Kapsonen, Hur??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fossig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 179
F

fossig

Fick hem en kapson på posten idag :)
Funderar på hur den ska sitta egentligen,
Hur långt "upp" och hur "hårt"??? :confused:

Någon som har nåt tips ? :confused:

kanske lite stora bilder, förlåt.. :o

peppeKapson.jpg

Wkapson.jpg

Windykapson.jpg

TackTack! :bow:

Sv: Kapsonen, Hur??

Den övre reemen ska sitta hårt eftersom det är den som håller kapsonen på plats och hindrar sidostyckena från att komma för nära ögonen när man tar i grimskaftet/linan i kapsonen. Den undre remmen ska inte sitta riktigt lika hårt men ändå ordentligt spänd.
Man får väl prova sig fram lite men kapsonen ska iallafall inte åka på sned. "nosremmen" ska sitta på samma höjd som på ett träns, strax under ganaschen alltså.

Nosremmen sätter man den där hästen behöver den för stunden. Sitter den lågt har den sänkande effekt, sätter man den högt har den höjande effekt.

Om man nu ska generalisera så när man har enbart kapsonen för longering eller liknande så ska du ha den så att den sitter en finger nedanför... Äh, visar med en bild vad jag menar. Svårt att beskriva:

skelett.gif

När man rider sitter ju oftast ett bett i vägen för att ha den där och jag upplever det som att det är lättare att ha den längre upp när man rider även om man bara har kapsonen.

Sen varierar det givetvis från häst till häst så man får prova sig fram lite.

Hoppas att det hjälpte nåt i alla fall.

Tack för era svar, jag blev lite klokare :bow: :bow:
Nu ska jag gå ut och testa lite :)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Islaend
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 156
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Och isåfall har ni koll på vad som ingår och vad ni betalar för den? Jag satt idag och jämförde gravidförsäkringar stenhårt och kom på... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 259
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka