Kapson, hur fungerar den?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 890
T

TheOne

Jag har en kapson som jag glömt bort o testade att longera hästen med den häromdagen... inget annat på, bara kapsonen. Hur fungerar en sån?!? Det tog ett tag, men sen slappnade han av och sänkte hals och huvud och såg väldigt nöjd o avslappnad ut, men han kämpade emot länge! Men vad är det som gör det? Är det tyngden av kapsonen över näsan, eller vad??:confused:

Sv: Kapson, hur fungerar den?

En kapson inverkar direkt på nosryggen som sitter ihop med nacken, som sitter ihop med ryggraden osv. Därför är kapsoner ett tydligt hjälpmedel när man vill få hästen att ställa och böja sig. Men efterson den inverkar direkt på nacken är den också skarp, så var noga med att ha slack i linan/tygeln när du har kapson, ta bara korta förhållningar och släpp efter med en gång, upprepa om det behövs men håll aldrig kvar ett tryck. Då spänner hästen mucklerna på halsens yttersida för att hålla emot och böjningen blir oren.

Longerar man med tränsbett så inverkar man på underkäken, som hästen kan föra åt sidan för att komma undan inverkan och det är risk att böjningen blir oren.

Var försiktig om hästen visar obehag, det kan hända att hästen har låsningar i nacken som avslöjas med kapsonen.

Enligt min erfarenhet är det effektivast med ett fast nosjärn i kapsonen, de vanliga ledade snurrar bara runt nosen om man inte drar åt den jättehårt. Den fasta ligger kvar och ger också en tydligare inverkan även om man inte spänner så hårt. Men det är olika på olika hästar om de vill ha ledade eller oledade.

Bild på fast nosjärn (utan läderöverdraget och huvudlaget)
cavesoniron.JPG

Om man rider eller tömkör med kapson, var fäster man tyglar/tömmarna då?
Om man kombinerar bett och kapson hur fungerar det då?

Är väldigt nyfiken på kapson... märkte att hästen trivdes bra med det, men hade mentalt svårt att acceptera den först... tror jag ska prova att longera som jag gjorde (enbart kapson och linan mitt på näsan) några gånger så han lär sig att slappna av... har lite svårt för det, fullblodsnerverna slår igenom! ;)

Om man rider eller tömkör med kapson, var fäster man tyglar/tömmarna då?

När du rider och tömkör sätter du tömmar/tyglar i sidoringarna. Jag har precis lärt mig dubbellongera och tycker det har en bra inverkan på min häst då jag kan ge honom en stadig hand som stöd och dessutom rama in honom lite. Då har jag en tömkörningsdäckel med tre tömsättningsmöjligheter. Innertömmen har jag fäst i inre sidoringen och tömmen går direkt till min hand. Yttertömmen går från den yttre sidoringen genom den lägsta tömringen på däckeln, bakom hästens rumpa (tömmen hamnar precis över haserna när han rör sig) och till min hand. Tömmarna håller jag i vänsterhanden som jag håller lågt och stadigt, ibland med hjälp av högerhanden. I högerhanden håller jag körpisken.

Inom akademisk ridkonst använder man ofta kombinationen stångbett och ridkapson. Ridkapsonen ersätter bridongen i ett kandar. Med kapsonen böjer och ställer man hästen, och stångbettet länger överlinjen.

Bild på min hemmagjorda ridkapson, som dock är utan nosjärn.
9266660.jpg

Hej!Är det fel att longera en häst,bara genom att linda linan runt nosen?Om man int har den jätte hårt runt nosen.
Endel säger att man bryter nosen på hästen??
tacksam för svar

Hej!Är det fel att longera en häst,bara genom att linda linan runt nosen?Om man int har den jätte hårt runt nosen.
Endel säger att man bryter nosen på hästen??
tacksam för svar

Förstår inte riktigt hur du menar att linan är fäst?

Lite avvikande från ämnet, men vad har du för träns på bilden? Det ser väldigt snyggt ut. Just vad jag letar efter. Köpt var??

Longering

Alltså..man trär igenom linan runt båda bett ringarna,runt nosen och så fast i ringen..

Man bryter inte av nosryggen, men det blir nog konstiga signaler till hästen. Sträcks linan så dras bettet upp mot gommen på överkäken, särskilt på yttersidan. Har aldrig provat det här själv.

Okej..då förstår jag:)Tack för ditt svar!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 914
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 228
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka