Bukefalos 28 år!

Kaninfrågor

Skogstroll

Trådstartare
Imorgon ska jag köpa två kaninungar! Har haft kaniner förr och då hade jag två honor ihop som var systrar, men nu säger en del att det inte är bra? Till våren bygger vi en rejäl utegård så dom kan gräva (med nedgrävt galler och tak) ska jag bygga en isolerad utebur på ben för vintern eller trivs dom bättre inne i stallet då? Denna sommaren får dom bo i stallet på natten och i hönsgården på dagarna (hönorna är inte där) räcker det med pellets, havre, Hö, grönsaker och saltsten?
 
Vad är det för ras/er?

Kaniner kan absolut bo ihop, ffa om de gjort det sen de var små. Se till att det finns utrymme och gärna olika nivåer att vara på. Det är bra att inreda så att de kan komma ur varandras sikt, tex kan du ställa halmbalar i mitten av buren/gården. Sätt gärna upp hyllor. De gillar att krypa under, hoppa upp på och gömma sig bakom saker. :) En stimulerande miljö mår de bra av och det minskar risken för konflikter om de kan koma ur den andres synfält som sagt. Jag själv vill absolut inte ha kaniner ensamma, utan strävar efter att kunna ha dem tillsammans. Min hane får gå fritt så att han kan hålla till vid de andra men utan att kunna para dem när det inte är läge.

Vad de ska ha att äta kan ju bero på ras kanske. Jag har själv gotlndskaniner och de är väldigt lättfödda och klarar sig egentligen på endast hö. Kaniner ska alltid ha fri tillgång på hö och det är det som är deras huvudföda. Sen kan man ge lite kraftfoder av ngt slag om man tycker det är nödvändigt. Jag ger mina nån dl spannmålsblandning/dag när de är dräktiga eller har ungar, och lite till ungarna när de växer. Men i övrigt får de bara hö - och såklart grönt från naturen, en och annan grönsak ibland. Min hona har saltsten i utegården nu när hon har ungar. Hur man ska göra med salt råder lite olika meningar om. Jag började utan då jag rekommenderats det, men hon slickade på mig, så jag började ge och tyckte att hon blev mer lugn och tillfreds efter det. Så de kaniner som inte är frigående har himalayasaltsten här. Kanske kan jag ta bort den sen när hon inte har ungar men det beror på. Hon slickar inte överdrivet på den.
 
Imorgon ska jag köpa två kaninungar! Har haft kaniner förr och då hade jag två honor ihop som var systrar, men nu säger en del att det inte är bra? Till våren bygger vi en rejäl utegård så dom kan gräva (med nedgrävt galler och tak) ska jag bygga en isolerad utebur på ben för vintern eller trivs dom bättre inne i stallet då? Denna sommaren får dom bo i stallet på natten och i hönsgården på dagarna (hönorna är inte där) räcker det med pellets, havre, Hö, grönsaker och saltsten?

Vad kul! De flesta kaniner trivs med sällskap så länge det finns bra utrymme så de kan gå ifrån varandra ibland. Kolla kön på ungarna så du inte får oönskade kaninungar rätt var det är, eller har 2 okastrerade hanar ihop som kan bråka kastrera varandra.
Maten de behöver är hö och lite pellets (ca 1msk/kg kanin) Ingen havre och definitivt ingen saltsten. Grenar och lite grönsaker då och då uppskattas förståss.
Våra kaniner bor ute året runt och trivs utmärkt med det. Det är mest för din egen skull som det kanske är bekvämt att ha dem i stallet på vintern. Vattnet fryser inte lika lätt och det är inte lika kallt när du ska hantera dem.
 
Som sagt, det råder delade meningar om saltsten. På forum för köttkaniner säger de att det är viktigt att ha salt till dräktiga honor tex och många har det hela tiden. Ger man en kost som består av hö och spannmål endast, och de inte har någon mångfald av växter i hägnet, så känner jag att mineraltillgången kanske är ngt begränsad. Men får de pellets finns kanske mineraler så det räcker där, eller om de kan välja växter själva i naturen.
 
Tänk dig för med vilka grönsaker som ges, de ska inte innehålla för mycket vatten då kaninen kan bli lös i magen. T.ex. går morötter bra, men sallad och gurka, kanske inte. Pinnar att gnaga på kan vara populärt.

Sedan skulle jag inte ha saltsten till sällskapskanin, men det finns andra som är mer kunniga om varför de inte alltid är lämpliga. Har läst någonstans att vit saltsten inte är att rekommendera, men vet inte var. Någon annan som vet kanske?
 
Det blev två honor. Ungar, ca 14 v , korsning av allt möjligt, belgisk hare, Rex, hermelin mm. Dom bor nu i en box med spån och halm så länge, ca 15 kvadrat. Några olika burar att gå in i , en stor hög Hö, en stor gren från äppleträd. En Himalaya sten, fullfoder en gg per dag, havre, färskt gräs/maskrosblad varje dag. Dom är syskon! Ska göra en utehage tillfälligt på gräsmattan som dom får vara i dagtid. Nästa vår gör vi en rejäl utegård med nedgrävt galler och möjlighet att gräva gångar! Så kul!
 
Nu mer är det inte tillåtet enligt lag, att ha bara en kanin.
Ska man bara ha en så måste man ägna väldigt mycket tid åt den, annars blir det synd om kaninen.
Nu har jag just skaffat en fransk vädur, bara en, för jag har tänkt att han ska få följa med mig mest överallt och jag ägnar väldigt mycket tid åt honom. Tidigare har vi haft dvärgvädurar, men då har vi haft dem två och två. Först två systrar, sen den ena systern med en hanne som vi köpte som unge och sedan kastrerade, sedan den kastrerade hannen men en ny hona. Var aldrig några problem med någondera konstellationerna.
 
Ja jag skaffade två kaniner, jag vet att det inte är lagligt längre och har aldrig tänkt skaffa bara en.
 
Det är gnagare man inte får ha själva.

Och kaniner är inte gnagare :-).

Jag rekommenderar att läsa L80 innan man uttrycker sig...
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: KesoNeso
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 329
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: sally_lipton
·
S
Däggdjur jag hade tänk skaffa kaniner relativt snart (inom loppen av två månader) och har lite frågor :D 1. vi har en gammal lekstuga som jag...
Svar
7
· Visningar
1 219
Senast: swanpis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp