Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter att ha sett serien Chernobyl känner jag mig otroligt fascinerad över kemi, fysik och hur dessa kärnkraftverk fungerar.
Vilken utbildning krävs för att jobba på ett?
Inte aktuellt i mitt fall ändå visserligen, men jag är ändå nyfiken. Är det kärnfysiker man bör vara?
Vattenfall söker ibland en hop av operatörer, de utbildar dem själva men har ju såklart förkunskapskrav. Så mitt tips är att kontakta Vattenfall och kolla upp det direkt med dem![]()
Jag jobbade på Oskarshamn som Elkraftsingenjör.Efter att ha sett serien Chernobyl känner jag mig otroligt fascinerad över kemi, fysik och hur dessa kärnkraftverk fungerar.
Vilken utbildning krävs för att jobba på ett?
Inte aktuellt i mitt fall ändå visserligen, men jag är ändå nyfiken. Är det kärnfysiker man bör vara?
Oh, finns det en serie om Chernobyl?
Oh, finns det en serie om Chernobyl?
Jag jobbade på Oskarshamn som Elkraftsingenjör.
Nej, jag jobbade med att kontrollera alla elkraftsystem och att de var i god kondition. så att allt funkade från den elektriska sida.Jobbade du som driftoperatör?Jag förstod TS som att det var frågan vad de har för utbildning?
Jag misstänker att skiftlagen på driften består av en mix av processoperatörer och driftingenjörer med specialkompetens inom sitt område dvs kärnkraft. Så ser det ut i min bransch på större anläggningar, jag jobbar med kraftvärmeproduktion. Dock så är vi bara operatörer på mindre anläggningar, där jobbar ingenjörer dagtid i regel.