Bukefalos 28 år!

Kanske spatt?? fortsättning på mitt förra inlägg....

C

calind

detta är ett tillägg på mitt förra inlägg om lösa benbitar osteochondros. Är rädd att det hon fått av sin spark är spatt! Hon hade en svag skugga mellan två leder(vilka vet jag inte) och veterinären sa inget om spatt, men han sa att det inte gick att ta bort.
Har ni varit med om att er häst fått spatt efter en spark? Eller vet ni vad spatt är?? Vad har ni för erfarenhet? :confused: :confused:
 
Att hästen uppvisar röntgen förändringar efter en spark, det är inte ovanligt. Men detta innebär inte att hästen har spatt, det är en helt annan sak.

Om förändringen enbart beror på sparken, så borde denna försvinna när det hela har läkt ut. Jag har aldrig hört någon häst få spatt pga en spark, jag tror att den risken får ses som minimal eftersom spatt har andra referensramar.
 
det vore ju skönt man blir ju så vansinngt orolig!!
Helst vill jag att de sätter in nån behandling, nåt borde ju kunna göra så att det stannar upp??
Vad säger ni??
 
Om hästen får konstaterad spatt, så är det en kronisk inflammation i hasledens glidytor. Detta är tyvärr inget man kan stoppa, bara vänta och se hur det hela utvecklar sig. Man kan också gå in lokalt med smärtstillande samt antiinflammatoriska medel, detta för att lindra effekten.
 
Jag hade en ponny med spatt han hade gått på ridskola hela sitt liv innan vi köpte honom. För det mesta brukar det vara dubbelsidigt om jag inte minns fel. Men han hade bara på ena. Jag tror inte att de får spatt av en spark, har i alla fall aldrig hört det. Men kan ju gå in och rensa ledgångarna.

Min ponny led aldrig av det. Han kunde vara lite stel, och han hade inga förändringar, vi röntgade 1 gång i halvåret ett antal ggr. Och han hade inga förändringar.

Lycka till med pollen!
 
Tack för era svar!
En hjälp i nöden kan jag säga.
Man behöver lite hjälp och tröst...
Jag har inte heller hört om spatt efter en spark.
Att spola ledgången lät ju intressant.
Har också börjat läsa i en bok om örter som man kan ge.
Nån som har erfarenhet av det??
Man vill ju gärna ge något nu innan det börjar växa mer. Undrar om det kan vara en tillfällig infektion som kan gå tillbaks????.....
 
Jag hade en gång en häst som blev tvärhalt från hasen, röntgen visade ingenting men hon slaktades efter några månader, det visade sig att det var en fraktur på ett av de platta benen i hasen o på några månader hade den dett upphov till kraftiga pålagringar i hasens glidleder liknade spatt.
PL
 
Har hört nåt om den. Tror den heter Libsticka och kommer från Gotland. Vi hade sån för vi skulle prova men det blev aldrig av.

Men vi hade hört av nån vi kände som provat och spattknölarna på deras häst hade försvunnit.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 468
Senast: Takire
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
586
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp