• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Meijo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 123
M

Meijo

Är det nån som vill förklara för mig om för och nackdelar med kapsoner. Jag har ingen erfarenhet :confused: av dessa och skulle vilja höra mer om dem.
//Hanna

Sv: Kapson

Vilken typ av kapson?

En vanlig longerkapson är väldigt klumpig, men å andra sidan så kanske det inte går så bra att longera med en ridkapson?

Det går utmärkt att longera med ridkapson.

Kapsonen sitter ju så att den påverkar nacken direkt, istället för indirekt som ett bett i munnen gör. Detta pga att bettet ligger mot underkäken och då måste gå genom en led för att påverka nacken (och kotpelaren). Hästen kan skjuta underkäken åt olika håll för att undankomma bettets verkan, både på gott och ont. En kapson ligger an mot skallen direkt och behöver inte gå genom en led för att påverka nacken. Därför är det svårare för hästen att komma undan verkan och man måste därför veta vad man gör och varför hästen av någon anledning protesterar (hård i handen? Spänningar i nacke? Gör det ont någonstans? etc etc).

Jag kan bara säga att jag märkte enorm skillnad när jag satte på en longerkapson på min unghäst när jag gick ut o promenerade. Hade mycket bättre koll än med grimma och när hon fick ett busryck och började skutta hade man en helt annan styrka att hålla emot med. Eftersom repet fäster på nosen och inte under.

Är bra när man longerar också om hästen bockar iväg. Man kan ta tag utan att munnen rörs, och har mer kraft en om man har vanlig grimma.

Det beror på vilken typ du är ute efter ;)

Det finns med cykelkedja (klädd med läder), med stel nosdel (spansk eller portugisisk) och med rörlig/delad nosdel.

Min ser ut så här

Den är rörlig i nosdelen, med platt, stadigt läder. Ringarna som man sätter lina/tyglar i går ner i nosdelen och gör att det blir ungefär som att den är bruten på 2-4 ställen.

psychogrrl skrev:

Det finns med cykelkedja (klädd med läder), med stel nosdel (spansk eller portugisisk) och med rörlig/delad nosdel.

Min ser ut så här

Den är rörlig i nosdelen, med platt, stadigt läder. Ringarna som man sätter lina/tyglar i går ner i nosdelen och gör att det blir ungefär som att den är bruten på 2-4 ställen.

Vad är fördelen med "din kapson" gentemot att rida på bett?

För det första inget i munnen, vilket känns viktigt iaf nu när han byter tänder. Han har också väldigt liten/kort mun, så frågan är om han kommer kunna ha annat än stångbett/rakt tränsbett i sin mun. Vi får se.
Som jag beskrev ovan så kommer man också åt nacken (ganaschställning) direkt, och slipper gå genom en led i underkäken. Däremot kan ju ett tränsbett vara väldigt bra för att lösgöra tungan-halsen-kroppen, så det beror ju lite på vad man vill åt.

När han har bytt alla tänder kommer jag nog prova att stoppa in ett tränsbett (istället för sidepullet som jag har nu) och rida på det tillsammans med kapsonen, för att kunna få den verkan jag vill ha 'at a certain point' under ridpasset och då kunna byta när som.

psychogrrl skrev:

Min ser ut så här

Var har du köpt din? :)

En vanlig kapson behöver inte alls vara klumpig. Det finns många olika modeller och de bästa är väldigt smidiga.
De billigare varianterna däremot är ofta ganska klumpiga och inte alls lika bra.

Åh, säg någon som är lite smidigare! :)

Jag har en i läder, men den är så grotesk och tjockt stoppad att den knappt ryms i min hästs lilla ansikte. Nosremmen ligger bara an mitt på nosryggen och under käken, den är så oböjlig... :crazy:

Har funderat på Hööks i nylon, men den ser lite instabil ut istället? Någon som provat?

Tärnsjö har faktiskt en kapson som är helt ok (förutom priset då :crazy: )

tarnsjo_gubbemedhast.jpg

Alltså jag måste bara få fråga gör jag kanske inte fattade riktigt :confused: ....bilden du visade...var det en sidepull eller ridkapson????

Hur mkt kostar ungefär en ridkapson i läder...???Ungefärligt alltså

De kan kosta alltifrån ungefär 500:- (om man sätter ihop eget med lite delar så kan man nog komma undan billigare) och uppåt.

min kapson med cykelkedja kostade 750 + 100 i frakt. :crazy:

har precis fått den , och hittills har den varit super :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
763
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Slipa klotång?
  • Guldfasanerna