Kanin som sällskap till häst?

Anna Lilja

Trådstartare
Söker er med POSITIV erfarenhet av att ha kanin lös tillsammans med häst i box. Jag har läst andra trådar på Buke där det diskuteras för eller emot men den typen av diskussion undanbedes i denna tråden. Ni som haft kanin, av vilken orsak hade ni den i boxen - ie sällskap, för att lugna hästen eller ngt annat? Var det en tam kanin? Vilken ras? Något annat att tänka på? Tack på förhand!

Sv: Kanin som sällskap till häst?

Jag har haft kaniner med hästar och har bara haft positiva upplevelser. Kaninerna har varit av stor eller medelstor ras. Hästar och kaniner har bildat starka vänskapsband och ätit/sovit tillsammans osv. Jag har alltid haft en låda med ingångshål i ett hörn av boxen där kaninen har möjlighet att komma undan om den vill.
Mina kaniner har varit tama, har haft dom med hästar av olika anledningar. Allmänt sällskap, sällskap till liten ponny som inte såg ut över dörren osv.

Den enda nackdelen som jag har tyckt är att man inte får glömma att stänga boxdörren! Sedan får man ju inse att det alltid är en risk med ett litet och ett stort djur ihop, olyckan kan vara framme och hästen lägger sig på eller trampar kaninen osv. En del hästar tycker inte om smådjur eller ser dom som leksaker och då ska man naturligtvis inte sätta in en kanin till den hästen.

När jag jobbade med travhästar så hade jag ofta kanin i boxen till de som var nervösa, inte ville äta o.s.v. funkade superbra.
Men aldrig stör med halm eftersom kaninen lätt gömmer sig där och riskerar att bli trampad, spån eller torv endast. Gärna en låda med tak där kaninen kan sova utan risk att bli trampad samt ha sin mat i för hästar ÄLSKAR kaninmat och dricker gärna upp deras vatten:laugh:

Vädurskaniner med hängande öron var för mig ett måste för många hästar tyckte stående öron var roliga att lyfta kaniner i...:grin:

Vi hade en litet tokig häst i stallet några år, som till slut fick en kanin som sällskap i boxen, vilket gav bra resultat för hans nervositet. (han gick med hästar på dagen och hade hästar i samma stall på natten. kaninen hade en egen liten låda att hopa in i i ena hörnet av boxen. När kaninen fick ungar i sin låda trodde hästen att han blivit pappa:D Ville inte gå ut på morgonen och stod och skrek vid grinden flera gånger.

Söker er med POSITIV erfarenhet av att ha kanin lös tillsammans med häst i box. Jag har läst andra trådar på Buke där det diskuteras för eller emot men den typen av diskussion undanbedes i denna tråden. Ni som haft kanin, av vilken orsak hade ni den i boxen - ie sällskap, för att lugna hästen eller ngt annat? Var det en tam kanin? Vilken ras? Något annat att tänka på? Tack på förhand!
Det finns nog en del positiva upplevelser med häst och kanin, men jag måste tyvärr meddela att skaderisken för kaninen är allt för stor för att det ska kunna tänkas lämpligt att ha kanin som sällskap i boxen. Djurskyddslagen gäller även för kaniner. Bara risken att bli trampad eller lyft i öronen borde räcka för de flesta att tänka om hoppas jag.

Varför är det okej vid inspektion då???
Eller är det olika beroende på inspektör, tolkning osv?

Hur kan det vara tabu oavsett det du avser med tråden, att diskutera annat än positivt, då risken för kanin mos är oerhört stor och mycket väldokumenterad? hur kan man liksom förbi se det faktumet? :confused:

Den bästa lösning jag sett, var när kaninens yta var byggd upphöjd från boxen, och med nät som skyddade den från hästen, dvs kaninen hade som en etage våning så att den hade kontakt med hästen men inte var i boxen på marknivå, oskyddad från hästen. allt annat anser jag vara väldigt ofördelaktigt å kaninens vägnar minst sagt.

Senast ändrad:

Varför är det okej vid inspektion då???
Eller är det olika beroende på inspektör, tolkning osv?
Ja du... Det kan bara inspektören svara på.. Ändå något som man som kaninägare är skyldig att se risken med oavsett om man får besök av djurskyddet eller ej.

Ja självklart måste man det! Men som vanligt går ofta åsikterna isär om vad som är mer eller mindre säkert vad det gäller hästar, djur osv. Så jag antog att du menade att det var något inspektörerna per automatik skulle slå ner på.

Samtidigt har jag varit med om en inspektör som ville sätta tennisbollar på en väns getters horn, att hon skulle bygga en öken till dom och inte låta sin minigris gå lös på innergården så ibland verkar det verkligen skilja väldigt mycket på hur inspektörer ser på saker och ting.

Om en hästägare haft kanin med sin häst på ett sjyst sätt i många år utan incidenter och denne tex vet att hästen är väldigt försiktig med kaninen och alltid ser sig för o så vidare, och inspektören enbart är positiv får man väl anta att riskbedömningen är korrekt gjord?
Annars, hur bedöms tex det faktum att stallkatter springer runt på golv och mark runt hästar osv?
Jag drar det till sin spets jag vet men det intresserar mig hur olika inspektörer tolkar och bedömer olika situationer och förutsättningar.

Ja självklart måste man det! Men som vanligt går ofta åsikterna isär om vad som är mer eller mindre säkert vad det gäller hästar, djur osv. Så jag antog att du menade att det var något inspektörerna per automatik skulle slå ner på.

Samtidigt har jag varit med om en inspektör som ville sätta tennisbollar på en väns getters horn, att hon skulle bygga en öken till dom och inte låta sin minigris gå lös på innergården så ibland verkar det verkligen skilja väldigt mycket på hur inspektörer ser på saker och ting.

Om en hästägare haft kanin med sin häst på ett sjyst sätt i många år utan incidenter och denne tex vet att hästen är väldigt försiktig med kaninen och alltid ser sig för o så vidare, och inspektören enbart är positiv får man väl anta att riskbedömningen är korrekt gjord?
Annars, hur bedöms tex det faktum att stallkatter springer runt på golv och mark runt hästar osv?
Jag drar det till sin spets jag vet men det intresserar mig hur olika inspektörer tolkar och bedömer olika situationer och förutsättningar.
En stallkatt kan hoppa in och ur boxen, det kan inte en kanin. Nej, jag skulle fortfarande inte rekommendera kanin inne i en box tillsammans med häst. Skaderisken är för stor.

Tack alla ni som deklat med er av era POSITIVA erfarenheter!! :)

Till mackan som undrar
Hur kan det vara tabu oavsett det du avser med tråden, att diskutera annat än positivt, då risken för kanin mos är oerhört stor och mycket väldokumenterad? hur kan man liksom förbi se det faktumet?
Jag har redan, som jag skrev om än något otydligt kanske, läst den typen av diskussion och känner redan till detta. Det innebär per automatik att jag "förbiser det faktumet" jag ville inte lyfta det till diskussion i denna tråd bara. ;)

Fler erfarenheter av häst och kanin ihop? Vilken ras var det på häst och kanin? Var kaninen tam? Vilken orsak placerades den tillsammans med hästen? :)

Hur kan det vara tabu oavsett det du avser med tråden, att diskutera annat än positivt, då risken för kanin mos är oerhört stor och mycket väldokumenterad? hur kan man liksom förbi se det faktumet? :confused:

Den bästa lösning jag sett, var när kaninens yta var byggd upphöjd från boxen, och med nät som skyddade den från hästen, dvs kaninen hade som en etage våning så att den hade kontakt med hästen men inte var i boxen på marknivå, oskyddad från hästen. allt annat anser jag vara väldigt ofördelaktigt å kaninens vägnar minst sagt.

Håller med, ha gärna kaninen som sällskap, men då på ett för kaninen säkert och skyddat sätt. Finns ingen som helst försvar till att utsätta oskylldiga kaniner för risken att bli lilla trampade av en häst. :grin:

Jag hade min sista kanin tillsammans med en av våra ponnyer och de var som helan och halvan. Kaninen hade dock en stor bur längs ena kortsidan i boxen som den kunde krypa under där hästen inte kom åt den. Till att börja med var tanken att ha kaninen i buren (på ben) men hon gnagde sig ständigt ut för att vara hos ponnyn så till slut satte vi träribbor runt benen på buren och lät henne vara under den istället :D

Mamma hade en kanin ihop med sin häst för massor med år sedan. Där var det dock kaninen som var elak mot hästen och inte tvärtom. Vid fodringen hoppade kaninen upp i krubban och sedan fick hästen inte komma nära förrän kaningen hade ätit färdigt och hoppat ner :cool:

Mvh JV

Håller med, ha gärna kaninen som sällskap, men då på ett för kaninen säkert och skyddat sätt. Finns ingen som helst försvar till att utsätta oskylldiga kaniner för risken att bli lilla trampade av en häst. :grin:

Å vet du, det gör jag oxå ;) Jag kan inte se någonstans i mina inlägg att jag sagt att jag SKA ha kanin lös i box. Jag har inte ens skrivit att jag sagt att jag ska ha en kanin ihop med häst öht. Jag undrade endast, ENDAST, över positiva erfarenheter.

Det är så synd att dra förhastade slutsatser. Det är synd att frångå ämnet när jag vänligt men bestämt bad om att INTE diskutera detta i tråden eftersom det nu handlar mer om det än om det jag frågade om. :confused:

Har inte kanin lös i box med häst men har min kanin i boxen brevid :) Min häst har blivit betydligt lugnare och dom äter alltid sitt hö samtidigt. Så söta.

Känner dock många som har haft kanin I boxen med hästen med goda resultat. Man ska bara tänka på att boxen är nog stor och kaninen har ett kryp undan :)

Jag hade en kanin som stod med en ponny under perioder. Vilket tillsynes gick bra förutom att folk alltid glömde stänga boxdörren vilket ledde till att de fick jaga rätt på h*n sedan. Sen så började h*n bli magrare, trodde det var åldern men visade att tänderna fått en smäll som orsakat bettfel... Med största sannolikhet ponnyns fel. Kaninen fick senare avlivas pga det.

Har sett värre saker så min åsikt är att inga kaniner hör hemma i boxen. Burar som sitter så att hästen ser är ok.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 261
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 632
Senast: Ridinglady
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 085
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 569
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S