kan ni berätta för mig vad man

C

chrisse

har alla dessa täcken till?! Jag måste ha missat något?
När har man vad? Jag vet att det är MÅNGA här som har tio-tjugo täcken hemma till 1-2 hästar bara... Jag har själv många täcken (inte så många) men använder nästan ALDRIG nåt innetäcke. Så nu vill jag veta! :bump:

Vissa täcken kanske låter "självklara" men det jag vill veta är om man måste ha ett täcke för att köra hästen i transporten och ett annat när man har spolat av hästen och ett tredje när hästen är svettig efter ett ridpass (ej tillgång till avspolning säger vi) Och allt annat ni har att berätta! :)

*Flugtäcke
*Stalltäcke
*Sommartäcke
*Combitäcke
*Svettäcke
*Transporttäcke
*Fleecetäcke
*Thermotäcke
*Bomullstäcke
 
flugtäcke: skyddar mot flugor ;)
stalltäcke: täcke dom har i stallet
sommartäcke: täcke dom har på sommaren mot solens strålar
combitäcke: kombinations täcke, finns ju i olika modeller..
svettäcke: när hästen är svettig
transporttäcke: när hästen åker transport ;)
fleecetäcke: över sadeln när man skrittar fram eller som svettäcke.
thermotäcke: ett riiiiktigt varmt täcke för att dom inte ska frysa ;)
 
flugtäcke: skyddar mot flugor - Okej, men skyddar inte där det behövs mest: ovanför bogen på framsidan, mellan bakbenen, magen osv där djuren är mest djävliga.

stalltäcke: täcke dom har i stallet - Ha på dig i stallet när? Bara "för att" eller?

sommartäcke: täcke dom har på sommaren mot solens strålar: Solens strålar? När blev dom farliga för hästar? Kan dom få nån sjukdom av solen? Måste vara vääldigt varmt att ha täcke på sig i sommarsolen. Gäller även flugtäcke...

combitäcke: kombinations täcke, finns ju i olika modeller.. - kombinationstäcke säger inte mig så mycket? Kombinera vad?

svettäcke: när hästen är svettig - vad är det för slags bra med att ha på just det här täcket när hästen är svettig?

transporttäcke: när hästen åker transport - måste man ha ett speciellt täcke för att köra sin häst när det är kallt ute?

fleecetäcke: över sadeln när man skrittar fram eller som svettäcke. - Men svettäcke var ju ett annat täcke?! Skrittar fram när det är kallt ute eller?

thermotäcke: ett riiiiktigt varmt täcke för att dom inte ska frysa - okej


Det här är inte riktat mot just dig men jag förväntade mig ungefär ditt svar och ställer då dessa motfrågor till alla också!
Är bara så nyfiken. :bow:
 
Jag tycker de viktigaste täckena är:
Regntätt vintertäcke att ha på dem kalla vinterdagar när det är snöigt eller regnigt.
Regntäcke för att de inte ska frysa (vid ihållande regn) när det regnar vår, sommar och höst.
Svettäcken. Jag tycker att fleecetäcken är de bästa svettäckena och därför använder jag bara sådana. Om hästen blivit blöt ute och fryser så använder jag alltid fleecetäcke. Om han blivit svettig vid arbete så använder jag också alltid fleecetäcke, vare sig det är hemma i stallet eller i transporten hem från träningen.
Visserligen har jag fler diverse termotäcken och stalltäcken, men de tycker jag är värdelösa. Jag tycker det är bättre att ha några fler exemplar av de täcken jag räknade upp, för det är främst dem man använder.

Lotta
 
stalltäcke: Ha på vintern i stallet när hästarna är klippta.

sommartäcke: Sommartäcken i bomull brukar de i stallet lägga under regntäckena när det börjar bli kallare ute.

combitäcke: Finns ju tex Hansbo's kombitäcke. Används väl mest som svettäcke vad jag vet..

svettäcke: Används när hästen är svettig för att täcket tar upp fukten från hästen så den torkar snabbare. Finns fleece, ylle och såna där kombitäcken.

transporttäcke: Brukar de i stallet inte använda så mycket, mest under vintern då det är kallt, men då åker oftast stall/fintäcket på.

fleecetäcke: Används mest som svettäcke. Kolla där uppe..
 
Jag har än så länge ett fleecetäcke till pålle...

I framtiden kanske jag får köpa ett regntäcke att ha riktigt kalla dagar när det blåser och regnar...

Lösdrift och lång päls är nog det bästa för pållen, inte behövs det några täcken inte :D

Vissa hästar kan ju behöva flugtäcke pga exem, men jag tror vissa hästar får flugtäcke på sig "bara för att"... :smirk: det är ju en ökande trend om man säger så...

Stalltäcke... ja, om hästen itne kan röra på sig/äta för att hålla värmen så kanske den måste ha täcke på sig? Varför det itne går bra med ett utegångstäcke vet jag inte :smirk:

Sommartäcke... hmmm, för att man vill ha så många täcken som möjligt. Sen om hästen bara får ha på sig det en gång per år är en annan sak? :crazy:

Combitäcke... ja, vad är det kombination av?

Svettäcke. Flytta svetten från hästen till utsidan av täcket, men förhoppningsvis hålla kvar värmen i hästen..

Transporttäcke. Se "sommartäcke".

Fleecetäcke. Som sagt, ett av de jag kan tycka kanske är värt att ha. Används som svettäcke tex.

Thermotäcke. Man har en så djäkla frusen häst så att den måste ha dubbla kläder på sig...

Bomullstäcke. Kan väl användas som svettäcke också, men tror faktiskt fleece fungerar bättre då...

Ja, jag var väl kanske inte någon täckesexpert att svara på frågorna, men men :D
 
namnen på täckena säger väl allt eller? vet du verkligen inte vad man använder alla dessa täcken till ellerförsöker du få fram någon diskussion om att det är onödigt eller vad :confused:
 
om du läser mitt andra inlägg som jag skrivit som svar på det första jag fick. Ja någon form av diskussion vill jag ha... Behövs alla täckena och uppfyller inte fler av täckena samma sak?

För det enda täcket jag har är ett bomullstäcke och det har jag knappt använt. För jag vet inte när jag ska använda det??
 
Jag har en massa onödiga täcken men sen har jag otroligt lätt för att shoppa oxå!

Använder nästan aldrig täcke inomhus eftersom min häst aldrig blir riden svettig, men det hänger nog ändå 4-5 stalltäcken i stallet... köpte det senaste för ett halvår sen för det var så snyggt men har inte provat det än :angel:.

Däremot är det bra att många olika regntäcken, om man har ett stall som det är svårt att torka i, och om det regnar konstant i veckor...
 
Är väl rätt lätt att förstå om man kan svenska :confused:
Jag har de här täckena till min häst:

Utegångstäcke med avtagbar hals som används vår/höst/vinter vid regn/kyla
Vintertäcke med hals, på vintern när det är kallt.
Stalltäcke på vintern i stallet, vi har kallstall
Fleecetäcke som jag använder som svetttäcke
Bomullssvettäcke, använder jag både som svettäcke o i boxen när det inte blivit sådär jättekallt ännu
Fodrat fleecetäcke som jag sytt själv:) används under stalltäcket när det är mkt kallt på vintern.
Ridtäcke: på vintern när jag rider
 
Självklart finns alla dessa täcken för två kategorier. Den första med hästar som behöver täcken och den andra för alla de som älskar att handla vare sig hästen behöver det eller inte. Menar inte att vara elak för alla blir vi lyckliga av olika saker. Ponnysarna hemma skulle nog skratta sig fördärvade om nån av dom fick på sig ett täcke. Fördelen med täcke måste väl vara mindre vinterpäls, men vilket ska man välja då?
 
Har du skrivit tråden för att starta ÄNNU en täckesdebatt??? :confused: Eller undrar du verkligen? De ligger ju liksom i namnet vad dom används till tkr jag.....
Självklart så MÅSTE man inte ha olika täcken för när hästen är tvättat/våt och svättig/våt, men om man vill ha det, så tror jag knappast att hästen mår illa av det... :smirk:

Och ska man ut och tävla, så ser det inte särskilt snyggt ut med ett skitigt stalltäcke....
Det finns ju inga regler för hur många och vilka täcken du ska ha till din häst, det är ju upp till var och en! :)

Men ska du rida mkt, kanske tävla, och klippa, så anser jag att du åtminstone måste ha svett täcke, thermotäcke och vattentät utetäcke. Det är et minimum!
Men en shettis som står på lösdrift och har massa päls beöver ju inte täckas....

Man måste se till hästens individuella behov!! :)
 
Jag är en sån som har massor av täcken:

Regntäcke: Tunt utetäcke som hästen har regniga sommardagar och mildahöstdagar.

Utetäcke: Tjockare, fodrad modell av regntäcket som hästen har ute vinterid då den är klippt.

Fleecetäcke: Detta har hästen inne i början av hösten ibland också på sommaren. Den kan ha det även när den är svettig och som transporttäcke.

Innetäcke#1: Tja säger Bucas shamrock er nåt? Ett lite tunnare innetäcke.

Innetäcke#2: Ett lithalvtjockt thermotäcke som används innan det blir jättekallt.

Thermotäcke: Innetäcke som används när det är jättekallt.

Kombitäcke: Täck som används som fleecetäcket men inte hela nätter. (Hansbotäcke)

Tävlingstäcke: Ett snyggt ylletäcke.

Ridtäcke: Används vid lättare ridning då hästen är klippt.

Alla dessa täcken är högst välbehövliga för min del...
 
*Flugtäcke: min häst blir alldeles knottrig av flugorna på sommaren och det kliar ngt fruktansvärt på honom så det underlättar för honom.
*Stalltäcke: vi står i hosthäst stall så det är väl inte direkt varmt + hästarna klipps
*Sommartäcke: bomullstäcke, t.ex. före tävling kör vi med det.
*Combitäcke: comitäcket är mitt svett-täcke :p
*Svettäcke: ovan
*Transporttäcke: det drar i transporten o hästen är klippt vintertid, fast nu är det ju för varmt för täcke.
*Fleecetäcke: har dem som transporttäcke eller om svettäcket är borta.
*Thermotäcke: ute täcke? jaa, vet inte dom du märkt att svenska vintrar är grymma.. :crazy:
*Bomullstäcke : dan före tävling t.ex. eller vår/höst transporttäcke
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 683
Ekonomi & Juridik Jag är inte en av de mest kända här på forumet, men vill verkligen, verkligen inte att någon ska ta illa upp om jag skriver det här...
2
Svar
22
· Visningar
3 924
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp