Kan man ta reda på vem som äger en häst?

Alicecccc

Trådstartare
Hej!

Jag har letat och letat efter min tidigare häst som jag sålde 2020. Då hon jag sålde henne till inte hållit kontakt som hon lovat utan sålt vidare utan att meddela mig så vet jag nu inte var hon är. Hon haft det rätt tufft så jag vill gärna se hur det går för henne nu. Några tips på hur jag kan kolla? Hon är registrerad på tävlingsdatabasen men där står det inget fullständigt namn som ägare.
 
Är den renrasig? Vissa rasföreningar har namn på alla ägarna om byte har gjorts och kanske kan ge namnet om personen i fråga har godkänt det. :) Annars får man lägga ur efterlysningar och hoppas att rätt person ser den :)
 
Är den renrasig? Vissa rasföreningar har namn på alla ägarna om byte har gjorts och kanske kan ge namnet om personen i fråga har godkänt det. :) Annars får man lägga ur efterlysningar och hoppas att rätt person ser den :)
Nej, hon är importerad från Irland, så tyvärr inte på någon rasförening vad jag vet.
 
Står det vilken klubb de tävlar för?
Gå in på klubbens hemsida/fb/instagram. Kolla klubbens resultatlistor eller eventuellt andra inofficiella evenemang, foton
Kolla om dom har bilder på uppstallade hästar, ibland finns där privathästar mer och har du tur kanske den är uppstallad på klubben om ddt bedrivs ridskola osv

Stalking stalking
 
Alltså.

Det ska vara svårt att hitta ägare till hästar. Av anledningen som @Seabaz nämt ovan. Stalkning. Visst är det fint att vilja hjälpa någon som saknar sin häst, men tänk också på att precis samma sak kan användas till att försöka leta reda på en partner som lämnat, ett barn/partner som lever under skyddad identitet/mobbing osv.

Man ska också vara :devil: försiktigt med att hjälpa folk på internätet med sådana här saker pga ovanstående. Visst är chansen stor att det är någon som saknar sin häst, men det kan också finnas andra, mycket mer ondsinta, anledningar till att hitta en häst/en 'kompis'/ 'min dotter' osv.
 
Alltså.

Det ska vara svårt att hitta ägare till hästar. Av anledningen som @Seabaz nämt ovan. Stalkning. Visst är det fint att vilja hjälpa någon som saknar sin häst, men tänk också på att precis samma sak kan användas till att försöka leta reda på en partner som lämnat, ett barn/partner som lever under skyddad identitet/mobbing osv.

Man ska också vara :devil: försiktigt med att hjälpa folk på internätet med sådana här saker pga ovanstående. Visst är chansen stor att det är någon som saknar sin häst, men det kan också finnas andra, mycket mer ondsinta, anledningar till att hitta en häst/en 'kompis'/ 'min dotter'
Bra poäng, man ska verkligen vara aktsam när det kommer till sådana här saker.
 
Alltså usch vilka obehagskänslor jag får. Sålt är sålt, kan inte du bara låta det vara? Du har vid ett tillfälle sålt hästen och har således inte längre anspråk på den sedan du skrev på papprena och hästen bytte ägare. Nuvarande ägare har inget med dig att göra, och skulle denna vilja ha kontakt med dig av någon anledning så skulle väl denna höra med tidigare ägare ang dina kontaktuppgifter?

Och sedan ni som tipsar om hur man kan stalka och ta reda på nuvarande ägare- wtf!? Inser ni hur obehagligt det är att köpa en häst och sen på omvägar få veta att det är personer som aktivt har bokstavligen finkammat internet efter dig? Jag vet, då jag nyligen precis varit med om det. INTE kul!
 
Alltså usch vilka obehagskänslor jag får. Sålt är sålt, kan inte du bara låta det vara? Du har vid ett tillfälle sålt hästen och har således inte längre anspråk på den sedan du skrev på papprena och hästen bytte ägare. Nuvarande ägare har inget med dig att göra, och skulle denna vilja ha kontakt med dig av någon anledning så skulle väl denna höra med tidigare ägare ang dina kontaktuppgifter?

Och sedan ni som tipsar om hur man kan stalka och ta reda på nuvarande ägare- wtf!? Inser ni hur obehagligt det är att köpa en häst och sen på omvägar få veta att det är personer som aktivt har bokstavligen finkammat internet efter dig? Jag vet, då jag nyligen precis varit med om det. INTE kul!
Ja, det är creeepy nog att bli uppringd av någon som varken träffat mig eller hästen för att fråga om hon får köpa hästen. Hästen var inte ute på annons och har aldrig varit sedan jag köpte honom. Hon letade häst efter just den hingsten eftersom den hon hade fått ta bort var efter samma hingst. WTF liksom?!
 
Ja, det är creeepy nog att bli uppringd av någon som varken träffat mig eller hästen för att fråga om hon får köpa hästen. Hästen var inte ute på annons och har aldrig varit sedan jag köpte honom. Hon letade häst efter just den hingsten eftersom den hon hade fått ta bort var efter samma hingst. WTF liksom?!
Läskigt!
Därför man bara lägger ut sökes annons efter en specifik häst!
Och får man inget svar så har antingen rätt person inte sett den eller så vill den inte ha någon kontakt.
 
Jag har kontaktat en tidigare ägare/uppfödare en gång, strax innan min häst skulle få somna in.
Tror jag fick uppgifterna från hon som hade hästen innan mig, och visste att uppfödaren fortfarande hade 'intresse' av hästen så att säga. Hon blev jätteglad över att jag hörde av mig. Skickade bara ett sms då, ringa upp skulle jag aldrig göra.

Om inte tidigare ägare vill ge dig kontaktuppgifterna @Alicecccc hade jag nog skrivit en efterlysning och sedan lagt ner.
 
Jag har kontaktat en tidigare ägare/uppfödare en gång, strax innan min häst skulle få somna in.
Tror jag fick uppgifterna från hon som hade hästen innan mig, och visste att uppfödaren fortfarande hade 'intresse' av hästen så att säga. Hon blev jätteglad över att jag hörde av mig. Skickade bara ett sms då, ringa upp skulle jag aldrig göra.

Om inte tidigare ägare vill ge dig kontaktuppgifterna @Alicecccc hade jag nog skrivit en efterlysning och sedan lagt ner.
Jag tänker att en uppfödare nog ofta är intresserad av att veta vad som händer med ens uppfödningar. Åtminstone mer än vad "tidigare ägare till hästen" är.
Jag skickade ett sms till uppfödaren av min gamla shetlandsvalack när han (ponnyn allltså) blev 30 år, tänkte att det kunde vara kul för dem att känna till att han fortfarande levde...
 
Alltså usch vilka obehagskänslor jag får. Sålt är sålt, kan inte du bara låta det vara? Du har vid ett tillfälle sålt hästen och har således inte längre anspråk på den sedan du skrev på papprena och hästen bytte ägare. Nuvarande ägare har inget med dig att göra, och skulle denna vilja ha kontakt med dig av någon anledning så skulle väl denna höra med tidigare ägare ang dina kontaktuppgifter?

Och sedan ni som tipsar om hur man kan stalka och ta reda på nuvarande ägare- wtf!? Inser ni hur obehagligt det är att köpa en häst och sen på omvägar få veta att det är personer som aktivt har bokstavligen finkammat internet efter dig? Jag vet, då jag nyligen precis varit med om det. INTE kul!
Säljer man en häst så har man ju ingen möjlighet att påverka vad som händer hästen längre.. Jag blev uppringd av en av min hästs tidigare ägare när den skulle säljas. Hen hade åsikter om vad jag hade skrivit i annonsen och krävde att jag ändrade i annonsen efter hens åsikter. Hen krävde dessutom att jag gav hen den nya ägarens kontaktuppgifter. Riktigt obehagligt och jag meddelade snällt att nya ägaren fått hens uppgifter och hör av sig om de vill själva.
 
Jag hittade annons på en av mina tidigare hästar och skrev ett litet meddelande och frågade om problemet de hade beskrivit i annonsen (hon såldes av mig som en projekthäst med tydligt beskrivet vad som var problemet och såldes sedan vidare till en ridskola kort därefter utan info om problemet och nu hade de fått ett problem:banghead:). Blev uppringd och jag berättade allt jag visste om henne och säljaren tackade för info och jag sa att hon gärna fick ge ut mina uppgifter till ev köpare. Blev kontaktad av en spekulant, men vi fick inte tid att prata och sedan hörde de inte av sig något mer och sedan såg jag att hon blev såld till någon annan. Jag undrar ju ibland hur det gått för de nya ägarna och mitt lilla sto (som var mig väldigt varm om hjärtat). Men jag söker ju inte upp dem för det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
697
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag söker en häst jag hade hand om en tid för några år sedan. Har undrat vart den tog vägen, då ägaren inte velat uppge det. Han...
Svar
16
· Visningar
1 295
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp