Kan man söka bild Internet?

Rie

Trådstartare
Såg just Dr Phil om internätbedrägerier där någons foto norpats och användes i bedrägerisyfte.
Någon av Dr Phils medarbetare hittade vem mannen på bilden var och kontaktade honom. Han hade ingen aning om förfarandet.
Så, jag blev nyfiken, kan man söka var en bild finns på Internet genom något liknande med att lägga in ord på Goolge?

Rie
nyfiken men ej speciellt datakunnig.
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Nja, Google images med sökning på nyckelord finns förstås, men man kan ju inte söka på t.ex. ett utseende eller genom att lägga in bilden.

Kan det ha varit så att förfalskaren även använde hans namn, och att Phil & c:o hittade bilden/personen på det sättet?
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Jo, de var ju bra om namn och bild stämde överens men det gjorde de ju inte.
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Om någon lagt upp både bilder på sig själv och på samma hemsida även sitt namn och kanske t.o.m adress så behöver man ju inte vara särskilt datakunnig för att klara av att koppla ihop namn med bild. Vissa är dessutom mer flitiga än andra med att skylta med både namn och adress på Internet så då kanske man hittar samma person på flera olika Internetsidor.

Anna Andersson kan ju vara ett lite svårt namn eftersom många heter det och det kan vara svårt att veta vilken Anna som är vem, men det finns ju betydligt ovanligare namn än så.
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Alltså, det jag undrar över är inte något namn.
Låt säga så här i stället; du har nått nys om att någon har använt din hästbild för att lägga upp den någonstans som en helt annan häst.

Kan man söka på bilden och få upp på hur många ställen den ligger på?
Jag kan inte föstå annat än att Dr Phils medhjälpare måste ha gjort något liknanade eftersom de ju hade fel namn till bilden. Och hur skulle de kunna ha hittat vem bilden verkligen föreställde annars ?
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

I ditt exempel skulle jag först och främst söka på filnamnet till min bild. Till exempel skriva in briar.jpg (om det är filnamnet) på Google ( http://images.google.com/images?svnum=10&um=1&hl=en&ie=ISO-8859-1&q=briar.jpg&btnG=Search+Images )
Men sökmotorer är ju inte tankeläsare, den kommer presentera flera resultat som man kanske inte väntat sig och du kanske inte får något napp om bedragaren bytt filnamn. Om jag har ett telefonnummer så kan jag försöka leta reda på namn som ger ett nickname som ger en bild på personen osv. Man får ofta följa ledtrådar i olika riktningar, s.a.s :)
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Alltså, det jag undrar över är inte något namn.
Låt säga så här i stället; du har nått nys om att någon har använt din hästbild för att lägga upp den någonstans som en helt annan häst.

Kan man söka på bilden och få upp på hur många ställen den ligger på?
Jag kan inte föstå annat än att Dr Phils medhjälpare måste ha gjort något liknanade eftersom de ju hade fel namn till bilden. Och hur skulle de kunna ha hittat vem bilden verkligen föreställde annars ?

Ja, absolut, det går men är betydligt mer invecklat. Man kan lösa det på många olika sätt. Man kan ju alltid utgå från Google's sökprogram eftersom de redan indexerat så många Internetbilder. Det är ju onödigt att göra det jobbet igen. Sedan söker man på lämpliga ord som vad man kallade sin bild från början, olika hästraser, namn på personer eller något som kan tänkas passa in på den bild man letar efter. Det räcker ju med att det ord man söker på finns med på samma sida som bilden för att det ska ge möjlig träff.

Sedan har man ett gigantiskt urval av bildlänkar att gå igenom, kanske flera miljoner. Att titta igenom alla dessa för att se om någon stämmer tar gigantiskt lång tid. Då får man ta hjälp av en lämplig dator. Man tar sin ursprungsbild och läser av ett antal referenspunkter, t.ex vilken färg en viss pixel har eller liknande. Sedan skriver man ett program som jämför dessa punkter med alla bilder man hittat på sina sökningar. Programmet tar fram lämpliga kandidater, dvs bilder som verkar ganska lika och så har man ett mycket mindre antal, kanske bara runt hundra som man behöver titta på manuellt. Förhoppningsvis lyckas man då hitta sin bild bland någon av dessa.

Att sitta och jämföra bilder manuellt hade varit väldigt tråkigt och jobbigt, en dator kan göra flera jämförelser i sekunden och hålla på dygnet runt så länge det behövs. Om antalet bilder som ska gås igenom är en miljon så är jobbet klart på ett par veckor om datorn klarar av att ladda ner och läsa av en bild på en dryg sekund. Samma jobb för en människa hade troligen tagit flera år.
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Referenspunkter kan väl inte vara särskilt lämpligt om det inte är exakta kopior man letar efter? Det räcker ju med att någon komprimerat bilden med någon lossy algoritm eller helt enkelt bara kapat en bit av bilden för att det inte ska lyckas. Smidigare hade väl i så fall varit att använda sig av någon typ av neurala nätverk eller liknande.

Förövrigt är människan ohyggligt snabb och mycket mer precis än datorer när det gäller sådant här arbete. En människa kan överblicka hundratals bilder (där tumnaglar räcker fint) och på mycket kort tid avgöra om någon av bilderna är den eftersökta. Jag är tveksam på att en ordinär dator skulle vara snabbare och i närheten av lika precis som en människa. Så det man skulle vilja ha datorn till är väl främst att plocka fram, preloada och presentera tumnaglar på bilderna så att arbetsflödet går fort.
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Jodå, referenspunkter räcker långt. För det första är det ytterst sällan som "bild-tjuvar" ändrar på en bild. Majoriteten ändrar inte ens filnamnet och en försvinnande liten del klipper bilden, vissa gör det inte ens om det finns uppenbara skäl till att man borde göra det (som att det står copyright eller annan upphovsinformation på bilden).

Sedan kan man givetvis experimentera med mer "AI", man kan t.ex nöja sig med att endast några referenspixlar stämmer till en viss del, dvs att de är inom ett visst färgintervall. Dessutom kan man skapa någon slags skalbar matchningskarta som man lägger över varje bild för att försöka få träff, om bilden mot förmodan både är nedskalad, omklippt och sparad med annan komprimering. Vet man att blå färg är en färg som dominerar eftersökt bild, men den bild man jämför med inte innehåller blått överhuvudtaget, så kan man troligen prioritera ner den bilden. Har bilden däremot ungefär samma färginnehåll och verkar ge god träff på nio av tio punkter i en "matchningskarta" så blir bilden mycket mer intressant och kan prioriteras upp.

Det urval av bilder man sedan får fram som är intressanta låter man givetvis en (eller flera) människa (or) granska. Det kan röra sig om allt mellan tio och tiotusen intressanta bilder beroende på hur omfattande sökningen är. Det bästa är om man betygsätter bilderna och börjar med de mest troliga och arbetar sig nedåt. Det är just sådant repititivt jämförande och beräknande arbete som datorer är till för.
 
Sv: Kan man söka bild Internet?

Rikskriminalen och Europol använder system för mönsterigenkänning när de bearbetar t ex bilder på barnporr. Systemet kan ur ett mycket stort urval bilder från mängder av källor sätta dessa i relation till varandra (t ex om det finns ett element på bilden, eller ett mönster i tapeten, färg på mattor osv).

Jag har i jobbet varit på en förevisning om hur detta fungerar, men det är antagligen alldeles för dyrt för privatpersoner att köpa. Bl a har Microsoft skänkt mycket utvecklad teknologi till dessa projekt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
Svar
12
· Visningar
589
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 024
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 110
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp