Kapson eller träns vid longering?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 6 129
J

jack

Vad tycker ni är bäst, kapson eller träns vid longering?
Om man har träns, fästa longerlinan med delta eller från ena bettringen-övernacken-till andra bettringen? vilket är bäst för hästen?

Om man har kapson,billig nylon eller i läder? Läder ser smidigare ut tycker jag och hade för många år sen en i nylon men vad jag kommer ihåg så tyckte jag att den var tung o klumpig över nosen och att den gärna vred sig men dagen nyare modeller är kanske smidigare.
Läder är ju också mkt dyrare men är det bättre för hästen.

Summa sumarum: träns eller kapson vad är bäst? erfarenheter?:confused:

Sv: Kapson eller träns vid longering?

Om man bara skall ha en sak så kapson utan snack.

Vill man ha träns för att spänna in eller lära hästen att ha bett i munnen så sätter man träns under, det går även att sätta inspänningen i en kapson. Jag tycker inte det är OK att sätta longerlinan i bettet på något vis, det stör mer än det gör nytta, å tänk hur många signaler det ger och stör munnen och hela hästen om man både har inspänning och lina i ringarna.

Opptimalt att longera helt utan lina så hästen får gå i fred.

ska hästen arbetas så är det träns
har genom bettringen, över nacken och andra bettringen vid uppvämning
sen genom bettringen och översta ringen på tömkörningsgjorden

ska hästen bara joggas eller när jag arbetar med unghäst, longeringskapson (oftast dom i nylon) Tänk bara på om du skaffar dig ett kapson att det är skillnad mellan longeringskapson och ridkapson

nu tömkör jag då mer än longerar..

Kapson, utan tvekan.
En bra kapson i läder med ett fast nosjärn.

Förstår inte hur man lyckas arbeta en häst på ett bra sätt med hjälp av bett vid longering.

Hej,
beroende på din hästs utbildningsståndpunkt och i vilket syfte du vill longera så kan det funka med båda. Personligen använder jag gärna kapson då det låter hästens mun vila från bett. Men är din häst ovan så kan det vara bättre att börja med träns. Hur du fäster linan beror också på hur din häst är. Van häst kan du fästa i innersta tränsringen på bettet eller på innerringen på kapsonen. Då får du en direkt verkande lina med snabb respons. använder du delta så blir det otydligt för hästen. Det är ok för en äldre van häst kanske men betydligt svårare för en yngre häst där du måste vara mer tydlig och samverka med röst och linan mera. Se alltid till att vara i en manege eller inhägna och ta hjälp av staketet. Lär din häst röstkommandon så han är lydig först för att ut ett bra longeringspass. Tänk också på att inte longera för länge då mycket arbete på liten volt även kan "slita" på ben/ligament. Underlaget är viktigt. Ta hjälp av en tränare el van person om du är osäker. Lycka till. Annelie på Bombers Bits

Ja, jag är nog helt inne på kapson men tvekar lite på utgiften. Ska bara longera mkt lite ett tag framöver. Men vill ju inte störa hösten i munnen.

Ridkapson blir det nog inte, fast det hade iofs varit kul med en ridkapson för den kan man ju ha till tömkörningen också. Just nu är det longering som måste göras.

Det är nog kapson i läder som jag helst vill ha men attans vad dyrt det är.

Syftet är att hästen ska galoppera i fri form (igångsättning efter ryggskada, vets. rekomendation) kan inte löslongera pga att det ändå ska ske i ordnade former. Det är risk för hysteriskt brallande o sken o skaderisken är för stor tyvärr. tömkörning kan iofs gå men risk för att man är där o stör, o ställer till det när racen o brallarna kommer. ska galopperas varannan dag typ o sen skrittas för hand de andra dagarna. underlag är vanlig sandridbana

Jag använder ridkapson till longeringen just för att de är så smidiga och lätta, framförallt när man som jag vill att var sak har sin plats och sitt användningsområde. Men samtidigt så kanske det inte är så smart om hästen blir stark och busig, då kanske du behöver ha lite mer kraft att hålla mot som man får i en longerkapson.

Ibland använder jag bara kapson och då blir det en mjuk i nylon, jag gillar inte läderlongerkapsoner då jag upplever dem hårda och mycket klumpiga.
Även om du köper en longerkapson i läder så kan du ju tömköra med den också om du vill. Du tvekar inför utgiften pga du bara skall longera lite en tid framöver bara, longerar du inte hästen till vardags som omväxling?

Senast ändrad:

Jag hade gärna haft en kapson om jag hade lyckats hitta en som passar till mina hästar. Vid longering fäster jag linan så som du beskriver eftersom att jag då får använda träns alternatvit grimma.

jamen det där är ju vad jag kallar och tänker på när jag hör ridkapson, longerkapsonen är ju mycket bredare och klupigare på alla vis, hade de i huvudet.
Då förstår jag att du säger som du gör. Har en liknande den läderkapsonen och är supernöjd med den på alla vis och hästen med.

kikade på den här:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420166&deptid=124
och den här:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=420150&deptid=12

och den i läder ser hur smidig ut som helst och den i nylon ser ut som förr i tiden- en tung klump på nosen. Hmm... vettte sjutton hur jag ska göra.

men någon form av kapson blir det nog.

Normalt sett longerar jag knappt alls, däremot tömkör jag en hel del.

Den modellen som du visar är helt i läder har ju inget järn i sig utan är väldigt mjuk och riktigt sladdrig, gillade den inte alls när jag var och kikade på den irl, men du kanske inte vill ha något järn i nosdelen iaf?

Annars så när jag longerar så använder jag tränset i 9 fall av 10 och fäster longerlinan direkt i bettet, men jag longerar i stort sett bara innan ridning för att lillplutten ska få springa ur sig den värsta energin innan jag sätter mig upp.

Gör oftast annat än longering för att variera med annat än ridning, men vill jag jobba honom ordentligt när jag longerar blir det nästan alltid kapson.
Dock en med fast järn då jag aldrig fått till de ledande att sitta speciellt bra utan brukar vilja röra sig för mkt :mad:

kapson med fast nosjärn tycker jag är väldigt bra. Träns går också och då fäster jag linan i yttre bettringen och över nacken.

har faktiskt aldrig sett en läderkapson med fast järn. Hur ser dom ut?
Någon som har en bild?

Som sagt. Det beror säkert på häst, linförarens förmåga och syfte. Men min tränare har lärt ut att fästa longerlinan i bettringen och nosgrimman- ihop liksom, bara på insidan. Man får lite kommunikation med munnen utan att det blir för mycket åt sidan, uppåt mm samt en bra sidledskommunikation via nosgrimman. Vet dock inte om h*n kanske föredragit en kapson om det funnits... (Men jag har sett lösningen även på en häst där jag vet att ägaren tidigare var fullt inställd på att skaffa kapson.)

Kan var värt ett försök, om det nu bara är för en kort övergångsperiod. Alltid kul att spara pengar! Hellre skaffa en stum lina om du inte redan har det, inte en sån där tjock, trist, randig, elastisk standardlongerlina - helt värdelös ju!

/S

Liknande trådar

Utrustning Får en tränare till stallet som håller på med akademisk ridkonst som ska komma och hålla lektion i markarbete. Äger dock ingen kapson...
Svar
3
· Visningar
816
Senast: HannaZ
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: mily
·
Utrustning brukar lite då och då rida min knäpphäst i bara remont nosgrimma, fungerar bra bromsen är lite trög bara :p. funderar på att skaffa ngt...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Totola
·
Ridning Så fort jag har skrapat ihop nog med pengar så behöver kusen lite ny barockutrustning. Jag är hyfsat säker på VAD jag ska ha, men inte...
Svar
14
· Visningar
1 681
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?