Kan ett dräktigt sto brunsta??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Penda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 980
P

Penda

Jag menar inte bara småskvätta utan verkligen ställa upp sig och fjäska för, i detta fallet en synnerligen trög valack? Hon betäcktes förra året och beräknad fölning är i slutet på april,hon är inte jättetjock men helt klart har hon mage och även juvret har vuxit.. Jag blir inte klok på henne..

Sv: Kan ett dräktigt sto brunsta??

Jag hade ett sto en gång som i början av dräktigheterna ställde sig som om hon var brunstig men jag har ingen aning om hur vanligt det är eller om stoet om allt ställdes på sin spets skulle stå för hingst.

mitt sto visade brunst i höstas så när jag åkte på 90 dagars var det ganska nervöst men hon var dräktig och nu har jag sett förlungen spraka flera gånger (en månad kvar det börjar närma sig).

Men brunstar hon nu med bara en månad kvar?

Mitt ena sto brunstar alltid under sin dräktighet, utom de sista 3 månaderna. men när man känner henne så ser man att dessa brunster inte riktigt är som när hon är brunstig på riktigt. Hon ställer glatt upp sig för snygga valacker mm men om de kommer riktigt nära så piper hon och slår med svansen men står kvar och skvätter. Om hon är brunstig på riktigt piper hon inte och lyfter upp svansen.

Lite rörigt men hoppas att du förstod.

Mitt sto är inne på 338 dagen. Hon har brunstat hela tiden. Jag har varit helt säker att hon inte varit dräktig i mellantåt men hon är ul och vetrinären har undersökt henne. OCh nu så klart så ser man ju det. Hon brunstar nu med fast hon är fullt gången :confused:

KL har fått tipps om att ett brunstande dräktigt sto alltid får stoföl, så¨säg till när hon fölat om det stämde! :D
hittills har det fungerat på 12 ston, rätt varenda gång ;)

Mamman till mitt äldre sto ställde sig och kissade ordentligt framför hingsten när hon var dräktig i 9:e månaden med mitt sto. Vi blev jätteoroliga och veterinären kom ut och kände på henne men fölet var levande och piggt - och ut kom ju en mycket fin liten fölunge som fortfarande lever och blommar tio år senare. :)

Tack för alla svar!! Hon har oxå visat brunst förr,detta är hennes 6 föl, men inte på detta viset.. Fast när jag tänker efter har hon kanske inte gått med valack förr.. Hoppas verkligen de stämmer o att hon får ett stoföl!! Hon har fått 5 hingstar innan.. Hon är på 330 dygn den 23e april men har ALLTID gått över. Som mest nästan 7 veckor... Hon piper o slår med svansen när han väl nosar på henne så de kanske inte är så allvarligt iallafall:) Hoppas hoppas hoppas!!!

hejsan!
Jag vet flera ston som gjort som din trots att de varit dräktiga, så jag tror du kan ta det lugnt.
Får du lov att känna på hennes mage kan du ju se om du känner forsterrörelser. Lägg handen under magen strax framför juvret en liten stund efter att hon ätit sitt kraftfoder... Jag gör det varje kväll på mina dräktiga. Mitt ena sto har bl a brunstat mot de andra stona o hon har en riktig föl mage.. o tittar jag på hennes form så ser det ut som ett sto :)

Tack! De känns skönt att inte bara mitt sto är knasigt;) Jag känner o känner varje dag efter o under tiden hon äter sitt kraftfoder o kan ibland svära på att jag känner rörelser men sen blir jag osäker lika snabbt igen.. Kan tyvärr pga av en skada hos henne inte kolla med veterinärens hjälp heller så jag håller tummarna o väntar..

Hejsan!
Man kan ju ta ett blodprov o kolla om hon är dräktig :) Jag tror att det är något man kan köpa och göra själv, men jag är inte helt säker.

KL har fått tipps om att ett brunstande dräktigt sto alltid får stoföl, så¨säg till när hon fölat om det stämde! :D
hittills har det fungerat på 12 ston, rätt varenda gång ;)

Mitt sto har äntligen fölat. <ut kom en hingst unge....

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 568
Senast: Lyxzen
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: superstar
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 332
Senast: Zuzzi
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 733
Senast: Michis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31