Bukefalos 28 år!

Kan han rida handikapridning?

C

clarahoneymolly

Jag har en pappa med MS. Dvs. många av hans muskler är försvunna. Nu kan han inte gå och han har svårt att lyfta armarna. Det är inte som en förlamning men han är väldigt väldigt trött i musklerna. Kan han ändå rida? Han har aldrig ridit förut men han måste hela tiden arbeta med sina muskler för att dom inte ska försvinna helt och ridning är ju en allsidig sport. Vad tror ni?
 
Det finns en ridgrupp för neurologiskt handikappade på min ridskola. Jag har en gammal "arbetskompis" från min sista praktik. Hon har MS och rider i den gruppen och hon tycker att hon mår mkt bra av det.

Mvh

IH
 
Absolut! Det finns så mycket olika bra hjälpmedel idag så för den delen behöver han inte oroa sig. Han känner säkert själv hur länge han orkar hålla på tidsmässigt. I vårt distrikt har vi en handikappkonsulent som svarar på alla frågor om hjälpmedel och lämpliga ridskolor för ryttare med handikapp. Kanske har ert distrikt också det? Kontakta ridsportförbundets distriktskansli i ditt distrikt och be om nummret till distriktets handikappkonsulent eller grenledare för ryttare med handikapp. Får du inget bra svar så återkom här med vilket landskap du bor i så ska jag hjälpa dig med en kontakt.
 
självklart att det går! det är faktiskt så att läkare har ordinerat ridning som sjukgymnastik, skritten är en fyrtaktig rörelse i takt med blodcirkulationen. man blir dessutom lugn och avslappnad! var glad att hästar finns, för det är jag! :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 875
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 790
Senast: JohannaB
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 754
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp