Bukefalos 28 år!

Guldaskig

Trådstartare
Har nyss flyttat hemifrån och bor i ett litet rum (20 kvadrat) i en studentkorridor. GÅR det ens att skaffa katt när man bor så litet? Jag pluggar på heltid men varje dag är inte heldagar så katten kommer inte vara själv jämt. Dessutom är det ju inte riktigt samma sak med en katt som med en hund inbillar jag mig...

Vi tog bort vår älskade gamla katt i början av januari, han skulle ha blivit 17 år nu i januari och jag minns inte tiden innan honom då jag var 4 år när vi köpte honom. Är alltså van vid att det ska finnas en katt man kan gosa med :love: Ingen katt kan såklart ersätta honom men det är klart jag vill ha en katt att gosa med.

Men som sagt, GÅR det? :p
 
Sv: Kan jag?

Första frågan som dyker upp i mitt huvud är om man får ha med sig djur om man bor i en studentlägenhet?
 
Sv: Kan jag?

Kollade precis upp det och det står såhär:

"Husdjur är tillåtna i egna rummet eller lägenheten, men är inte att rekommendera p g a allergirisken för kommande hyresgäster. I de gemensamma utrymmena är husdjur inte tillåtet. OBS! I rum angivna som allergibostad, är husdjur eller rökning inte tillåtet."

Jag bor inte i ett allergirum så jag får alltså ha husdjur.
 
Sv: Kan jag?

Jag skulle INTE skaffa katt om jag bodde i studentrum. Hur kul är det för katten att bo i ett pyttelitet rum?

De andra kanske inte alls gillar katten och vem vet kanske är de elaka mot den om den skulle smita ut i de gemensamma utrymmena.

Ska man ha katt i lägenhet så ska man inte bo pyttelitet.
 
Sv: Kan jag?

Det är väl inte i första hand frågan om det går eller inte? Allting går ju - mer eller mindre bra.
Mina katter har ca 80 kvadrat plus skogen att rasa runt på och nu på vintern tycker dom att inomhus är för litet!! Eller dom och dom, kattungen har inte varit ute så det stör. Men 4-åriga birmakillen tycker att 80 är för lite när man ska springa riktigt fort!

Apropå att du jämför med hund är det nog lättare för en hund under sådana förhållanden. En hund får följa med på ett helt annat sätt och rasa av sig utomhus. Många raser finns som är rena soffpotatisar inomhus (givetvis under förutsättning att rastning pågår i timtal).

Vad händer när du är klar med dina studier? Vill du kanske jobba utomlands eller kommer du inte att kunna välja bostadsort? Tänk på att katten lever ca 15 år (om du har tur) och ditt liv kommer att förändras inom något år.

Så ta en lång funderare på om du tycker att det är rätt mot ett annat levande liv att stänga in det på en liten yta. Du kan absolut inte ha 2 eftersom det är så smått. Kanske skaffa kramgo kanin eller hamster?

Men hur som helst, tänk på djuret i första hand och dig själv i andra.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag?

det är ju inte att rekomendera står det ju.. du kan ju ha.. men nej jag tycker inte du ska ha det på en så liten yta, och du kan inte släppa ut den i korridoren heller... sen kommer du ju ha på dig hår på kläderna=inte kul för allergiker ute i korridoren

sen tänk när det är tour de chambre.. och andra fester.. tänk om katten smiter ut?
 
Sv: Kan jag?

Jag har en kompis som har katt som bor så litet. Var inte tanken att hon skulle skaffa katt alls delvis på grund av att hon bor så litet men katten skulle tas bort då ingen ville ha henne (vi tog hennes kullsyskon). De stortrivs med varandra.
 
Sv: Kan jag?

Tack för alla svar!

Jag har varit i kontakt med Djurskyddet där jag bor om att vara akuthem åt katter innan de hittar permanenta hem åt dem, kan nog vara en bra lösning för alla parter :)

Katten får någonstans att bo men hinner inte bli uttråkad av att bo så litet och jag får pussa på katten och känna att jag gjort något bra :laugh:
 
Sv: Kan jag?

Tack :)

På fredag kommer det en liten katt hit som behöver ett tillfälligt hem! Ska bli superkul och mysigt :)
 
Sv: Kan jag?

Vad kul att du ska få katt. Jag har bott på 30kvm med två katter. Jag satte upp en massa hyllor och hade flera klätterträd så att katterna kunde utnyttja lägenheten maximalt på höjden. Det fungerade bra även om jag tror att katterna har det bättre nu i nya lägenheten på 80kvm.
 
Sv: Kan jag?

Tack!

Hon har varit här sedan i torsdags och det känns som att hon bott här i hela sitt liv. Hon har sin bestämda sovplats i sängen, leker och busar, äter som hon ska och är allmänt söt :love:

En väldigt lugn katt säger förra akuthemmet och även djurskyddet, hon är glad om hon får vara nära och jag kan inte annat än att hålla med. :) Hon sover för det mesta (som i princip alla andra katter ;)) och vill väldigt gärna bli kliad på magen. Urgullig helt enkelt! :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 997
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 045
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp