kanske en idiotisk fråga men...

Trådstartare
vad händer med sadlar som har koppjärn om man tar ut de och rider utan? borde inte sadeln bli flexibel fram men ändå ha en stabil bom mot ryggen?

Sv: kanske en idiotisk fråga men...

Den sjunker kanske ned så mankfriheten försvinner. Ortspetsarna sitter väl längst ut på koppjärnet och då finns inget som "tar emot"? Eller har jag fel? Spekulerar bara lite!!;)

Om jag tar bort järnet på min Bates så hänger bom och sidstycken inte ihop. Jag hade inte ridit med en sån sadel utan järn.

Det funkar men är inte att rekomendera. Dels får bommen annorlunda egenskaper när den inte sitter ihop, kan tänka mig att tryckfördelningen blir sämre. Sedan är det lättare att sadeln hamnar i framvikt, inte bra för varken ryttare eller häst.

Annars är nog tanken smart.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
449
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈