kanin och marsvin

M

mys19

vad är viktigast för kanin och marsvin att äta mer än hö och pellets? :confused:
 
Sv: kanin och marsvin

Någon form av grönt, kaninens naturliga mat är ju gräs/blad och kvistar och det vill den gärna ha, speciellt nu på sommaren när det finns gott om det! Sedan vill den ha grönsaker, lite frukt kanske och något att gnaga på!
 
Sv: kanin och marsvin

Eftersom marsvin inte själva kan producera eget c-vitamin, som många andra djur kan, är det viktigt att de får c-vitaminrik kost. Det finns många grönskaer som innehåller c-vitamn, bla vitkål, tomat, broccoli och frukter som kiwi och apelsin (dock ska man vara försiktig med frukt då det kan ge munsvamp!) Det är viktigt att de får grönsaker varje dag.

De ska ha tillgång till hö alltid! Det ska alltid finnas en rejäl tuss i buren. Man kan också ge pellets som tillskott, och isf marsvinspellets berikat med c-vitamin. Så kallade gnagarblandningar och marsvinsgodis och sånt är bara skit och onyttigt för marsvinet, de mår mycket bättre att få sig en liten bit gurka som godis!

Är inte så haj på vad som gäller för kaniner, men jag antar att det är ungefär samma sak som gäller där.
 
Sv: kanin och marsvin

Håller absolut med om de där marsvinsblandningarna är skit! Marsvinet väljer ut det godaste och eftersom de sluga jäklarna vet om att man byter mat varje dag så "behöver" de inte äta upp det äckliga. Nej, föredrar bara pellets! (och grönsaker förstås!)

Det mina får varje dag är:

Morot
Broccoli
Lite persilja
Liiite ruccola
Nångång babyspenat
Och så Lottie Kanin och marsvinspellets
+ lite krims krams som nån torkad krydda (köpt i nån djuraffär) och några bitar torkade rönnbär och torkade tropiska frukter (också från djuraffären)
 
Sv: kanin och marsvin

Jag ger mitt marsvin pellets, hö, gräs, grönsaker/frukt och hårdbröd . sen har jäveln kalas på vårat köksbord 8-)
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
589
Senast: vinkelina
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 145
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp