kan någon förklara för mig vad Levandedjurbesiktning är?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fantasi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 881
F

Fantasi

Har förstått att detta genomförs då man sänder ett djur (häst) till slakt, men låter i mina öron lite konstigt då hästar ofta sänds till slakt pga att något är fel och eller hästen är sjuk? Många hästar är ju halt då dom sänds till slakt?

tack och bock för den som gör sig besväret att förklara..:bow:

Sv: kan någon förklara för mig vad Levandedjurbesiktning är?

Jag kan bara svara för hur det var förr, när nödslakt avlivade hemma men köttet togs tillvara trots det.

Då behövde man ett max 24h gammalt veterinär intyg innan man avlivade. "Köttet" skulle besiktas, för det skulle bli människomat.
Spelade ju ingen roll om hästen var halt alltså.
Hästen skulle inte vara allmänpåverkad/sjuk.

Sedan kom nödslakt hem och avlivade o avblodade.
Sedan tog de med sig den döda hästen.

De få hästar som inte är behandlade med någon otillåten medicin kan inte längre bli människomat om de avlivas hemma.

Sv: kan någon förklara för mig vad Levandedjurbesiktning är?

Levandedjurbesiktning görs precis innan man slaktar hästen på slakteriet, inget märkvärdigt, veterinären bara tittar på djuret och vid dåligt allmäntillstånd kan det bli destruktion, alltså det går inte in i livsmedelskedjan. har det inte ändrats det sista åren så är det nog samma nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 147
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 338
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår