Kan man strunta i skygglapparna?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Håller ju på att köra in min dam. Drar släpa utan problem. Har nu fått min sele och till den följde ett jättefint körträns men med skygglappar och dom gillar hon inte. Har provat tränset och tömkört och det går fint. Men det går inte att sätta släpan bakom och ha skygglapparna, då blir hon rädd. Bytte träns och det gick bra igen.

Skygglapparna är ju inte löstagbara men tränset är superfint. Hur "fel" är det att skära bort dom? Har väl inga tävlingsambitioner i nuläget men det kan ju komma i framtiden. Kan man utan att skämmas ihjäl visa sig med sitt halvblod med ett körträns utan skygglappar?

Sv: Kan man strunta i skygglapparna?

Visst kan du köra utan skygglappar i början om det fungerar bättre.
Du kan senare om du tränar och tävlar vänja in den vid skygglappar. Tänk på att vänja vid skygglappar kan ta tid med vissa hästar. Vi väljer nästan alltid att köra in hästen med skygglappar från början. Men då är det oxså hästar som man vet ska tävla i framtiden. Troligen blir det heller inga problem att vänja hästen senare då den är inkörd och trygg.
/M

Vi kör inte inmed skygglappar. Mitt tips är att du vänder dig till tex Tärnsjö och beställer ett par sidostycken utan skygglappar så du kan ha kvar skygglapparna på orginaldelarna. Så har jag gjort och de brukar vara duktiga med färger:bump:

Klart att hon blir rädd när hon inte ser vad det är som låter.
Jag skulle ha gjort som Welsh föreslår.
Personligen tycker jag att det är fult med lappar, och onödigt om man inte kör två, eller fler.

jag kör inte heller med skygglappar, och di lärde di träter, men om det funkar utan behövs det ju inte . man måste inte använda skygglappar för att alla andra gör det, jag anser att skygglappar är ett hjälpmedel precis som hjälptyglar och skall användas om det behövs i en period. Det bästa är ju att hästen ser och förstår att det inte är farligt. nu hänger säkert någon mig, men att hästen inte kan konsentrera sig utan vid tävling som några påstår svarar jag med att ingen annan disiplin inom hästsporten sätter på skygglappar för detta. Kan du se briar med skygglappar för han blir rädd för bokstäverna på banan:rofl: :rofl:

Kör in utan skygglappar sen kan du prova igen när både du och hästen är säkrare med körningen! :)

Man får väl se ut/ha vilken utrustning man vill...
Det är lite dumt att det även inom hästvärlden finns utseendefixering och att viss utrustning skulle vara bättre pga av att "det alltid har sett ut så" typ...

Grannarna här tycker det bara är kul när jag kör förbi med min lurviga lilla ponny o lila vagn :D
Om man ska tävla är det ju annolunda, då måste man se ut på ett viss sätt... :crazy:

MittNyaJag har skurit bort skygglapparna på sitt huvudlag :D

Jag tycker också att lurvig ponny kan vara mer färgglad men på ett smäckert halvblod vill jag nog ha lite mer klassiska färger.

Säger jag som iklädde mitt svarta halvblod i ljuslila ett tag! Allt var ljuslila, lindor, schabrak, tränsets fodring, mina ridbyxor och tröja. Men det var 20 år sedan :angel: :angel: :angel:

Mina hästar körs alltid utan skygglappar. Jag kör också alltid par och skulle den ena hästen bli rädd för något på "sin" sida fattar sällan den andre det. Men jag har haft en som funkade bättre med skygglappar. En annan anledning varför jag inte använder skygglappar är att jag kör sightseeing på sommrana. När dem jobbar flera timmar i sträck vill jag att dem ska se ordentligt, ex. när folk ska klappa dem. Och eftersom det är så känsligt att använda hästar för att tjäna pengar, så tror jag det ser bättre ut att inte ha skygglappar . Att hästarna ser "friare" ut.
Däremot skulle jag vilja ha skygglappar när jag kör bröllop, för att dem ska se elegantare ut.

Man får väl se ut/ha vilken utrustning man vill...
Det är lite dumt att det även inom hästvärlden finns utseendefixering och att viss utrustning skulle vara bättre pga av att "det alltid har sett ut så" typ...

Men _L_!! Har du gått med i Trygg´s fanclub??

Halleluja moments när jag läste detta!:D

Man har inte skygglappar för att hästen är rädd. Det är ett missvisande namn.
Utan för att det inte ska veta vad som komma skall vad gäller pisk och annat samt såklart fokusera mera framåt. Använder bara skygglapparna när det är seriös dressyrträning eller tävling.
Min förra blev o-trafiksäker med skygglappar, men klart bättre på dressyrbanan.

Klart att du kan strunta i dom om du vill. Vi kör alltid utan.

"Skygglappar eller inte och varför" har vi haft flera diskussioner om redan. Sök och läs.
Min uppfattning är att dom är onödiga om man har rätt kommunikation med hästen/hästarna och dessa är rätt hanterade/tränade. Men det är alltså min uppfattning det.

Jag anser också att det är bättre att hästarna "kan trafik och omgivningar" liksom vad som händer bakom, än att avskärma dom från detta. Typ din häst.

Ditt huvudlag. Jag skulle skaffa ett till, ett utan lappar. Det kostar ju bara ett par hundringar. Synd att skära (och förstöra?) i det befintliga.
Visst kan du köra tävling utan lappar. Behövs dom inte så behövs dom inte. Jag anser det vara en fördel om hästen är medveten om hur det ser ut omkring den, i hinder exempelvis.

LIA

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 380
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka