Kasta dator đŸ‘©â€đŸ’»

karamelldrottningen

TrÄdstartare
Behöver rÄdgivning hur jag ska göra med en gammal dator som jag slÀpat runt pÄ sedan 15 Är tillbaka. Den anvÀnds inte lÀngre men tÀnker att det eventuellt nÄn gÄng i nÄgon avlÀgsen framtid behövs.
Nu har tekniken gÄtt framÄt sÄ mycket sÄ den Àr stenÄlders. Men med den kan man lÀsa och brÀnna cd till bilder. Vilket jag gjorde förr mycket genom Ären men nu har jag inte kunnat titta pÄ bilderna dÄ datorn sedan lÀnge bara stÄr i förrÄdet och samlar damm.
Har kommit fram till att det Àr Ànda anledningen till att jag sparat pÄ ÄbÀket. För att kunna titta pÄ bilderna. Men rent praktiskt. PÄ riktigt kommer det aldrig att hÀnda att jag ska installera alla sladdar och hit och dit för att titta pÄ bilder.
Men nu till sjÀlva frÄgan. Hur kan jag titta pÄ dessa bilder? Min laptop har ingen sÄdan funktion. Andra kanske har?
Det finns externa cd-bilderslĂ€sare eller vad de nu heter. Är de bra och funkar med laptopp?
 
Om du kÀnner dig helt oteknisk sÄ rekommenderar jag att du lÀmnar in den gamla datorn till en firma som kan tömma den pÄ alla bilder, dokument och annat du vill spara, sÄ fÄr du allt pÄ ett Usb-minne, minneskort eller extern hÄrddisk som du sen kan koppla upp till annan valfri dator, surfplatta eller mobil. NÀr den gamla datorn sen Àr tom kör du den till Ätervinningsstationen och lÀgger den bland teknikprylarna.
 
Om du kÀnner dig helt oteknisk sÄ rekommenderar jag att du lÀmnar in den gamla datorn till en firma som kan tömma den pÄ alla bilder, dokument och annat du vill spara, sÄ fÄr du allt pÄ ett Usb-minne, minneskort eller extern hÄrddisk som du sen kan koppla upp till annan valfri dator, surfplatta eller mobil. NÀr den gamla datorn sen Àr tom kör du den till Ätervinningsstationen och lÀgger den bland teknikprylarna.
Den ska vara tömd pÄ material, bilder mm sÄ inget i sjÀlva datorn. Men jag vet inte hur jag ska kunna se bilderna med nuvarande dator.
Plus att jag har svÄrt att kasta grejer men nu Àr jag less sÄ tar ett ryck i alla rum och har nu kommit till förrÄdet och dÀr Àr det jÀttesvÄrt att fÄ ordning pga alla saker.
 

Ja, med en sadan kommer du att kunna lasa CDn och darmed oppna filerna som ar sparade

CD skivor ar inte sa vanliga langre for att spara data pa, sa du skulle kunna overvaga om du ocksa vill spara bilderna pa nagot annat stalle - pa en extern harddisk eller USB minne t.ex. dartill kanske du ocksa vill ladda upp bilderna till nagon moln-tjanst, sa att du har dem sparade pa ytterligare ett stalle om du tappar bort cd-skivorna eller om de blir olasbara/slitna med aldern
Jag har sjalv bilderna sparade i mitt Google konto plus pa en extern harddisk
 
Det Àr alltsÄ bilder som idag ligger pÄ fysiska CD-skivor du vill ha tillgÄng till för framtiden?
Jag skulle i första hand kopiera filerna till ett annat lagringsmedium (USB-minne, extern hÄrddisk, molntjÀnst, nya datorns hÄrddisk...) och skippa skivorna.
Funkar den gamla datorn sÄpass att den kan lÀgga över innehÄllet till ett USB?
 
Tack alla :bow:

Jag tror jag köper den som jag lÀnkande och sedan fÄr jag vÀl pÄ om pö lÀgga in bilderna pÄ USB ocksÄ eller Ànnu en hÄrddisk.
Det kan ju vara kul med att kolla pÄ bilderna och kanske lyssna pÄ gamla skivor och dessutom kolla pÄ dvd (inte för att jag gör det idag men har nÄgra dvd ocksÄ men lyckas inte fÄ in den pÄ tv:n) :o
 
Tack alla :bow:

Jag tror jag köper den som jag lÀnkande och sedan fÄr jag vÀl pÄ om pö lÀgga in bilderna pÄ USB ocksÄ eller Ànnu en hÄrddisk.
Det kan ju vara kul med att kolla pÄ bilderna och kanske lyssna pÄ gamla skivor och dessutom kolla pÄ dvd (inte för att jag gör det idag men har nÄgra dvd ocksÄ men lyckas inte fÄ in den pÄ tv:n) :o
Tycker det lÄter som en bra lösning och som andra skrivit bör du se till att flytta allt, förslagsvis till en extern hÄrddisk. Det kan Àven göras med musik-cd och film-dvd om du kÀnner att du vill ha möjlighet att se och lyssna pÄ dem utan prenumerationstjÀnster, dÀr de kanske inte ens finns.

NÀr det gÀller hemmabrÀnda cd kan det finnas risk att en del kan vara svÄra att lÀsa.
Jag hade ett antal billiga skivor som inte lÀngre gick att lÀsa nÀr jag skulle flytta dem till hÄrddisk.
Ibland kan det fungera bÀttre om du har möjlighet att anvÀnda brÀnnaren du anvÀnde nÀr du skapade dem. SÄ om bilderna Àr viktiga kanske du skall vÀnta med att slÀnga den gamla datorn.
 

Liknande trÄdar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjÀlp att tÀnka. :) Allting har ju plötsligt blivit sÄ vÀldigt digitalt och jag kÀnner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Behöver en ny laptop under vÄren och börjat titta runt lite pÄ nÀtet. FÄr dÄ upp alternativet surfplatta med tangentbord. NÄgon som har...
Svar
5
· Visningar
842
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejÀlt pÄ min nuvarande bÀrbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag behöver tips och rÄd hur jag ska göra med min dator. För nÄgra dagar sedan "kraschade" min hÄrddisk. Jag kommer in pÄ datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 115
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp