inte låter så troligt då du sa att de var samma sak förra vintern.
lycka till!
 
Jo men frågan är då varför hon blir stressad vintertid :confused: enda anledningen är ju mörkret eftersom rutiner och så är samma som tidigare.
 
Var finns det hästsolarium? Knappast särskilt vanligt i värmland?
Brunster skulle det ju kunna bero på men det är isåfall för att brunsterna kommer igång på vintern på henne :crazy: hon brunstar enbart vintertid (synliga brunster)
 
min häst är precis likadan... har försökt hitta anledningar så länge jag har haft henne, men jag har inte kunnat lösa problemet... vissa tror att hon har blivit illa behandlad tidigare i sitt liv, men det verkar ologiskt efterssom hon inte är så på sommrarna, andra säger att hon bara är irriterad när det är mycket folk i stallet och vissa säger att det är för att hon inte blir riden som på sommaren...


jag vet inte vad det kan vara, men jag försöker ta hand om henne dagtid så mycket sojm möjligt på vintern och bara borsta av henne litagrann på vardagkvällarna innan ridning.
 
Det kan inte vara så att hon har det jobbigt med pälssättningen då? Foderjäst är inte så dumt i så fall, ger extra B-vitamin och proteiner.

Får hon i sig tillräckligt med grovfoder? Det kan ju också vara så att det är en häst som behöver ha väldigt mycket för att magen ska må bra, och att magen inte får tillräckligt att jobba med när hon kommer in på stall?
 
öh, vad jag är bra på att läsa inlägg då. Att hon får tollräckligt med grovfoder ser jag ju!
 
Hmm.. Mitt sto är också så här... Det börjar alltid när hon fäller, men sen brukar det gå över. Har aldrig tänkt på att det kan vara mörkret.. Men denna vintern har hon varit "värre" än vanligt. Tål å funderas på...
:confused:
 
ingen aning om vart de finns, vet bara att en del travtränare,tävlingsryttare och hästmassörer har det,
de är ju rätt dyra-tror de billigaste gick på 13.000:-
å de dyraste på 50.000:-
men du kan ju kolla på internet om de finns kankse nån träningsanläggning eller travtränare eller dyl. som har ett i sin verksamhet å så kan du ju fråga om du får åka dit med ditt sto några gånger mot en liten slant. eller nåt sånt.. :confused:

Annonsera att du skulle vilja komma ikontakt med nån som har ett! :banana:

lycka till!
 
Jag ger henne B-vitamin och så får hon mycket protein så tyvärr är det nog inte det heller :crazy:
 
Har återgått till min tidigare ståndpunkt. Hon är deprimerad. När hon är inne så är hon helt apatisk (inget av det vanliga buset ) förutom att hon bits. Att hon äter så förtvivlat tror jag är tröstätande.
Igår stod jag och kliade henne i manen en halvtimme, på slutet började jag få lite respons (hon älskar att bli kliad där). När jag red så lät jag henne rejsa (nu pratar vi absolut maxfart) bara för att det har hjälpt ibland. När vi kom hem så mådde hon lite bättre och körde endel av "testa mattes tålamod buset" :). Problemet är att hon nog kommer att vara lika deppad idag igen och jag kan ju inte rejsa henne varje dag för då har hon ju inga ben kvar snart :crazy:. Hon springer av någon anledning inte i hagen trots att hon har plats för att göra det (och kompis att göra det med).
 
Är det alltså såhär varje år?

Hur länge står hon i boxen på nätterna? Jag menar, om ni tar in henne väldigt tidigt så kanske det bara är mer utevistelse hon behöver. Min häst blir iaf väldigt aggressiv så fort hon står i boxen. Denna vintern ska jag ha henne ute varje natt, och det verkar som om hon trivs oerhört mycket bättre med det.
 
Varje år vet jag inte det här är andra vintern jag har henne och hon var likadan förra året. Då trodde jag att det berodde på stallet och att personalen där kanske inte var riktigt den typ av hästmänniskor jag har mest förtroende för. I det stal hon står nu så är allt mycket bättre. Hagarna är minst 6ggr så stora, dom är ute från 06.30-17 istället för 9-15 som det var förut och människorna är bra med hästar. På kvällen så kommer jag ut mellan 17 och 18 och sen är jag kvar till ca 20-21. Klockan 21 är kvällsfodring. Jag är noggran med att hon ska komma ut en sväng varje kväll det blir minst 0,5 timmar (om jag inte är riktigt sjuk) vanligtvis 1-1,5 timmar (jag rider inte alla dar utan går ut och går med henne ibland också).
Jag skulle gärna ha min häst på lösdrift eftersom jag tror hon skulle må bättre av det men det är svårt att hitta en lösdrift till en vuxen häst. En annan dröm är att fixa eget stall och en JÄTTE box till Novan så hon inte känner sig instängd :idea:.
 
Har ett 3-årigt sto som både denna och förra hösten hade samma symptom som de du berättar om. Hon går ute halva dygnet i stora kuperade och omväxlande hagar med hästkompisar, får B-vitamin, i princip fri tillgång på hö (tröstäter precis som du säger att din gör) vilket gör att hon nu, trots sin storlek (175 cm) och ålder är tämligen fet. I år är hon dessutom dräktig men det verkar inte göra någon skillnad, så jag tror inte att hormonerna spelar så stor roll. "Kul" med din idé i alla fall. Jag ska fundera vidare nu när du har gett mig en ledtråd. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp