Kan man ångra försäljning av häst.

K

Kalicke

Undrar om man kan ångra sig angående en försäljning av en häst, jag har en som har betalat en liten handpenning men jag känner så att jag klarar inte av att sälja denna häst.
Kan jag då betala tillbax pengarna o behålla hästen, tacksam fär råd

Sv: Kan man ångra försäljning av häst.

Är handpenning lagd så NEJ.

Sedan gäller ju även muntligt och/eller skriftligt avtal = NEJ.

Undrar om man kan ångra sig angående en försäljning av en häst, jag har en som har betalat en liten handpenning men jag känner så att jag klarar inte av att sälja denna häst.
Kan jag då betala tillbax pengarna o behålla hästen, tacksam fär råd

om dom är förbaskat snälla KAN det gå men du kan inte PÅ NÅT SÄTT tvinga dem eftersom avtal redan ingåtts...tyvärr...

Är ni helt säker på detta, då det inte är som att köpa något annat när man köper häst.

Till TS: Jag tycker du ringer och åratar med köparen.

Jag har gjort något liknande. Handpenning var betald men köparen skickade inte tillbaka något underskrivet avtal så jag tyckte det verkade skumt och ville häva köpet.
Hon satte sig på tvären förståss men då bara krånglade jag lite och då blev hon så sur att hon gav mig kontonumret. Och i och med detta godkände hon hävningen.
Jag tror nog du kan övertala köparen, kanske får du ersätta denne för ev omkostnader, men det är det väl värt om du vill behålla hästen?

Vägrar köparen lämna ut kontonr vet jag inte... ring advokat Deckeman vetja :idea: (han som gjort de där standard-avtalen) han har gratis rådgivning :bow:

Köplagen innefattar även handel med djur o köplagen gäller vid avtal om köp så vill köparen inte häva köpet så kan inte säljaren dra sej ur.

Vilka omkostnader måste ersättas i ett sådant fall? Kostnader för besin när de reste för att provrida hästen? Låter lite fel (moraliskt kanske) att TS ska betala bensinen för det, alla andra som varit och provridit har ju inte fått betalt.

TS, du bör nog ta tag i det snarast så de inte bokar transport mm. Det skulle göra åtminstånde mig mer irriterad än om jag inte hunnit ordna med saker ännu.

Jag har gjort något liknande. Handpenning var betald men köparen skickade inte tillbaka något underskrivet avtal så jag tyckte det verkade skumt och ville häva köpet.
Hon satte sig på tvären förståss men då bara krånglade jag lite och då blev hon så sur att hon gav mig kontonumret. Och i och med detta godkände hon hävningen.
Jag tror nog du kan övertala köparen, kanske får du ersätta denne för ev omkostnader, men det är det väl värt om du vill behålla hästen?

Vägrar köparen lämna ut kontonr vet jag inte... ring advokat Deckeman vetja :idea: (han som gjort de där standard-avtalen) han har gratis rådgivning :bow:

Det beror väl på, om de tex har tecknat kontrakt för en stallplats eftersom de skulle få köpa hästen så har de väl en uppsägningstid på den. Om jag var köpare skulle jag nog vilja ersättas för det.
Om de bokat transport som de inte kan avboka utan kostnad.

Har inget konkret, men jag tänker mig att köparen säkert kan hävda att h*n lidit ekonomisk skada pga det hävda köpet...

Vilka omkostnader måste ersättas i ett sådant fall? Kostnader för besin när de reste för att provrida hästen? Låter lite fel (moraliskt kanske) att TS ska betala bensinen för det, alla andra som varit och provridit har ju inte fått betalt.

Nu hade ju inte köparen åkt och kollat på hästen om TS hade tänkt till före h*n annonserade ut hästen så för mig är det självklart att köparen ska ha tillbaka alla omkostnader de haft på hästen om de ska dra sig ur köpet.

Juridiskt vet jag inte alls hur det fungerar, men jag kan ju säga att som köpare hade jag blivit besviken och ARG! Åka runt och leta häst är inte bara roligt, och har man hittat en häst man tycker om blir man ju inte särskilt glad om säljaren helt plötsligt ångrar sig.

Nu hade ju inte köparen åkt och kollat på hästen om TS hade tänkt till före h*n annonserade ut hästen så för mig är det självklart att köparen ska ha tillbaka alla omkostnader de haft på hästen om de ska dra sig ur köpet.

Att jag annonserar ut en häst och ex. du kommer och tittar på den gör det inte säkert att du kommer att få köpa hästen av mig. Jag kanske itne gillar något hos dig, ex.vis.

Sen om de Inte hade betalat handpenning och TS ändrat sig, hade det varit någon skillnad i det hela då när dte gäller att de fått betala bensin?

*kl*
Om vi ska ta det steg för steg så är första steget att komma överens köpare säljare. Om man inte gör det är det rätten som får avgöra. Första frågan är om det är att anse att ett köpeavtal föreligger? Med tanke på att handpenning är överlämnad och mottagen av säljaren är det nog svårt att hävda att så inte är fallet. Då återstår det att som köpare åberopa rätt lagrum. Då det som jag uppfattat är det fråga om två privatpersoner och inte näringsidkare och konsument är det köplagen som gäller. Om man läser 22 § Påföljder vid dröjsmål med varans avlämnande

22 § Avlämnas inte varan eller avlämnas den för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

23 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.
Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Skadeståndets omfattning

67 § Skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet. Skadestånd enligt denna lag omfattar dock inte ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Som indirekt förlust anses
1. förlust till följd av minskning eller bortfall av produktion eller omsättning,
2. annan förlust till följd av att varan inte kan utnyttjas på avsett sätt,
3. utebliven vinst till följd av att ett avtal med tredje man har fallit bort eller inte har blivit riktigt uppfyllt, och
4. annan liknande förlust, om den varit svår att förutse.
Som indirekt förlust enligt andra stycket anses dock inte en sådan förlust som den skadelidande har haft för att begränsa en förlust av annat slag än som anges i andra stycket.

Bara för att nämna några lagrum som kan komma i fråga....
Sedan kan ju var och en avgöra vad rätten troligtvis beslutar ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Men jag är nästan helt säker på att om man betalar handpenning så har man inte något avtal med varandra. Utan det är ju bara en säkerhet.... Vet att vi pratade om det förra terminen i skolan men jag är inte helt säker på reglerna. Kolla upp det med någon kunnig om det verkligen är ett avtal. Jag har för mig att man kan dra sig ut ändå speciellt som köpare men då går ju handpenningen förlorad. Men tvärt om är jag osäker på.... :confused:

Läs Rolles inlägg!

Varför betala handpenning om man inte har ett avtal? Eller rättare sagt, jag kan inte se hur man kan betala en handpenning utan att ett avtal föreligger.

Det är riktigt att handpenningen går förlorad (med en del undantag) om man som köpare inte fullföljer avtalet. Det är ju själva vitsen med en handpenning.

Vad som gäller om säljaren vägrar fullfölja avtalet ses i Rolles inlägg.

En personlig reflektion: Varför ständigt dessa trådar om hur man ska slingra sig ur uppgjorda överenskommelser? Har man gjort en affär, så har man! Även om man gjort en dålig en. Var finns moralen?
Jag menar inte fall där omständigheter framkommer som t ex visar att köparen är totalt olämplig. Men att man exempelvis kan göra en bättre affär med en annan säljare/köpare, är ingen sådan omständighet.

LIA

Håller med, svensk lag utgår ifrån att "Pacta sund servanda" avtal skall hållas. Lagen beskriver sedan vad som händer när så icke sker. Om man ensidigt vill dra sig ur ett avtal får man vara beredd att ta de konsekvenser som då uppkommer. Detta understryker vikten av att vara noga när man ingår avtal med någon.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Vi pratade om handpening på en föreläsning förra terminen och har man lagt en handpenning som köpare kan man dra sig ut eftersom inte har ingått ett avtal. Det är en säkerhet som man lämnar så säljaren vet att man ska köpa och ett ev "skadestånd" till säljare om ägaren drar sig ut.

Mina egna tankar är dock att man får stå sitt kast, ska man sälja så får man noga tänka igenom det innan. Det är ju dock en annan femma.....Men det jag funderar på är om man ska se handpenning som ett avtal, vilken min lärare inte ansåg. Frågan jag ställer mig är dock om man som säljare kan dra ut även om handpenning har erlagts....:confused:

Handpenning måste väl ändå ses som en accept av avtal om köp av häst (i det här fallet då).

Man har accepterat priset, förutsättningarna ect. och bestämt sig för att köpa hästen. För att visa sin seriositet i avtalet lägger man handpeng som säljaren sedan kan behålla om köparen vill backa ur det ingångna avtalet.

Visst kan man backa ur avtal, men sällan skadelös. Vare sig det gäller säljare eller köpare.

Nej, annars skulle man ju i princip kunna ha sin häst ute till försäljning konstant och plocka folk på handpenningar till höger och vänster, för att sedan "ändra" sig...

Om man betalar en handpenning för en vara, måste väl detta ha föregåtts av någon slags "köp-överenskommelse"? Alltså ett avtal.

Jag menar inte att en handpenning är ett avtal i sig, men väl ett tecken (bevis?) på att ett avtal slutits. Däremot sägs inte vad slags (olika villkor) avtal, med mindre det framgår av ev kvittens.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 965
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18