Kan man ta med hunden till Danmark?

M

mellon

Hejsan!

skall åka med egen båt till Läsö, som ligger mellan
Sverige och Danmark, men tillhör Danmark.
Kan man ta med hunden dit utan pass osv.
Är ID märkt och har vanligt vaccin som krävs
i Sverige.
Hur är det egentligen. Kan man åka vart som helst
nu när vi är med i EU?
 
Jag har en folder från jordbruksverket... Där står det att djuret ska vara:
ID-märkt
Vaccinerad mot rabies och ha godkänd mängd rabiesantikroppar (blodprov)
Pass för sällskapsdjur
Anmälan til tullen (Du ska anmäla införsel av hund till tullen)
Avmakningsintyg (En leg veterinär i avreselandet ska högst 10 dagar före införseln till Sverige avmaska djuret mot dvärgbandmask med ett godkänt preparat.

Men detta handlar om när du för hunden tillbaka in i Sverige...

Men kontakta jorbruksverket, de kan nog hjälpa dig mera!
 
Nej, för att kunna ta tillbaks hunden till Sverige igen krävs rabiesvaccination och antikropptest (som man gör några månader efter vaccinationen). För alla gränsövergångar förutom Sverige-Norge kommer pass att krävas (just nu är det oklart, eftersom inte alla länder fått ordning på passen, vet inte om man kan skaffa pass hos alla svenska veterinärer än). Sedan gäller allt det amalia skrev, dvs avmaskning, vet.intyg osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 321
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Migo
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 518
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp