Bukefalos 28 år!

Karenstid, tävling och träning

R

Raderad medlem 131045

Hej alla!

Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med preparat hos veterinär som innebär karenstid, hur vet man att detta efterföljs? Skickar veterinären något till tävlingsdatabasen? SBK? Ligger ansvaret helt hos djurägaren att inte ställa upp på tävling eller finns det någon notering någonstans som hindrar deltagande?
Och vad innebär egentligen karens? Får man gå på arrangerad träning?
Om det inte rapporteras någonstans, hur ofta är det då som det är dopingkontroll på tävlingsplatsen? Kan man tipsa om ekipage på en tävlingsdag som man misstänker tävlar under karenstid?
Vad är den vanligaste karenstiden?

Såå många frågor :D
 
Hej alla!

Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med preparat hos veterinär som innebär karenstid, hur vet man att detta efterföljs? Skickar veterinären något till tävlingsdatabasen? SBK? Ligger ansvaret helt hos djurägaren att inte ställa upp på tävling eller finns det någon notering någonstans som hindrar deltagande?
Och vad innebär egentligen karens? Får man gå på arrangerad träning?
Om det inte rapporteras någonstans, hur ofta är det då som det är dopingkontroll på tävlingsplatsen? Kan man tipsa om ekipage på en tävlingsdag som man misstänker tävlar under karenstid?
Vad är den vanligaste karenstiden?

Såå många frågor :D
Du kan läsa mera här
 
Länken behandlar bara var man hittar preparatens karenstider, och några allmänna karenstider. Det TS undrar över är ju vilka kontrollfunktioner Jordbruksverket och SKK har för att se till att föreskrifterna följs, och följderna av att fuska med karenser.

Det är en intressant fråga, har någon här råkat ut för ett dopingprov på hund i samband med tävling? Eller sett en äldre elitklasshund som verkar stel på träning, men ser ung ut på nytt när det är tävling?
 
På bruks-SM tas det stickkontroller med dopingprov på de tävlande hundarna. Hur omfattande testet är kan jag inte svara på, men kontroller görs.

På vanliga tävlingar har jag aldrig varit med om stickprover för doping.
 
Länken behandlar bara var man hittar preparatens karenstider, och några allmänna karenstider. Det TS undrar över är ju vilka kontrollfunktioner Jordbruksverket och SKK har för att se till att föreskrifterna följs, och följderna av att fuska med karenser.

Det är en intressant fråga, har någon här råkat ut för ett dopingprov på hund i samband med tävling? Eller sett en äldre elitklasshund som verkar stel på träning, men ser ung ut på nytt när det är tävling?
Precis det jag tänkte på, förstod inte riktigt frågan här ovan om vad som skulle vara obesvarat eftersom i nästan allt var obesvarat..
 
Hej alla!

Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med preparat hos veterinär som innebär karenstid, hur vet man att detta efterföljs? Skickar veterinären något till tävlingsdatabasen? SBK? Ligger ansvaret helt hos djurägaren att inte ställa upp på tävling eller finns det någon notering någonstans som hindrar deltagande?
Och vad innebär egentligen karens? Får man gå på arrangerad träning?
Om det inte rapporteras någonstans, hur ofta är det då som det är dopingkontroll på tävlingsplatsen? Kan man tipsa om ekipage på en tävlingsdag som man misstänker tävlar under karenstid?
Vad är den vanligaste karenstiden?

Såå många frågor :D
Jag har aldrig varit med om att det dopingtestats på tävling (tävlat lydnad, rallylydnad, lure cousing samt varit på utställningar). Och nej, inget skickas in till SKK eller så utan det är upp till hundägaren att hålla koll. Det gör tyvärr också att vissa väljer att helt enkelt hålla tyst om att hunden behandlats mot olika saker för att de inte ska tvingas ställa in tävlingar...
 
Tycker du att den länken svarar på alla frågor? :) Eller efterfrågar du vad hon mer undrar över? Det känns lite otydligt faktiskt.

Nej, det är jag som är lat som inte orkar kolla länken! Kikade nyligen mest för att kolla karensdagar och var vi inte fick delta, men kikade inte så mycket på resten. :p
 
Jag har aldrig varit med om att det dopingtestats på tävling (tävlat lydnad, rallylydnad, lure cousing samt varit på utställningar). Och nej, inget skickas in till SKK eller så utan det är upp till hundägaren att hålla koll. Det gör tyvärr också att vissa väljer att helt enkelt hålla tyst om att hunden behandlats mot olika saker för att de inte ska tvingas ställa in tävlingar...
Hellre det än att hundägaren väljer att inte ge smärtlindring... Det förekommer också.

Men jag kan erkänna att jag drog en lättnadens suck då min tik inte fick mer än 24 dagars karens efter att ha blivit sydd kring valborg. Några dagar till och vi hadd missat säsongsstarten.

Kl

Nuförtiden med Facebook och alla känner alla så har det i alla fall i mina kretsar förekommit att det kommit in tips till överdomaren (på rundbaneprov) gällande hundar som blivit sydda mindre än två veckor sen. Där kan man ju undra om hunden verkligen inte fått lugnande eller annat preparat med karens.

Under vår senaste tävling tog jag med pappren från veterinären där det stod datum och karenstid samt givetvis hundens uppgifter. Bara för säkerhets skull eftersom min svarta hund hade ett ganska stort ärr mitt i sidan. Något dopingtest hade ju inte skett eftersom det inte är domaren som hittar på sånt, men jag ville slippa skitsnack.
 
Jag har en kompis som tävlar drag och hon är väldigt petig med vad hunden får äta. Inga tuggben eller något som inte har ordentlig innehållsförteckning just med tanke på att draghundarna testas ofta.
Hon blev galen när en utställningsdomare stoppade godis i truten på hunden.
 
Viss doping är enklare att "fånga" än annan. Färgad päls till exempel händer det att domare upptäcker i utställningsringarna. Då tar bestyrelsen ett pälsprov och skickar för analys. De fallen förekommer ibland i utställningskommitten i skk. Dock brukar det inte bli mer påföljd än att ev. Resultat stryks från hunden den dagen. Gällande annan typ av dopning är det svårare. Vi hade ett fall med en högt meriterad hund som är opererad för entropion som valp. Ägaren erkände, men skk gjorde inte ett smack. Trist men sant.
 
Tack för era svar! Det känns som om allt är lite tydligare nu. :)
Och att det finns en hel del mer att göra om man vill förhindra att ekipage tävlar under karens men jag förstår också att det många gånger är en kostnadsfråga att ha någon form av dopkontroll på mindre tävlingar.
 
Vet att de testade tävlande hundar på stora Stockholm ett år. Är nog inte helt ovanligt ändå på stora, viktiga tävlingar. Här gällde det topplacerade rallyekipage.
 
Jag har en kompis som tävlar drag och hon är väldigt petig med vad hunden får äta. Inga tuggben eller något som inte har ordentlig innehållsförteckning just med tanke på att draghundarna testas ofta.
Hon blev galen när en utställningsdomare stoppade godis i truten på hunden.
Varför skulle hundgodis vara dopingklassat?
 
Vilka ämnen i vanligt hundgodis är dopingklassat? Låter absurt tycker jag. De flesta saker på dopningslistan är ju läkemedel och det finns knappast i hundgodis.


Jag är dålig på dopingreglementet för hund (men kan det för häst riktigt bra) så jag vet inte vilka ämnen hon är orolig för, både koffein och antibiotika känns som att det skulle kunna vara en risk.
Kör man på landslagsnivå har jag full förståelse för att man är kinkig med vad man låter andra stoppa i hundarna. Och jag personligen skulle inte lite på att det inte finns allt möjligt jox i hundgodiset.
 
Jag är dålig på dopingreglementet för hund (men kan det för häst riktigt bra) så jag vet inte vilka ämnen hon är orolig för, både koffein och antibiotika känns som att det skulle kunna vara en risk.
Kör man på landslagsnivå har jag full förståelse för att man är kinkig med vad man låter andra stoppa i hundarna. Och jag personligen skulle inte lite på att det inte finns allt möjligt jox i hundgodiset.

Självklart förstår jag att man inte vill att okända ska ge hunden godis utan tillåtelse oavsett anledning, men att det skulle finnas koffein (som är giftigt för hund) i helt vanligt hundgodis eller antibiotikarester som ger utslag på blodprover är osannolikt. Det låter som en överdriven rädsla.
 

Liknande trådar

Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
3 683
Senast: ginnies
·
T
Fälttävlan Nu börjar jag bli nervös på Allvar! Den 15 Juli har jag anmält mig, eller snarare blivit anmäld av min tränare :cool: till en tävling...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp