kan inte stå stilla

F

feja

Min häst har väldigt svårt för att stå stilla. Både när man hoppar upp, då snurrar hon flera varv sen slutar hon plötsligt. och te.x på tävlingar. Hon står stilla max två sex sen måste jag skritta henne eller göra ngt. Det är svårt när man tävlar och halterna är ngt längre än såhär. vad ska man göra för att få henne till att sluta? Provade också att hoppa upp från en stol idg men det gick inte då hon puttade ut bakdelen från stolen hela tiden.
 
Hade en foderhäst som jag hade samma problem med, och det visade sig att han hade ont i ryggen :crazy: Gissa hur jag kände mig då? :( Men så behöver det naturligtvis inte vara för din häst! Hon kanske bara är av den lite mer hyperaltiva sorten ;) I vilket fall, så tycker jag att man ska KRÄVA att hästen ska stå still vi uppsittning. När det gäller ridningen så pilla lite i munnen eller klia henne så hon har ngt att fundera på, ha små krav från början och sätt igång henne INNAN hon börjar trixa själv. Öka succesivt tiden per halt.
Lycka till! :)
 
När jag red in min unghäst lärde hon sig att stå still genom att jag, bara i början, tog in hennes huvud mot mitt lår när jag satt upp. Dvs. jag tog någon halvmeter från bettet tygeln mot mitt lår. I början snurrar de runt lite innan de märker att det inte händer något innan de står stilla. Det fungerade utmärkt på min pålle, och nu står hon blickstilla vid uppsittning ända tills jag säger till!
Var BENHÅRD när du ber henne stå still. Går hon ett enda steg framåt innan du bett om det, backa då tillbaka ett steg! Då märker hon till slut att det inte lönar sig att hålla på att smyga hela tiden!
Lycka till!
//Z
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 288
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 042
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp