kandar/pellham, skillnad?

Ämelie

Trådstartare
Vad är det för större skillnad egentligen på kandar stång och pellham? Borsett från de stora bettringarna som pellham har samt att kandaret har rörliga skänklar (heter det så?)
Är effekten av betten olika? på vilket sätt?

Kandarstång
Bild-596.jpg

Pellhamstång
Kje4236.jpg

Sv: kandar/pellham, skillnad?

Stångbettet i ett kandar har oftast fasta skänklar, däremot har ett pelham oftast vridbara skänklar...

Kandarstången har också oftast en port...

Pelhamet är till sin konstruktion en slags kombination av kandarets bridong och stång.
Så att istället för 2 bett i munnen har du bara 1...
Men för den sakens skull bör du ha, precis som till et kandar, 2 tyglar...

Den övre tygeln fäster man i den stora ringen, och stångtyglen i den lilla ringen..

Varför använda 2 tyglar?
Jo, då får du ut maximal användning av ett pelham..

När du använder bridongtygeln beter sej pelhamet som ett rakt tränsbett...
Behöver du mer verkan lägger du till stångtygeln...

Därför är det ingen större "hit" att använd ett delta, då blir det "starkare" effekt av bridongtygeln och du kan inte separera tygeltaget och därmed minskar du spelrummet i kontrollen av hästen..
Och motsatt effekt får du ang. stångtygeln...

Vill du ha ut största möjliga "effekt"/"utväxling" på ett pelham, så lär dej rida med 2 tyglar...
Du kommer att märka vilken skillnad du kan ta tygelhjälperna, därefter kommer du aldrig att använda delta mer...

Men som sagt, det kräver en tids övande innan man tillfulla kan hantera 2 tyglar..men det är det värt ifall du vill ha ut mesta möjliga av din ridning...

"Blurra" kan vem som helst..rida på 2 tyglar kräver att RIDER....

om du rider på en kandarstång enbart så är det som att endast ha en tygel längst ner på pelhamet, det finns ingenstans att fästa en mildare bridongtygel på kandarstången. Då är det tänkt att man ska fästa den tydeln i bridongbettet.

Pelhamet är som en slags kompromiss = två tyglar (varav en med hävstångsverkan, en utan) men endast ett bett i hästens mun.

Öhh, skriver fortare än jag tänker ibland..
Sista meningen ska lyda:

"Blurra" kan vem som helst..rida på 2 tyglar kräver att man lärt sej RIDA...

Sen föredrar jag personligen kandar framför pelham...
Men pga att ponnyn är skapt som han är i munnen så är det millimeterpassning att få plats med mina mycket tunna kandarbett...
Då är det enklare att ha ett bett, ett pelham, i hans mun...
Men jag använder ändå ALLTID 2 tyglar....

Och jaa, jag VET att ponnyTR kräver att man TÄVLAR på delta...
Men det står ingenstans att du måste TRÄNA med det...
För visst tränar man mer än man tävlar..eller ;)

-stjäler knappen-

Alla kandarstänger jag har tittat på har varit mycket tjockare än ett regelrätt pelham.. Är det så eller är det bara jag som sett kassa exemplar? :confused:

:bow: :bow: :bow: :bow:
Jättebra skrivet!

Sen kan ju tilläggas att pelham finns som 2-delat, gummiklätt och i Happy Mouth, ett kandar är alltid rakt och i metall.

Tigertofflan skrev:
-stjäler knappen-

Alla kandarstänger jag har tittat på har varit mycket tjockare än ett regelrätt pelham.. Är det så eller är det bara jag som sett kassa exemplar? :confused:

Min kandarstång är tunnare än de flesta pelhamn som jag sett. Gäller nog bara att leta lite till :) .

Tyvärr så är det nog så....
Man får helt enkelt leta..
Tänk på att en kandarstång OCH en bridong tillsammans ska bli ungefär så tjcoka som ett vanligt bett....
Så köp inte en tjock kandarstång..var ska du då få plats med bridongen??
Om du nu inte har en häst med jätte låååångt huvud förståss...

H**s har en bra med port för 265:-
Shires har också smala kandarstänger...

"Normal" tjocklek ligger mellan 11-13 mm....

Ang tjockleken så den stång som Hööks har som är UTAN port, dvs bara svagt böjd, är av de smalare stänger jag hittat faktiskt. Den är 14 mm i diameter.. Hööks har även en med låg port som är 13 mm i diameter. Men det finns en hel uppsjö 'monsterstänger' som är 20 - 21 mm i diameter.

och 13 - 14 mm är normaltjocklek på tränsbett med, men de framstår ju som smalare eftersom de smalnar av mot mitten.

Hööks 14 mm raka stång blev alldeles utmärkt i liiten arabtrut iaf =)

Jag har en pelhamstång från Coronet som är 9 mm....
Alltså INTE godkänd för ponnytävlingar, trots att den är 10.5 cm...

Har också en RAK bridong från tyskland som är 6 mm tjock....

Allt går att finna, bara man letar ordentligt....

Ojdå! Jag måste nog uppdatera mej lite angående tävlingsregler...:smirk:

Men jag tror aldrig att jag själv sett någon tävla med syntet-kandar...

Det visste ju t.o.m.jag ;)

Fast det är inget alternativ för mej, så länge dom saknar port...

nä det är ju inte jättevanligt, regeln kom i år.....men jag har för mig att lussan hade det på lag-sm tex

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 230
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 626
Senast: valy
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka